Educação ambiental na gestão universitária
algumas questões controversas para reflexão
DOI:
https://doi.org/10.14295/remea.v41i1.14875Keywords:
educação ambiental crítica, Teoria Crítica, universidadeAbstract
Environmental education in university management: some thorny issues for reflection
Abstract. Based on data from author's thesis (2017) and references from Critical Theory and Critical EE, this study aims to: problematize the socio-environmental training of public servants working in university management. The data corpus was produced from interviews in focus groups, memories of meetings and field notes. Three categories emerged that present thorny aspects of EE in university management: i) the controversial role of “non-teachers” in environmental education; ii) the place of environmental management in EE (or is it the opposite?); iii) the dilemma of “knowing how to disclose something”. The contributions of Critical Theory and Critical EE point to the following: i) the importance of addressing the tension between theory and practice; ii) the importance of understanding that EE cannot do without educational and training processes, although it does not need to exclude the environmental management; iii) the current scenario of the cultural industry when we notice the superficiality of the approach of some contents in EE processes.
Keywords: critical environmental education, Critical Theory, university, cultural industry.
Downloads
References
Referências
ADORNO, Theodor Wiesengrund. Educação e emancipação. Tradução Wolfgang Leo Maar. 3.ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1995. 190 p.
ADORNO, Theodor Wiesengrund. Teoria da Semiformação. In: PUCCI, Bruno; ZUIN, Antônio; LASTÓRIA, Luiz Calmon Nabuco (Orgs.) Teoria crítica e inconformismo: novas perspectivas de pesquisa. Campinas, SP: Autores Associados, 2010. p. 7-40.
BACCI, Denise de La Corte; SILVA, Rosana Louro Ferreira; SORRENTINO, Marcos. Educação ambiental e universidade: diagnóstico disciplinar para construção de uma Política Ambiental. In: ENCONTRO PESQUISA EM EDUCAÇÃO AMBIENTAL, 8., 2015, Rio de Janeiro. Anais eletrônicos... Rio de Janeiro: Unirio/URFJ, jul. 2015. Disponível em: http://epea.tmp.br/epea2015_anais/plenary/. Acesso em: 15 abr. 2016.
BENJAMIN, Walter. Experiência e pobreza. In: BENJAMIN, Walter. Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da cultura. 8.ed. São Paulo: Brasiliense, 2012. p. 123-128. DOI: https://doi.org/10.17648/2175-1293-v8n2012-9
BONDÍA, Jorge Larrosa. Notas sobre a experiência e o saber da experiência. Revista Brasileira de Educação, n.19, p. 2–28, 2002. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/rbedu/n19/n19a02.pdf. Acesso em: 20 ago. 2016. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-24782002000100003
BONZANINI, Taitiâny Kárita; MOREIRA, Patricia Gabryela; SILVA, Rosana Louro Ferreira. Evaluation of a participatory-action-research process in a socio-environmental education project of a public higher education institution (HEI) in the State of São Paulo – Brazil. Resumo Expandido. WORLD SYMPOSIUM ON SUSTAINABLE DEVELOPMENT AT UNIVERSITIES, 3., Cambridge USA, 2016.
BRANDÃO, Carlos Rodrigues. A pesquisa participante e a participação da pesquisa: um olhar entre tempos e espaços a partir da América Latina. In: BRANDÃO, Carlos Rodrigues; STRECK, Danilo Romeu (Orgs.). Pesquisa participante: a partilha do saber. Aparecida: Ideias & Letras, 2006. p. 21-54.
BRANDÃO, Carlos Rodrigues. Participar-pesquisar. In: BRANDÃO, Carlos Rodrigues (Org.). Repensando a pesquisa participante. 3.ed. São Paulo: Brasiliense, 1987. p. 7–14.
BRANDLI, Luciana Londero; LEAL FILHO, Walter; FRANDOLOSO, Marcos Antonio Leite; KORF, Eduardo Pavan; DARIS, Denise. The environmental sustainability of Brazilian universities: Barriers and pre-conditions. In: LEAL FILHO, Walter; AZEITEIRO Ulisses M.; CAEIRO Sandra; ALVES, Fátima. Integrating sustainability thinking in science and Engineering curricula. Switzerland: Springer International Publishing, 2015. p. 63-74. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-319-09474-8_5
BRASIL. MINISTÉRIO DO MEIO AMBIENTE / MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. Educação Ambiental. Por um Brasil sustentável. Documentos de referência para o fortalecimento da política e do Programa Nacional de Educação Ambiental (Pronea). 4.ed. Brasília: Ministério do Meio Ambiente / Secretaria de Articulação Institucional e Cidadania Ambiental / Departamento de Educação Ambiental, 2014.
BRASIL. Ministério Do Meio Ambiente. Ministério Da Educação. Programa Nacional de Formação de Educadoras (es) Ambientais – ProFEA. Brasília: Secretaria Executiva, 2003/2006. 30p. Disponível em: http://www.mma.gov.br/estruturas/educamb/_arquivos/dt_08.pdf. Acesso em: 08 jun. 2015.
