Environmental education (EE) curricular models: an analysis of studies published in the Master's Electronic Journal in EA-REMEA

uma análise das publicações veiculadas na Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental-REMEA

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14295/remea.v41i1.14946

Keywords:

Curriculum, Transversality, Environmental education, University education

Abstract

This work aims to investigate the curricular trends for EE in Higher Education, based on analyzes of published studies in the Electronic Magazine of the Master's in Environmental Education-REMEA. The analytical movements were guided by the theoretical-methodological framework of Content Analysis. We identified that the obstacles to the EE development refer, above all, to the curricula rigidity, the EE incipience and superficiality in the documents and the disconnection from the socio-environmental realities in which the institutions are inserted. Regarding curricular models, the debates emphasize transversality with greater emphasis, due to the broad, polysemic and hybrid characteristics that circumscribe EE, making it incompatible with the knowledge imprisonment in a disciplinary structure. Therefore, future perspectives converge to the transversal EE adoption offering greater possibilities for the field development in a collaborative and interdisciplinary way, as it calls on educators to fulfill their social and environmental responsibilities, based on the different knowledge they develop with the students.

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Author Biographies

Aline de Gregorio, Universidade Estadual de Londrina

Mestre em Educação para a Ciência e a Matemática pela Universidade Estadual de Maringá (PCM-UEM) Doutoranda em Ensino de Ciências e Educação Matemática pela Universidade Estadual de Londrina (PECEM-UEL).

Álvaro Lorencini Júnior , Universidade Estadual de Londrina - Londrina, PR, Brasil.

Licenciado e bacharel em Ciências Biológicas pela Faculdade de Educação e Instituto de Biociências da Universidade de São Paulo. Mestrado e Doutorado em Educação, área de Didática pela Faculdade de Educação da USP (Feusp). Professor do Departamento de Biologia Geral do Centro de Ciências Biológicas da Universidade Estadual de Londrina (UEL/PR). Professor e orientador do Programa de Pós-Graduação – Mestrado e Doutorado em Ensino de Ciências e Educação Matemática (PECEM/UEL) Conceito 7 - CAPES.

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Published

2024-04-15

How to Cite

de Gregorio, A., & Lorencini Júnior , Álvaro . (2024). Environmental education (EE) curricular models: an analysis of studies published in the Master’s Electronic Journal in EA-REMEA : uma análise das publicações veiculadas na Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental-REMEA. REMEA - Revista Eletrônica Do Mestrado Em Educação Ambiental, 41(1), 86–107. https://doi.org/10.14295/remea.v41i1.14946