A cultura do café sombreado
reflexões sobre a Educação Ambiental no Maciço de Baturité, Ceará
DOI:
https://doi.org/10.63595/remea.v42i2.15356Keywords:
Youth and Adult Education, ecological awareness, cultural roots, teaching and researchAbstract
The present article aimed to measure the impact of the project "Coffee&Culture on Youth and Adult Education (EJA)" to expand environmental and ecological awareness among EJA students in Maciço de Baturité, Ceará. The project was carried out at the Youth and Adult Education Center (CEJA) Donaninha Arruda in Baturité, and had the contribution of six teachers and the participation of 100 students. The pedagogical activities focused on Environmental Education with a regional socio-environmental peculiarity. The research is characterized as descriptive, with a qualitative approach, bibliographic study, and in loco findings. It is a research-action, with participant observation and semi-structured interview, having the temporal cut of the year 2022. The data showed that there were no actions aimed at Environmental Education with a regional focus in the institution. That said, the "Coffee&Culture on EJA" project contributed to value the regional historical-cultural heritage, awaken ecological awareness, and environmentally responsible behavior in the students.
Keywords: Youth and Adult Education, ecological awareness, cultural roots, teaching and research.
Downloads
References
ABIC, Associação Brasileira da Indústria de Café. O café brasileiro na atualidade. 2021. Disponível em: https://www.abic.com.br/tudo-de-cafe/o-cafe-brasileiro-na-atualidade/ Acesso em: 10 de abr. 2023.
BRASIL. Lei nº 6.938. Dispõe sobre a Política Nacional do Meio Ambiente, seus fins e mecanismos de formulação e aplicação. 1981.
BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil. Diário Oficial da União, Brasília, 05 out. 1988.
BRASIL. Ministério da Educação e do Desporto. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: meio ambiente, saúde. Brasília: MEC/SEF, 1997.
BRASIL. Lei Federal. Lei n° 9.795/99 de 27 de abril de 1999. Dispõe sobre a educação ambiental, institui a Política Nacional de Educação Ambiental e dá outras providências. Brasília, 1999.
BRASIL. Ministério da Educação. Parecer nº 011. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação de Jovens e Adultos. Brasília: MEC, p. 68, 2000.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Média e Tecnológica. Parâmetros Curriculares Nacionais: Ensino Médio. Brasília: Ministério da Educação, 2002.
BRASIL. Conselho Nacional de Educação-Conselho Pleno. Resolução nº 2, de 15 de junho de 2012. Estabelece as Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Ambiental. 2012.
BRASIL. Ministério da Educação. Diretrizes Curriculares Nacionais Gerais da Educação Básica. Secretária de Educação Básica. Diretoria de Currículos e Educação Integral. – Brasília: MEC, SEB, DICEI, p. 542, 2013.
CAVALCANTE, Arnóbio. A Serra de Baturité. Fortaleza: Livro Técnico, p. 84, 2005.
FARIAS, Marcélio; FARIAS, Marcílio. 200 anos do nosso café. Ceará: UICLAP, p. 80, 2022.
DIAS, Reinaldo. Planejamento do Turismo: política e desenvolvimento do turismo no. Brasil. São Paulo: Atlas, p. 226, 2008.
FREIRE, Paulo. Educação e Mudança. 12. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2002.
FREIRE, Paulo. A importância do ato de ler: em três artigos que se complementam. 51 ed. São Paulo: Cortez. p. 87, 2011.
GIL, Antônio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. 7ª ed. São Paulo: Atlas, p. 248, 2019
GIRÃO, Raimundo. História Econômica do Ceará. 2. ed. Fortaleza, UFC/Casa de José de Alencar – Programa Editorial, Coleção Alagadiço Novo, vol. 258, p. 470, 2000.
GLASER; Barney; STRAUSS, Amselm. The Discovery of Grounded Theory: strategies for qualitative research. Reprinted. New York: Aldine de Gruyter, p. 284, 2006.
GUIMARÃES, Juliana; PEREIRA, Laudemiria, Antunes; BRANCO, Romilda de Fátima, ALVES, Roseli Terezinha. Educação Ambiental na educação de jovens e adultos (EJA). Synesrgismus scyentifica. Pato Branco, v. 3, n. 2-3, 5 p, 2008.
