Pesquisa-ação crítico-colaborativa com ênfase na Educação ambiental e Mudanças Climáticas

Authors

  • Ana Tiyomi Obara UNIVERSIDADE ESTADUAL DE MARINGÁ https://orcid.org/0000-0002-2149-6477
  • Ana Lúcia Suriani Affonso Universidade Estadual do Centro-Oeste
  • Mara Luciane Kovalski Universidade Tecnológica Federal do Paraná
  • Rodrigo de Souza de Poletto Universidade Estadual do Norte do Paraná

DOI:

https://doi.org/10.14295/remea.v40i3.15814

Keywords:

Aquecimento Global, Clima, Redes

Abstract

Abstract: Despite successive warnings from scientists about the causes and consequences of climate change, in practice what is observed in Brazil is that a large part of civil society, including students and teachers of basic education and higher education, remain aloof and distant of debate and decision-making. Given this context, the importance of education is clear as an essential strategy for each citizen to have access to scientific knowledge, socio-environmental dilemmas and ongoing policies and build attitudes, skills, values ​​and engagement to face climate change. The main objective of this extension project is to establish a network of collaborative action-research work (Pollen for the Climate Network), among members of the Group for Study, Research and Dissemination of Science and Biology Teaching and Environmental Education (Seminare) UEM, made up of professors, undergraduates and graduate students, as well as professors from some higher education institutions from other public universities in Paraná, with Environmental Education and Climate Change as an integrating theme. The various actions carried out in the established goals, in the first two years of the project, made it possible for the participants, in a network, to experience epistemological, curricular and didactic-pedagogical advances to work on the theme of climate change from the perspective of Environmental Education, in the various educational spaces of action.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ana Tiyomi Obara, UNIVERSIDADE ESTADUAL DE MARINGÁ

Doutora em Ciências(UFSCar). Desenvolve ações e pesquisas em Educação Ambiental nos espaços formais e não-formais. Coordenadora do grupo Seminare (UEM). 

Ana Lúcia Suriani Affonso , Universidade Estadual do Centro-Oeste

Doutora em Ciências (UFSCar).  Desenvolve pesquisas em Ecologia, Educação Ambiental e Formação de Professores. 

Mara Luciane Kovalski, Universidade Tecnológica Federal do Paraná

Doutora em Educação para a Ciência e a Matemática(UEM). Trabalha com formação inicial e continuada de professores de Ciências e Biologia.

Rodrigo de Souza de Poletto, Universidade Estadual do Norte do Paraná

Doutor em Ciências Biológicas(UNESP). Atua em ações e pesquisas ligadas ao ensino de Botânica e Educação Ambiental. 

References

ABREU, Cleirianne Rodrigues de.; MIRANDA, Sabrina do Couto de.; DE CARVALHO, Plauto Simão. Análise das Publicações Brasileiras sobre Educação Ambiental com Enfoque na Temática Mudanças Climáticas. Enciclopédia Biosfera, v. 16, n. 29, p. 1744-1763, 2019. Disponível em: (PDF) Análise das Publicações Brasileiras sobre Educação Ambiental com Enfoque na Temática Mudanças Climáticas (Analysis of Brazilian Publications on Environmental Education with Focus on Climate Change Issues) (researchgate.net). Acesso em 10 abr. 2023.

ANTONIO, Juliana Mara; KATAOKA, Adriana Massaê; NEUMANN, Patrícia. Macro-Trends in Brazilian Environmental Education: some reflections based on Morin's theory of complexity. Pesquisa em Educação Ambiental, v. 14, n. 2, p.1-15. 2019. Disponível em: https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/pesquisa/article/view/14287.

Acesso em 5 jun. 2023.

ARTAXO, Paulo. As três emergências que nossa sociedade enfrenta: saúde, biodiversidade e mudanças climáticas. Estudos Avançados, [S. l.], v. 34, n. 100, p. 53-66, 2020. DOI: 10.1590/s0103-4014.2020.34100.005. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/eav/article/view/178752. Acesso em: 23 jun. 2023.

BARDIN, Laurence. Análise de Conteúdo. Lisboa: Edições 70, 1977.

CLIMAINFO. É necessária mudança urgente e transformadora para limitar o aquecimento global, afirma Relatório Síntese do IPCC (AR6). ClimaInfo, 19 mar. 2023. Disponível em: https://climainfo.org.br/2023/03/19/ipcc-cinco-verdades-sobre-a-crise-climatica. Acesso em: 6 ago. 2023.

GIL, Antônio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. 5. ed. São Paulo: Atlas, 1999.

GONÇALVES, Mariana, Bruck; BENAC, Raquel Moniz; FREIRE, Laisa Maria. A contribuição da Educação Ambiental para discussão das mudanças climáticas: um estado da arte das pesquisas em Ciências Ambientais e em Educação em Ciências. In: X Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências, 2015, Águas de Lindóia - SP. Anais [...] , 2015. p. 1-9.

IPCC. Climate Change 2023: Synthesis Report. Contribution of Working Groups I, II and III to the Sixth Assessment Report of the Intergovernmental Panel on Climate Change [Core Writing Team, H. Lee and J. Romero (eds.)]. IPCC, Geneva, Switzerland, p. 35-115, doi: 10.59327/IPCC/AR6-9789291691647. Disponível em: https://www.ipcc.ch/report/ar6/syr/downloads/report/IPCC_AR6_SYR_LongerReport.pdf. Acesso em: 11 ago. 2023.

