Technology and Environmental Education: the use of QR Code in visits to Conservation Units
o uso de QR Code nas visitas em Unidades de Conservação
DOI:
https://doi.org/10.14295/remea.v41i1.15095Keywords:
Technologies, Atlantic forest, Non-Formal EducationAbstract
The environmental impacts caused by deforestation and urban expansion highlight the importance of conservation units in the quest to protect and conserve the remaining forest fragments, in addition to enabling the carrying out of environmental education activities with the population. The present study sought to analyze the potential of a technological tool, QR Codes, aimed at environmental education, in Jardim Botânico Benjamim Maranhão, a Conservation Unit in an urban area of João Pessoa, PB. It was observed that the interviewees found the use of QR Codes easy, they considered the activity fun, not tiring and very relevant for visiting the JBBM. Both people who used the QR Code and those who were with a guide obtained good results of correct answers regarding the characteristics of the environment. In this way, the implementation of this activity provides a great potential for transmission and assimilation of information, being a great resource, especially for Conservation Units that have limited resources and personnel to carry out Environmental Education actions.
Downloads
References
AGUILA, Almond; BREEN, Daylin. Unlocking Perspective with Quick Response Codes. The Hunt for Media Literacy in the city. Proceedings of the Media Ecology Association, v. 12, p. 1-10, 2011.
ANTIQUEIRA, Lia Maris Ritter; PINHEIRO, Rubia de Freitas; SZMOSKI, Romeu Miqueias. Contribuição Das Tecnologias De Informação E Comunicação Em Espaços Não Formais De Ensino: Estudo De Caso Na Floresta Nacional De Piraí Do Sul, PR. Boletim Goiano de Geografia, v. 40, n. 01, p. 1-21, 2020. DOI: https://doi.org/10.5216/bgg.v40i01.57251
ARCURY, Thomas A. Environmental attitude and environmental knowledge. Human organization, v. 49, n. 4, p. 300-304, 1990. DOI: https://doi.org/10.17730/humo.49.4.y6135676n433r880
ATLAS GEOGRÁFICO DO ESTADO DA PARAÍBA. IDEME (Instituto de Desenvolvimento Municipal e Estadual da Paraíba), 2008.
BASSO, Jussara Maria; CORREA, Rodrigo Studart. Arborização urbana e qualificação da paisagem. Paisagem e Ambiente: Ensaios, n. 34, p. 129-148, 2014. DOI: https://doi.org/10.11606/issn.2359-5361.v0i34p129-148
BRASIL. Lei 9.985, de 18 de julho de 2000. Regulamenta o art. 225, § 1o, incisos I, II, III e VII da Constituição Federal, institui o Sistema Nacional de Unidades de Conservação da Natureza e dá outras providências. Brasília: Diário Oficial da União, 2000.
BRASIL. Sistema Nacional de Unidades de Conservação da Natureza - SNUC. Lei n° 9.985, de 18 de julho de 2000 e Decreto 4.340, de 22 de agosto de 2002.
CAMARGO, Brigido Vizeu; JUSTO, Ana Maria. IRAMUTEQ: um software gratuito para análise de dados textuais. Temas em psicologia, v. 21, n. 2, p. 513-518, 2013. DOI: https://doi.org/10.9788/TP2013.2-16
CANVA, 2002. http://www.canva.com/
CERATI, Tania Maria. Jardins Botânicos e a Biodiversidade. Instituto de Botânica (Programa de Pós Graduação em Biodiversidade Vegetal e Meio Ambiente), Curso de Capacitação de monitores e educadores. São Paulo, 2006.
CHENG, Yuh-Ming; LOU, Shi-Jer; KUO, Sheng-Huang; SHIH, Ru-Chu. Investigating elementary school students' technology acceptance by applying digital game-based learning to environmental education. Australasian Journal of Educational Technology, v. 29, n. 1, 2013. DOI: https://doi.org/10.14742/ajet.65
CRUZ, Tadeu. Sistemas de informações gerenciais: tecnologia da informação e a empresa do século XXI. São Paulo: Atlas, 1998.
DIEB, Marilia de Azevedo, MARTINS, Paula Dieb. O Rio Jaguaribe e a história urbana de João Pessoa/PB: Da harmonia ao conflito. XVII ENANPUR – Encontro Nacional da Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Planejamento Urbano e Regional. São Paulo, 2017.
