Educação Ambiental e Meio Ambiente

sentidos e contradições

Authors

  • Cinthia Leticia Carvalho Roversi Genovese Universidade Federal de Goiás
  • Gyselle Nascente de Oliveira Universidade Federal de Goiás

DOI:

https://doi.org/10.14295/remea.v41i1.15147

Keywords:

Educação Ambiental crítica. Documentos oficiais. Agronegócio.

Abstract

The contemporary world is marked by contradictions of all kinds, among them in the environmental and educational fields. Given this and considering the importance of Environmental Education in all educational processes, this study aims to analyze the presence and dimension of Environmental Education in official documents that guide education in our country. In this sense, it is still relevant to understand the notions of Sustainability and Sustainable Development, in addition to the possible consequences of Agribusiness for the natural Environment. To this end, a qualitative approach and the method of document analysis were adopted. In this way, this work intends to contribute to the understanding that we are part of an integral and interdependent Environment and that Environmental Education is fundamental not only in educational processes, but in all spheres of life, with an urgent need for awareness, articulation , of changing paradigms and attitudes.

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Author Biographies

Cinthia Leticia Carvalho Roversi Genovese, Universidade Federal de Goiás

Mestre (2006) e doutora (2017) em Educação para a Ciência, com área de concentração em Ensino de Ciências, pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, UNESP de Bauru. Professora Adjunta da Faculdade de Educação da Universidade Federal de Goiás (UFG). Docente do Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática da UFG. Possui experiência na área de Educação em Ciências, com interesse nos seguintes temas: Ensino de Ciências nos anos iniciais do Ensino Fundamental, Experimentação no Ensino de Ciências, Educação em Ciências na Abordagem CTSA (Ciência, Tecnologia, Sociedade e Ambiente) e o estudo de questões sociocientíficas (QSC), sob a perspectiva da Teoria Crítica da Sociedade, em especial as contribuições de Theodor Adorno.

Gyselle Nascente de Oliveira, Universidade Federal de Goiás

Graduada em Pedagogia e mestranda pelo Programa de Pós-Graduação em educação em Ciências e Matemática pela Universidade Federal de Goiás.

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Published

2024-04-15

How to Cite

Genovese, C. L. C. R., & Oliveira, G. N. de . (2024). Educação Ambiental e Meio Ambiente: sentidos e contradições. REMEA - Revista Eletrônica Do Mestrado Em Educação Ambiental, 41(1), 237–257. https://doi.org/10.14295/remea.v41i1.15147