Environmental education and visual depictions

pictorial representations in the series Jatobá by Rosana Paulino (2019)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14295/remea.v41i2.16575

Keywords:

Critical Environmental Education and Ecofeminism, Rosana Paulino, Visual depictions

Abstract

The production of knowledge, derived from the centrality of Europe, constituted modernity through the basis of the coloniality of knowledge (Mignolo, 2017), in the fields of the sensible and the aesthetic inclusive. The categories of thought and the pictorial representations impregnated by modern rhetoric reproduced this Eurocentric view of knowledge, incapable of conveying the existing plurality in world-systems (Wallerstein, 1999), specially where Brazilian (Paulino, 2011, 2019) and Latin-American (Gómez, Mignolo, 2012) visual depictions are created. Thus, in virtue of the image analysis of the series Jatobá by Rosana Paulino (2019), this qualitative research aims to discuss the oppressions that subjugate woman-nature. This analysis is based on the possibilities of associating critical environmental education and critical ecofeminism, adopting different pictorial devices as references, by means of producing other bodies, knowledges (Carneiro, 2023) and meanings. The expectation is that these dialogues will enhance other notions of the world, in which absences become presences.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

. ., .

.

. ., .

.

Simone Grohs Freire, Universidade Federal do Rio Grande - FURG

Doutora em Educação Ambiental. Professora Associada do Instituto de Educação e do Programa de Pós-graduação em Educação Ambiental da Universidade Federal do Rio Grande - FURG.

References

ALLOA, Emmanuel. (Org.). Pensar a imagem. Belo Horizonte: Autêntica, 2015.

ASSIS, Tatiane de. Entrevista com Rosana Paulino. Revista Veja, São Paulo, SP, 16 abr. 2021. Disponível em: https://vejasp.abril.com.br/coluna/arte-ao-redor/livro-hans-ulrich-obrist-entrevista-rosana-paulino/mobile .Acesso em: 11 jan. 2024.

BOEHM, Gottfried. Aquilo que se mostra. Sobre a diferença icônica. In: ALLOA, Emmanuel. (Org.). Pensar a imagem. Belo Horizonte: Autêntica, 2015.

BUTLER, Judith. Vidas precárias: os poderes do luto e da violência. 1 ed. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2019.

CARNEIRO, Sueli. Dispositivo de racialidade: a construção do outro como não ser como fundamento do ser. 1 ed. Rio de Janeiro: Zahar, 2023.

CERQUEIRA, Daniel; BUENO, Samira (coord.). Atlas da violência 2023. Brasília: Ipea; FBSP, 2023. Disponível em:https://www.ipea.gov.br/atlasviolencia/publicacoes . Acesso em 12 de jan. de 2024.

DESCARTES, Rene. Discurso do método. São Paulo: Paulus, 2002.

DIAS, Renato Duro. A justiça que vemos, a justiça que nos olha: imagem e cultura visual em Didi-Huberman e Mitchell. Revista de Direito, Arte e Literatura, v. 7, n. 1, p. 01 – 21, Jan/Jul. 2021. Disponível em: https://indexlaw.org/index.php/revistadireitoarteliteratura/article/view/7612. Acesso em: 12 jan. 2024.

ENCICLOPÉDIA ITAÚ CULTURAL. Rosana Paulino. Disponível em: https://enciclopedia.itaucultural.org.br/pessoa216153/rosana-paulino.Acesso em: 10 jan. 2024.

FOUCAULT, MICHEL (1994). Ditos e escritos I - Problematização do Sujeito - Psicologia, Psiquiatria e Psicanálise. Vol. 1. In: Motta, Manoel Barros.Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2010.

FEDERICI, Silvia. Calibã e a Bruxa: mulheres, corpo e acumulação primitiva. São Paulo: Elefante, 2017.

FUNDAÇÃO BIENAL DE SÃO PAULO. Meu modo de pensar é um pensar coletivo antes de estar em mim já esteve nelas: publicação educativa da 35ª Bienal de São Paulo : coreografias do impossível. — 1. ed. — São Paulo: Bienal de São Paulo, 2023. Disponível em: https://35.bienal.org.br/publicacao/publicacao-educativa-segundo-movimento-meu-modo-de-pensar-e-um-pensar-coletivo-antes-de-estar-em-mim-ja-esteve-nelas/. Acesso em: 10 jan. 2024.

GÓMEZ, Pedro Pablo; MIGNOLO, Walter. Estéticas decoloniales [recurso electrónico]. Bogotá: Universidad Distrital Francisco José de Caldas, 2012. Disponível em: https://adelajusic.files.wordpress.com/2012/10/decolonial-aesthetics.pdf Acesso em: 10 jan. 2024.

GRÜN, Mauro. Ética e Educação Ambiental: a conexão necessária. Campinas: Papirus, 2012.

JOLY, Martine. A imagem e os signos. Lisboa, Portugal: Edições 70, 2005.

MAGALHÃES, Elisa de, MARTINS, Tatiana (Org.) Arte & Ensaios. n. 37. Rio de Janeiro, Programa de Pós-Graduação em Artes Visuais/ Escola de Belas Artes, UFRJ, março 2019. Disponível em: https://revistas.ufrj.br/index.php/ae/article/view/24597. Acessoem: 10 jan. 2024.