DINARDI, Ailton Jesus; OLIVEIRA, Márcio Jonas Dornelles; MEDINA, Carla Cristina Borges; CASTRO, Luis Roberval Bortoluzzi. O uso do QrCode como ferramenta para o ensino de botânica em espaço não formal de educação. e-Mosaicos, v. 10, n. 23, p. 305-321, 2021. DOI: https://doi.org/10.12957/e-mosaicos.2021.46188
DUNLAP, Riley E.; VAN LIERE, Kent D.; MERTIG, Aangela. G.; JONES, Robert Emmet. New trends in measuring environmental attitudes: measuring endorsement of the new ecological paradigm: a revised NEP scale. Journal of social issues, v. 56, n. 3, p. 425-442, 2000. DOI: https://doi.org/10.1111/0022-4537.00176
DURANT, John R.; EVANS, Geoffrey A.; THOMAS, Geoffrey P. The public understanding of science. Nature, v. 340, n. 6228, p. 11-14, 1989. DOI: https://doi.org/10.1038/340011a0
FRYXELL, Gerald E.; LO, Carlos W. H. The influence of environmental knowledge and values on managerial behaviours on behalf of the environment: An empirical examination of managers in China. Journal of business ethics, v. 46, n. 1, p. 45-69, 2003. DOI: https://doi.org/10.1023/A:1024773012398
BARBOSA, Maria Regina de Vasconcelos. Estudo florístico e fitossociológico da mata do Buraquinho, remanescente de mata atlântica em João Pessoa, PB. 135 f. Tese (Doutorado em Biologia). Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 1996.
HEBERLEIN, Thomas. A. Navigating environmental attitudes. Oxford University Press, 2012. DOI: https://doi.org/10.1093/acprof:oso/9780199773329.001.0001
ITMEDIA INC. Camera Is a Connection between Reality and Internet - “J-SH09”. 2002.
KALOGIANNAKIS, Michail; PAPADAKIS, Stamatios J. Combining mobile technologies in environmental education: a Greek case study. International Journal of Mobile Learning and Organisation, v. 11, n. 2, p. 108-130, 2017. DOI: https://doi.org/10.1504/IJMLO.2017.084272
KAMARAINEN, Amy. M.; METCALF, Shari; GROTZER, Tina; BROWNE, Allison; MAZZUCA, Diana; TUTWILER, M. Shane; DEDE, Chris. EcoMOBILE: Integrating augmented reality and probeware with environmental education field trips. Computers & Education, v. 68, p. 545-556, 2013. DOI: https://doi.org/10.1016/j.compedu.2013.02.018
KATO, Hiroto; TAN, Keng; CHAI, Dougla. Barcodes for Mobile Devices. Cambridge University Press, 2010. DOI: https://doi.org/10.1017/CBO9780511712241
KOTCHEN, Matthew J.; REILING, Stephen D. Environmental attitudes, motivations, and contingent valuation of nonuse values: a case study involving endangered species. Ecological Economics, v. 32, n. 1, p. 93-107, 2000. DOI: https://doi.org/10.1016/S0921-8009(99)00069-5
LAW, Ching-Yin; SO, Simon. QR codes in education. Journal of Educational Technology Development and Exchange (JETDE), v. 3, n. 1, p. 7, 2010. DOI: https://doi.org/10.18785/jetde.0301.07
LIMA, Renato Abreu; BRAGA, Andrina Guimarães Silva. A relação da educação ambiental com as aulas de campo e o conteúdo de biologia no ensino médio. Revista eletrônica em gestão, educação e tecnologia ambiental, v. 18, n. 4, p. 1345-1350, 2014.
MARCHAND, Pascal; RATINAUD, Pierre. L’analyse de similitude appliquée aux corpus textuels: les primaires socialistes pour l’élection présidentielle française (septembre-octobre 2011). Actes des 11eme Journées internationales d’Analyse statistique des Données Textuelles. JADT, v. 2012, p. 687-699, 2012.
MEDINA, Naná Mininni. Formação de multiplicadores para educação ambiental. O contrato social da ciência, unindo saberes na educação ambiental. Petrópolis: Vozes, p. 47-70, 2002.
MEISHAR TAL, Hagit; GROSS, Michal. Teaching Sustainability via Smartphone-Enhanced Experiential Learning in a Botanical Garden. Int. J. Interact. Mob. Technol., v. 8, n. 1, p. 10-15, 2014. DOI: https://doi.org/10.3991/ijim.v8i1.3441
MELO, Marília Castro de. Uso de um aplicativo móvel como recurso para aprendizagem sobre educação ambiental. Dissertação (Mestrado em Educação Profissional e Tecnológica). Instituto Federal de Goiás, Anápolis, 2019.