GUIMARÃES, Mauro. A dimensão ambiental na educação. 2ª ed. São Paulo: Papirus, p.112, 2021.
GUTIÉRREZ, Francisco; PRADO, Cruz. Ecopedagogia e cidadania planetária. 3a Ed. São Paulo: Cortez, 2013.
HENDRICKS, Cher. Improving Schools through Action Research: a Reflective Practice Approach, 4th Edition. Pearson, p. 192, 2017.
IBGE, Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística (2012) Manual técnico da vegetação brasileira. 2ed. Disponível em <ftp://geoftp.ibge.gov.br/documentos/recursos_ naturais/ manuais_tecnicos/manual_tecnico_vegetacao_brasileira.pdf>. Acesso em 17 de abrl de 2023.
LACOSTE, Yves. A pesquisa e o trabalho de campo: um problema político para os pesquisadores, estudantes e cidadãos. Boletim Paulista de Geografia, São Paulo, v. 84, p. 77–92, 2006.
LUKIANOVA, Larysa. Professional activities of teacher-andragogue (foreign experience). Comparative Professional Pedagogy 4 (3), p. 1-5, 2014.
LOUREIRO, Carlos, Frederico. Trajetória e fundamentos da educação ambiental. 4ªed. SP: Cortez. p. 168, 2012.
MMA, Ministério do Meio Ambiente. Bioma Caatinga. 2020. Disponível em: https://antigo.mma.gov.br/biomas/caatinga.html. Acesso em: 08 de abr. 2023.
PARANHOS, Rones de Deus; SHUVART, Marilda. A relação entre Educação Ambiental e a Educação de Jovens e Adultos sob a perspectiva da trajetória dos educadores. Contexto & Educação, v. 28, nº 91, set./dez. 2013.
PLANO DE AÇÃO ANUAL. Projetos, ações e intervenções para o ano letivo. Baturité, p. 38, 2022.
QUEIROGA, Vicente de Paula. Cultivo do café (Coffea arábica L.) orgânico para a produção de grãos de alta qualidade. Campina Grande: AREPB, p. 279, 2021.
RECDA, Regimento CEJA Donaninha Arruda. Edição revisada. Baturité, p. 120, 2022.
ROCHA, Daniele; OLIVEIRA, Caroline. Educação ambiental no programa ProJovem Urbano de Gravataí/RS: premissas para uma compreensão da educação de jovens e adultos no contexto escolar. REMEA-Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental. Edição Especial: Dossiê Educação Ambiental. 2014. p.1-16. Disponível em: https://periodicos.furg.br/remea/article/view/3597. Acesso em: 15 de abr. 2023.
SEDUC, Secretaria da Educação do Governo do Estado do Ceará. Educação de Jovens e Adultos – EJA. Disponível em: https://www.seduc.ce.gov.br/2017/01/02/educacao-de-jovens-e-adultos-eja/. Disponível em: 17 de abr. 2023
SASP, Serviço de Assessoramento Pedagógico. Manual do aluno. Baturité, p. 1-10, 2022.
SEMA, Secretaria do Meio Ambiente do Ceará. Curso Unidade de Conservação. Ambientagro Soluções Ambientais. Edição revisada e ampliada. Fortaleza, p.181, 2017.
SEMACE. Superintendência Estadual do Meio Ambiente, Área de Proteção Ambiental da Serra de Baturité. 2010. Disponível em: https://www.semace.ce.gov.br/2010/12/08/apa-da-serra-de-baturite/. Acesso em: 04 de abri. 2023.
SIGE ESCOLA, Sistema Integrado de Gestão Escolar. 2022. Disponível em: http://sige.seduc.ce.gov.br/. Acesso em: 13 e abr. 2023.
SILVA, Wellington, W.; ANDRADE, Wesley, L. Os desafios da EJA no ensino fundamental. Instituto Federal Goiano, p. 1-20, 2022.
THIESEN, Juares da Silva. A interdisciplinaridade como um movimento articulador no processo ensino-aprendizagem. Revista Brasileira de Educação. Rio de Janeiro, v. 13, nº 39, set./dez. 2008. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1590/S1413-24782008000300010. Acesso em: 14 de abr. 2023.
THIOLLENT, Michel. Pesquisa-Ação nas Organizações. 2ª ed. São Paulo: Atlas, p. 164, 2009
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.