MERCHANT, Carolyn. La muerte de la naturaleza. Buenos Aires: Siglo Veintiuno, 2023, Edição Kindle.

MIGNOLO, Walter. Desafios colonias hoje. Epistemologia do Sul, Foz do Iguaçu, 1 (1), pp. 12-32, 2017. Disponível em: https://revistas.unila.edu.br/epistemologiasdosul/article/view/772 Acesso em: 10 jan. 2024.

MITCHELL, William John Thomas. O que as imagens realmente querem? In: ALLOA, Emmanuel. (Org.). Pensar a imagem. Belo Horizonte: Autêntica, 2015.

ORTEGA, Anna. Entrevista com Rosana Paulino. Jornal da UFRGS, 24 jun. 2021. Disponível em: https://www.ufrgs.br/jornal/somos-muito-ingenuos-em-relacao-ao-poder-da-imagem-afirma-rosana-paulino/. Acesso em 12 jan. 2024.

PAULINO, Rosana. Imagens de sombras. Tese de Doutorado em Artes Visuais. Programa de Pós-graduação em Artes Visuais. Escola de Comunicações e Artes. Universidade de São Paulo. São Paulo : R. Paulino, 2011. Disponível em: https://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/27/27159/tde-05072011-125442/publico/tese.pdf. Acesso em: 10 jan. 2024.

PAULINO, Rosana. Entrevista com Rosana Paulino: “Você não passa por um objeto, por dez anos, sem ser tocada por ele, sem pensar sobre o que será que tem lá. In: MAGALHÃES, Elisa de, MARTINS, Tatiana (Org.) Arte & Ensaios n. 37. Rio de Janeiro, Programa de Pós-Graduação em Artes Visuais/ Escola de Belas Artes, UFRJ, março 2019. Disponível em: https://revistas.ufrj.br/index.php/ae/article/view/24597. Acesso em: 10 jan. 2024.

PAULINO, Rosana e CARNEIRO, Sueli. Nós não temos um drama, temos uma luta para tocar: conversa entre Rosana Paulino e Sueli Carneiro. In: FUNDAÇÃO BIENAL DE SÃO PAULO. Meu modo de pensar é um pensar coletivo antes de estar em mim já esteve nelas: publicação educativa da 35ª Bienal de São Paulo : coreografias do impossível. — 1. ed. — São Paulo: Bienal de São Paulo, 2023. Disponível em: https://35.bienal.org.br/publicacao/publicacao-educativa-segundo-movimento-meu-modo-de-pensar-e-um-pensar-coletivo-antes-de-estar-em-mim-ja-esteve-nelas/. Acesso em: 10 jan. 2024.

PAULINO, Rosana. Série Jatobá. 2019. Disponível em: https://rosanapaulino.com.br/ . Acesso em: 07 jan. 2024.

PICCOLI, Valéria et al. Rosana Paulino: a costura da memória. São Paulo: Pinacoteca de São

Paulo, 2018. Disponível em: https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/5539004/mod_resource/content/1/Rosana-Paulino-Pinacoteca.pdf. Acesso em: 10 jan. 2024.

RANCIÈRE, Jacques. As imagens querem realmente viver? In: ALLOA, Emmanuel. (Org.). Pensar a imagem. Belo Horizonte: Autêntica, 2015.

REINA, Andrei. Sutura da arte no tecido social. Retrospectiva na Pinacoteca de São Paulo faz balanço da produção de Rosana Paulino, artista que coloca a mulher negra como protagonista da crítica da formação social do país. Revista Bravo. 07 dez 2018. Disponível em: https://medium.com/revista-bravo/rosana-paulino-e-a-sutura-da-arte-no-tecido-social-brasileiro-9bdb7f744b4e. Acesso em: 10 jan. 2024.

SHIVA, Vandana. Reducionismo e regeneração: uma crise na ciência. in: MIES, Maria; SHIVA, Vandana. Ecofeminismo. Belo Horizonte: Editora Luas, 2021. pp.78-97.

TERRA DA SILVA, LisianaLawson; FREITAS, André Luis Castro de. Educação Ambiental, Ecofeminismo e Pesquisa-ação: análise de um processo pedagógico de conscientização. Ambiente & Educação. 01 jul. 2013. Disponível em: https://periodicos.furg.br/ambeduc/article/view/15052 Acesso em: 12 jan. 2024.

WALLERSTEIN, Immanuel. Análise dos sistemas mundiais. In: GIDDENS, Anthony; TURNER, Jonathan (Org.). Teoria social hoje. São Paulo: Ed. UNESP, 1999.

Published

2024-08-13

How to Cite

., ., ., ., & Grohs Freire, S. . (2024). Environmental education and visual depictions: pictorial representations in the series Jatobá by Rosana Paulino (2019). REMEA - Revista Eletrônica Do Mestrado Em Educação Ambiental, 41(2), 359–379. https://doi.org/10.14295/remea.v41i2.16575