MITTERMEIER, Russell A.; GIL, Patricio Robles; HOFFMANN, Michael; et al. Earth’s biologically richest and most endangered terrestrial ecoregions. Conservation International, Arlington, VA, 2004.
MOSTER, Claudia; AZEVEDO, Erick Jae; MARTINS, Meiri Isadora. Uso de tecnologias interativas móveis aplicadas à arborização urbana como método de educação ambiental. Revista Multidisciplinar de Educação e Meio Ambiente, v. 2, n. 3, p. 10-10, 2021. DOI: https://doi.org/10.51189/rema/1688
MURPHY, Colette. Literature review in primary science and ICT. 2003.
MYERS, Norman; MITTERMEIER, Russell A.; MITTERMEIER, Cristina G.; DA FONSECA, Gustavo A. B.; KENT, Jennifer. Biodiversity hotspots for conservation priorities. Nature, v. 403, n. 6772, p. 853-858, 2000. DOI: https://doi.org/10.1038/35002501
PALMA, Ivone Rodrigues. Análise da percepção ambiental como instrumento ao planejamento da educação ambiental. Dissertação (Mestrado em Engenharia de Minas, Metalúrgica e de Materiais). Universidade Federal Do Rio Grande Do Sul, Porto Alegre, 2005.
RAUF, Rose Amnah Abd; AFFANDI, Haryanti Mohd; MANSOR, Azlin Norhaini; RASUL, Md. Mustaun. Using QR-Code in a green technology module to foster motivation and independent learning. International Journal of Innovation and Learning, v. 22, n. 2, p. 177-197, 2017. DOI: https://doi.org/10.1504/IJIL.2017.10006918
REINERT, par Max. Classification descendante hierarchique et analvse lexicale par contexte-application au corpus des poesies D'A. Rihbaud. Bulletin of Sociological Methodology/Bulletin de Méthodologie Sociologique, v. 13, n. 1, p. 53-90, 1987. DOI: https://doi.org/10.1177/075910638701300107
ROCHA, Luis Augusto Gomes; CRUZ, Fabiana De Mendonça; LEÃO, Alcides. Aplicativo para educação ambiental. Periódico Eletrônico Fórum Ambiental da Alta Paulista, v. 11, n. 4, 2015. DOI: https://doi.org/10.17271/1980082711420151290
RODRIGUES, Gelze Serrat de Souza Campos; COLESANTI, Marlene T. de Muno. Environmental education and the new comunication and information technologies. Sociedade & Natureza, v. 20, p. 51-66, 2008.
SANTOS, Adriana Melo; SILVA JÚNIOR, Milton Ferreirada; LOPES, Elfany Reis do Nascimento. Gamificando a Educacao Ambiental: o desafio jogando verde no Instituto Federal Baiano. Revista Brasileira de Educacao Ambiental (RevBEA), v. 11, n. 1, p. 245-263, 2016. DOI: https://doi.org/10.34024/revbea.2016.v11.2154
SCDB - Secretariado da Convenção sobre Diversidade Biológica. Panorama da Biodiversidade Global 4 - Uma avaliação intermediária do progresso rumo à implementação -do Plano Estratégico para a Biodiversidade 2011-2020. Montréal, Canadá Report No.: 4, 2014
SENICIATO, Tatiana; CAVASSAN, Osmar. Aulas de campo em ambientes naturais e aprendizagem em ciências: um estudo com alunos do ensino fundamental. Ciência & Educação (Bauru), v. 10, p. 133-147, 2004. DOI: https://doi.org/10.1590/S1516-73132004000100010
SMITH, Margaret; SEGURA-TOTTEN, Miriam; WEST, Kelly. QR Code Lecture Activity as a Tool for Increasing Nonmajors Biology Students’ Enjoyment of Interaction with Their Local Environment. Journal of Microbiology & Biology Education, v. 19, n. 1, p. 19140, 2018. DOI: https://doi.org/10.1128/jmbe.v19i1.1453
SOS MATA ATLÂNTICA. Atlas dos remanescentes florestais. 2016.
STOREY, Christine. Gênero e Educação Ambiental na Amazônia. Em: NOAL, F. O; REIGOTA, M., MARCELOS, V. H. de L. (Orgs). Tendências da Educação Ambiental Brasileira, p. 55-81. Santa Cruz do Sul: EDINISC, 1998.
TELECO, 2009. http://www.teleco.com.br/pais/celular.asp.
WILLISON, Julia. Educação ambiental em jardins botânicos: diretrizes para desenvolvimento de estratégias individuais. Rede Brasileira de Jardins Botânicos, 2003.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.