Indigenous inspiration for a native pedagogy: childhood, care, freedom, belonging.

inspirações indígenas para uma pedagogia nativa

Authors

  • Lea Tiriba Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro - UNIRIO
  • Mauro Guimarães Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro - UFRRJ

DOI:

https://doi.org/10.14295/remea.v40i2.15538

Keywords:

Indigenous inspiration for a native pedagogy: childhood, care, freedom, belonging.

Abstract

In the midst of the planetary environmental crisis, we radicalize movements in search of conceptual references that point us to civilizing alternatives and indicate theoretical and practical clues for the dismantling of the Eurocentric school model, referenced in the colonial capitalism that devastates the Earth.  Attentive to ways of conceiving existence in connection with the cosmos, this essay turns to native Brazilian peoples, interested in perceiving the place of children in the organization of their societies and in the processes of constitution of collective subjects. The knowledge is the result of a literature review, visits to villages, and dialogue with indigenous leaders. The analyses are based on Spinoza's philosophy, on native epistemes, on studies from the fields of child anthropology, early childhood education and critical environmental education.

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Author Biographies

Lea Tiriba, Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro - UNIRIO

Professora da Escola de Educação e do Programa  de  Pós-Graduação  em  Educação/UNIRIO.  Coordenadora-líder do Grupo de Pesquisa Infâncias, Tradições Ancestrais e Cultura Ambiental (GiTaKa) e do Núcleo Infâncias, Natureza e Arte/NiNA/UNIRIO.

Mauro Guimarães, Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro - UFRRJ

Professor das Faculdades de Geografia e de Pedagogia e do Programa de Pós-Graduação em Educação: Contextos Contemporâneos e Demandas Populares, da Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro (PPGEduc/UFRRJ).

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Published

2023-08-18

How to Cite

Tiriba, L. ., & Guimarães, M. (2023). Indigenous inspiration for a native pedagogy: childhood, care, freedom, belonging.: inspirações indígenas para uma pedagogia nativa. REMEA - Revista Eletrônica Do Mestrado Em Educação Ambiental, 40(2), 230–249. https://doi.org/10.14295/remea.v40i2.15538