Reflections on the Brazilian scientific production on Education in/from the Countryside in times of transition from modernity to post-modernity

Authors

  • Cristiano da Silva Amorim Universidade Federal do Rio Grande
  • Angélica C. D. Miranda Universidade Federal do Rio Grande - FURG, Rio Grande, Rio Grande do Sul https://orcid.org/0000-0003-3624-4616

DOI:

https://doi.org/10.14295/remea.v41i1.14962

Keywords:

Education, Rural education, Postmodernity

Abstract

We sought to identify the national scientific production on the theme “education in/from the field” in Brazil, based on the Brazilian Digital Library of Theses and Dissertations (BDTD). The methodology used was quali-quantitative, under the applied nature and literature review. From the data and preliminary results, the importance of scientific production is evident: 515 publications were selected, classified into theses and dissertations. The results show that the publications were carried out in a representative way in all macro-regions of the country, identified by mapping. The considerations showed the importance of scientific production and the ability to create solutions. Thus, education in/from the countryside is identified in the global, from its insertion in the context of social development, supported by strong pillars of aspects of education such as environmental, contributing in its own way to the research process, innovation in education .

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Angélica C. D. Miranda, Universidade Federal do Rio Grande - FURG, Rio Grande, Rio Grande do Sul

Professor at the Institute of Human and Information Sciences. Teaches classes in the Library Science Course, in the Graduate Program in Science Education - PPGEC, supervising Masters and Doctorates. He also works in the Postgraduate Program in Business Administration, supervising the master's degree.

References

ALBADA, G. B. van. Ciência e capital. In: DEUS, Jorge Dias de (Org). A crítica da ciência: sociologia e ideologia da Ciência. Rio de Janeiro: Zahar, 1974.

BORGES, David Gonçalves. O desmonte da educação do campo no nordeste brasileiro: diagnóstico, mapeamento e análise do fechamento de escolas do campo no estado do Piauí. Revista Linhas, Florianópolis, v. 18, n. 36, p. 305-324, jan./abr. 2017. Disponível em: https://tinyurl.com/y2fmtf4e. Acesso em: 15 ago. 2019. DOI: https://doi.org/10.5965/1984723818362017305

DANTAS, J.O., SOARES, M. J. N., SANTOS, M. B. A relação da Educação Ambiental com a Educação do Campo: aspectos identificados a partir de publicações em periódicos de Educação Ambiental. Ambiente & Educação. Revista de educação ambiental. v. 25, n. 2. 2020. Disponível em: https://doi.org/10.14295/ambeduc.v25i2.11328 . Acesso em: 31/10/2022. DOI: https://doi.org/10.14295/ambeduc.v25i2.11328

DA SERVIDÃO moderna. Direção Jean-François Brient, Victor León Fuentes. Youtube, 2009. Disponível em: https://youtu.be/Ybp5s9ElmcY. Acesso em: 23 set. 2020.

DESCARTES, René. Discurso do método. Porto Alegre: L&PM, 2019.

FARIA, Daguiomar do Rosario. Educação Ambiental na escola do campo – uma forma de preservar o futuro. 2021. Monografia (especialização) - Universidade Federal do Paraná. Setor Litoral. Curso de Especialização em Educação do Campo, Paranaguá, PR. Disponível em: https://hdl.handle.net/1884/38685 . Acesso em: 31/10/2022.

FOUCAULT, Michel. Microfísica do poder. 4. ed. Rio de Janeiro: Edições Graal, 1984.

GALLO, Silvio. Modernidade/pós-modernidade: tensões e repercussões na produção de conhecimento em educação. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 32, n. 3, p. 551-565, set./dez. 2006. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S1517-97022006000300009. Acesso em: 28 set. 2020. DOI: https://doi.org/10.1590/S1517-97022006000300009

GATTI, Bernardete A. Pesquisa, educação e pós-modernidade: confrontos e dilemas. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 35, n. 126, p. 595-608, set./dez. 2005. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0100-15742005000300004. Acesso em: 28 set. 2020. DOI: https://doi.org/10.1590/S0100-15742005000300004

GIL, Antonio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. 5.ed. São Paulo: Atlas, 1991.

GONZALEZ ARROYO, Miguel; CALDART, Roseli Salete; MOLINA, Mônica Castagna (Org.) Por uma educação do campo. Petrópolis, RJ: Vozes, 2004.

KUHN, Thomas (Org.). A função do dogma na investigação. Curitiba: UFPR, 2012.

LYOTARD, Jean-François. O pós-moderno. Rio de Janeiro: José Olympio, 1993.

LYOTARD, Jean-François. A condição pós-moderna. Rio de Janeiro: José Olympio, 2009.

MORAES, S. E. Currículo, transversalidade e pós-modernidade. In: SANTOS FILHO, J. C. (Org.). Escola e universidade na pós-modernidade. São Paulo: Mercado das Letras, 2000. p. 201-247.

PEREIRA, Cassia Regina Dias. Filosofia e Sociologia: um estímulo à consciência crítica. In: CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO, 9., 2009, Curitiba, PR. Anais. Curitiba: PUCPR, 2009.

PIRES, Ângela Monteiro. Educação do campo como direito humano. São Paulo: Cortez, 2012.

ROMANELLI, Otaíza de Oliveira. História da educação no Brasil (1930/1973). Petrópolis, RJ: Vozes, 2014.

SANTOS, B. S. Um discurso sobre as ciências. 4ªedição. São Paulo: Editora Cortez, 2006.

SANTOS, Milton. Metamorfose do espaço habitado. São Paulo: HUCITEC, 1997.

TESCAROLO, Riardo; GASQUE, Kelley Cristine Gonçalves Dias. Complexidade, currículo e ética: o parto de um novo mundo. Revista Diálogo Educacional, Curitiba, v. 7, n. 22, p. 39-52, set./dez. 2007. Disponível em: https://tinyurl.com/bdf6s68u. Acesso em: 28 set. 2020. DOI: https://doi.org/10.7213/rde.v7i22.4153

Published

2024-04-15

How to Cite

Amorim, C. da S., & Miranda, A. C. D. . (2024). Reflections on the Brazilian scientific production on Education in/from the Countryside in times of transition from modernity to post-modernity. REMEA - Revista Eletrônica Do Mestrado Em Educação Ambiental, 41(1), 32–48. https://doi.org/10.14295/remea.v41i1.14962