Dimensions of nature in Paulo Freire's Pedagogy of Hope:

contributions to critical and humanizing environmental education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14295/remea.v41i2.16768

Keywords:

Freirean perspective, socio-environmental dimension, Freire-EE articulation

Abstract

This work deals with the dimensions of nature present in Paulo Freire's work Pedagogy of Hope and its contributions to the constitution of a critical and humanizing Environmental Education. To this end, it uses Discursive Textual Analysis and the process of explaining and understanding cultural creations in order to analyze the internal constitution of the aforementioned work, written in 1992, and its production contexts. It therefore focuses on aspects that mark the third moment in Paulo Freire's life, in which the author defends himself from criticism, reframes essential categories of his thought, in addition to adopting a new paradigm. It is clear in the work that nature acquires new meanings expressed in two dimensions essential to the constitution of a humanizing critical environmental education: a) nature as a world of adaptation/transformation and b) nature intertwined with culture.

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Author Biographies

Rodrigo da Luz, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB) e Universidade Federal da Bahia (UFBA)

Licenciado em Biologia pela Universidade Federal do Recôncavo da Bahia - UFRB (2012-2016), mestre em Educação em Ciências pela Universidade Estadual de Santa Cruz - UESC (2017-2019) e doutor em Educação pela Universidade Federal da Bahia - UFBA (2019-2023). Professor assistente, lotado no Departamento de Ciências Biológicas da Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia - UESB, atuando na área de educação e prática de ensino de ciências. Filiado a Associação Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências (ABRAPEC), vem desenvolvendo pesquisas relacionadas à Perspectiva Freireana, Educação em Ciências, Educação Ambiental e Educação CTS/CTSA.

Rosiléia Oliveira de Almeida, Universidade Federal da Bahia (UFBA)

Possui Licenciatura Plena em Ciências Biológicas pela Universidade Federal de Juiz de Fora - UFJF (1988), mestrado em Educação pela Universidade Estadual de Campinas - UNICAMP (1998) e doutorado em Educação pela Universidade Estadual de Campinas - UNICAMP (2008). É professora associada do Departamento de Educação II da Faculdade de Educação da Universidade Federal da Bahia (UFBA), onde atua no Curso de Licenciatura em Ciências Naturais e nos cursos de Pós-Graduação em Educação (FACED-UFBA) em Ensino, Filosofia e História das Ciências (UFBA-UEFS) e no Mestrado Profissional em Educação (FACED-UFBA. É membro dos grupos de pesquisa Ensino de Ciências e Matemática (EnCiMa-UFBA) e Ensino, História e Filosofia das Ciências Biológicas (LEFHBio-UFBA). Exerceu o cargo de coordenadora do Curso de Licenciatura em Ciências Naturais da Faculdade de Educação da UFBA entre 2013 e 2016. Atuou entre 2014-2018 como vice-coordenadora do Programa de Pós-Graduação em Ensino, Filosofia e História das Ciências (UFBA/UEFS). Membro da Câmara Técnica de Ciências Humanas e Educação da FAPESB (Biênios 2015/2016, 2017/2018 e 2019/2020). Coordenadora da linha Currículo e (In)Formação do Programa de Pós-Graduação em Educação FACED-UFBA entre julho/2018 e dezembro/2019. Coordenadora e membro do Colegiado do Programa de Pós-Graduação em Ensino, Filosofia e História das Ciências (Gestão 2020-2021). Membro do Instituto Nacional de Ciência e Tecnologia em Estudos Interdisciplinares e Transdisciplinares em Ecologia e Evolução (INCT IN-TREE). Atua nas áreas de Educação em Ciência e Ensino de Biologia, sendo seus principais temas de interesse: aprendizagem escolar, educação intercultural, educação ambiental, formação de professores e pesquisa colaborativa de inovações educacionais.

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Published

2024-08-13

How to Cite

da Luz, R., & Oliveira de Almeida, R. (2024). Dimensions of nature in Paulo Freire’s Pedagogy of Hope: : contributions to critical and humanizing environmental education. REMEA - Revista Eletrônica Do Mestrado Em Educação Ambiental, 41(2), 380–404. https://doi.org/10.14295/remea.v41i2.16768