Educação ambiental na gestão universitária

algumas questões controversas para reflexão

Authors

  • Daniela Cassia Sudan Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto – USP
  • Vânia Gomes Zuin Leuphana University, Alemanha e Universidade Federal de São Carlos – UFSCar, Brasil

DOI:

https://doi.org/10.14295/remea.v41i1.14875

Keywords:

educação ambiental crítica, Teoria Crítica, universidade

Abstract

Environmental education in university management: some thorny issues for reflection

 

Abstract. Based on data from author's thesis (2017) and references from Critical Theory and Critical EE, this study aims to: problematize the socio-environmental training of public servants working in university management. The data corpus was produced from interviews in focus groups, memories of meetings and field notes.  Three categories emerged that present thorny aspects of EE in university management: i) the controversial role of “non-teachers” in environmental education; ii) the place of environmental management in EE (or is it the opposite?); iii) the dilemma of “knowing how to disclose something”.  The contributions of Critical Theory and Critical EE point to the following: i) the importance of addressing the tension between theory and practice; ii) the importance of understanding that EE cannot do without educational and training processes, although it does not need to exclude the environmental management; iii) the current scenario of the cultural industry when we notice the superficiality of the approach of some contents in EE processes.

Keywords: critical environmental education, Critical Theory, university, cultural industry.

 

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Author Biographies

Daniela Cassia Sudan, Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto – USP

Bacharel e licenciada em Ciências Biológicas pela Universidade Federal de São Carlos (1997), mestrado (2005) e doutorado (2017) em Educação pela Universidade Federal de São Carlos. Educadora da Universidade de São Carlos – USP, Brasil.

Vânia Gomes Zuin, Leuphana University, Alemanha e Universidade Federal de São Carlos – UFSCar, Brasil

Professora titular do Instituto de Química Sustentável, da Faculdade de Sustentabilidade da Universidade Leuphana e professora do Departamento de Química da Universidade Federal de São Carlos (DQ-UFSCar), São Carlos, SP, Brasil. E-mail: vania.zuin@leuphana.de, vaniaz@ufscar.br

 

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Published

2024-04-15

How to Cite

Sudan, D. C., & Gomes Zuin, V. . (2024). Educação ambiental na gestão universitária: algumas questões controversas para reflexão. REMEA - Revista Eletrônica Do Mestrado Em Educação Ambiental, 41(1), 132–152. https://doi.org/10.14295/remea.v41i1.14875