JACOBI, Pedro Roberto. Mudanças climáticas e ensino superior: a combinação entre pesquisa e educação. Educar em Revista, Curitiba, Brasil, Edição Especial n. 3, 2014. Disponível em: https://www.scielo.br/j/er/a/5JtnTPB8mgdCWmq7F89wLfC/. Acesso em: 11 ago. 2023.

JACOBI, Pedro Roberto; GRANDISOLI, Edson; TOLEDO, Renata Ferraz. Aprendizagem social, mudanças climáticas e sustentabilidade. In: JACOBI, P. R.; GRANDISOLI, E.; COUTINHO, S. M. V.; MAIA, R. A. M.; TOLEDO, R. F. (orgs). Temas atuais em mudanças climáticas: para os ensinos fundamental e médio. São Paulo: IEE – USP, 2015. Disponível em: Versão pdf do arquivo omp, Gerenciar editora, TEMAS ATUAIS EM MUDANCAS_CLIMATICAS_on-line_DOI(1).pdf (usp.br). Acesso em: 11 ago. 2023.

JESUS, Denise Meyrelles; VIEIRA, Alexandro Braga; EFFEGEN, Ariadna Pereira. Pesquisa-Ação Colaborativo-Crítica: em busca de uma Epistemologia. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 39, n. 3, p. 771-788, jul./set. 2014. Disponível em: https://www.scielo.br/j/edreal/a/YcsgqggBZ49hHSggcX96sjj/abstract/?lang=pt#. Acesso em: 10 jun. 2023.

JOLY, Carlos Antônio; QUEIROZ, Helder Lima de. Pandemia, biodiversidade, mudanças globais e bem-estar humano. Estudos Avançados, [S. l.], v. 34, n. 100, p. 67-82, 2020. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/eav/article/view/178754. Acesso em: 27 jun. 2023.

LIMA, Gustavo Ferreira da Costa; LAYRARGUES, Philippe Pomier. Mudanças climáticas, educação e meio ambiente: para além do Conservadorismo Dinâmico. Educação em Revista,

n. 3, p.73-88, 2014. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/er/nspe3/a06nspe3.pdf. Acesso em: 27 jun. 2023.

MAGNO, Carlos Lima; COSTA, Francisco Alexandre da; BORBA, Giva Luiz. A educação em mudanças climáticas: uma abordagem interdisciplinar. Holos, n. 32, v. 4, p. 176-188, 2016. Disponível em: https://doi.org/10.15628/holos.2016.3950. Acesso em 28 jun. 2023.

MELO, Alessandro; RIBEIRO, Débora. As potencialidades da pesquisa colaborativa na formação de professores. Cadernos da Fucamp, v. 18, n. 34, p. 1-17, 2019. Disponível em: AS POTENCIALIDADES DA PESQUISA COLABORATIVA NA FORMAÇÃO DE PROFESSORES | Cadernos da FUCAMP. Acesso em 1 de ago. 2023.

NOBRE, Carlos Afonso; MARENGO, José. Antônio (orgs). Mudanças Climáticas em rede:

um olhar interdisciplinar. São José dos. Campos, SP: INCT, 2017. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/322592026_Mudancas_Climaticas_em_Rede_U m_olhar_interdisciplinar. Acesso em 27 jun. 2023.

PIMENTA, Selma Garrido. Professor-pesquisador: mitos e possibilidades. Contrapontos, v. 5, n. 1. Itajaí, jan./abr., p. 09-22, 2005.

SAHEB, Daniele; RODRIGUES, Daniela Gureski; MASSAÊ KATAOKA, Adriana; ANTONIO, Juliana Mara. Contribuições da complexidade de Morin para o campo da Educação Ambiental: um diálogo entre os grupos GEPEACOM e NEA. REMEA - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental, [S. l.], v. 38, n. 3, p. 291–310, 2021. DOI: 10.14295/remea.v38i3.13322. Disponível em: https://doi.org/10.14295/remea.v38i3.13322. Acesso em: 2 jul. 2023.

SANT’ANA, Beatriz Jaqueline; ALVES, João Amadeus Pereira. Análise em anais do ENPEC sobre a abordagem Mudanças Climáticas. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS, 12., 2019, Natal. Anais [...]. Natal: ABRAPEC, 2019.

TAMAIO, Irineu. Educação ambiental e mudanças climáticas: diálogo necessário num mundo em transição (Parâmetros e diretrizes para a Política Nacional de Educação Ambiental no contexto das Mudanças Climáticas causadas pela ação humana). Brasília: Ministério do Meio Ambiente, 2013.

UNESCO. Getting every school climate-íeady: how countíies aíe integíating climate change issues in education. UNESCO, 2021. Disponível em: https://doi.org/10.54675/NBHC8523. Acesso em: 2 ago. 2023.

ZEZZO, Larissa Vieira; COLTRI, Priscila Pereira. Educação em Mudanças Climáticas no contexto brasileiro: uma revisão integrada. Terrae Didatica, v. 18, p. 1-12, 2022. Disponível em: https://doi.org/10.20396/td.v18i00.8671305. Acesso em: 13 ago. 2023.

Published

2023-12-27

How to Cite

Obara, A. T., Affonso , A. L. S., Kovalski, M. L., & de Poletto, R. de S. . (2023). Pesquisa-ação crítico-colaborativa com ênfase na Educação ambiental e Mudanças Climáticas. REMEA - Revista Eletrônica Do Mestrado Em Educação Ambiental, 40(3), 13–35. https://doi.org/10.14295/remea.v40i3.15814