CARVALHO, Isabel Cristina de Moura; FARIAS, Carmen Roselaine de Oliveira. Um balanço da produção científica em educação ambiental de 2001 a 2009 (Anped, Anppas e EPEA). Revista Brasileira de Educação, v.16, n.46, p. 119-134, 2011. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-24782011000100007
CARVALHO, Andréa Macedônio; SAHEB, Daniele; TORALES-CAMPOS, Marília Andrade. A construção ontológica do campo da Educação Ambiental: 30 questões fundamentais ao debate. Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental, v.35, n.2, p. 333-347, 2018. DOI: https://doi.org/10.14295/remea.v35i2.8224
CARVALHO, Isabel Cristina de Moura; SILVA, Rosane Souza da. Ambientalização no ensino superior e experiência da Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul. In: RUSCHEINSKY, Aloisio; GUERRA, Antonio Fernando; FIGUEIREDO, Mara Lúcia; LEME, Patrícia Cristina Silva; RANIERI, Victor Eduardo Lima; DELITTI, Wellington Braz. Ambientalização nas instituições de educação superior no Brasil: caminhos trilhados, desafios e possibilidades. São Carlos: EESC/USP, 2014. p. 125-144.
CARVALHO, Luiz Marcelo de; TOMAZELLO, Guiomar; OLIVEIRA, Haydée Torres de. Pesquisa em Educação Ambiental: Panorama da produção brasileira e alguns de seus dilemas. Campinas: Cedes, v.29, n.77, p. 13-27, jan. /abr. 2009. DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-32622009000100002
CRIONI, Renato; SUDAN, Daniela Cássia; ZUIN, Vânia Gomes. Sustainable Green Technologies: The Brazilian Indigenous University Student Experience. P 469-494. In Handbook of Best Practices in Sustainable Development at University Level. Editors Walter Leal Filho, Claudio Ruy Portela de Vasconcelos. World Sustainability Series. Springer. 2022. 504p. ISBN 978-3-031-04763-3 ISBN 978-3-031-04764-0 (eBook) . https://doi.org/10.1007/978-3-031-04764-0 DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-031-04764-0_26
EILKS, Ingo, SJÖSTRÖM, Jesper, ZUIN, Vânia Gomes. Reflections on models for science education for sustainable development based on different interpretations of scientific literacy and with reference to Bildung. In book: Environments: technoscience and its relation to sustainability, ethics, aesthetics, health and the human future. 2018. Publisher: EdUFSCar. 2018
FERRARO JUNIOR, Luiz Antonio. Incorporação da questão ambiental na universidade vista a partir de dentro da gestão ambiental do Estado. In: RUSCHEINSKY, Aloisio; GUERRA, Antonio Fernando; FIGUEIREDO, Mara Lúcia; LEME, Patrícia Cristina Silva; RANIERI, Victor Eduardo Lima; DELITTI, Wellington Braz. Ambientalização nas instituições de educação superior no Brasil: caminhos trilhados, desafios e possibilidades. São Carlos: EESC/USP 2014. p. 262-279.
GAJARDO, Marcela. Pesquisa participante: Propostas e projetos. In: BRANDÃO, Carlos Rodrigues (Org.). Repensando a pesquisa participante. 3.ed. São Paulo: Brasiliense, 1987. p. 15-50.
GOERGEN, Pedro. A ética e o futuro da humanidade: considerações críticas sobre educação ambiental. Pesquisa em Educação Ambiental, v.9, n.1, p. 10-23, 2014. DOI: https://doi.org/10.18675/2177-580X.vol9.n1.p10-23
GONDIM, Sônia Maria Guedes. Grupos focais como técnica de investigação qualitativa: desafios metodológicos. Paidéia, v.12, n.24, p. 149-161, 2003. DOI: https://doi.org/10.1590/S0103-863X2002000300004
HORKHEIMER, Max. Teoria Tradicional e Teoria Crítica. In: HORKHEIMER, Max; ADORNO, Theodor. Textos escolhidos. São Paulo: Abril Cultural, 1983. p. 31-68.
KIND, Luciana. Notas para o trabalho com a técnica de Grupos Focais. Psicologia em Revista, v.10, n.15, p. 124-126, 2004.
LAYRARGUES, Philippe Pomier. Manifesto por uma Educação Ambiental indisciplinada. Ensino, Saúde e Ambiente, 2020. P. 44 – 88.
LAYRARGUES, Philippe Pomier; LIMA, Gustavo. As macrotendências político-pedagógicas da educação ambiental brasileira. Ambiente & Sociedade. São Paulo v. XVII, n. 1, p. 23-40, jan.-mar. 2014. DOI: https://doi.org/10.1590/1809-44220003500
LUZ, Wagner Coelho da; TONSO, Sandro. Construção de indicadores e parâmetros de educação ambiental crítica. In: ENCONTRO PESQUISA EM EDUCAÇÃO AMBIENTAL, 8., 2015, Rio de Janeiro. Anais eletrônicos... Rio de Janeiro: Unirio/URFJ, jul. 2015. p. 1-8.
Ensino, Saúde e Ambiente – Número Especial, pp. 44-87, Junho. 2020
MEIRA, Ana Maria de et al. Formação Socioambiental em capilaridade de servidores da USP. In: CONFERÊNCIA INTERNACIONAL DE EDUCAÇÃO AMBIENTAL E SUSTENTABILIDADE. Anais SESC Bertioga – SP, 2014. p. 457–468.
MORAES, Roque. Uma tempestade de luz: a compreensão possibilitada pela análise textual discursiva. Bauru: Ciência & Educação, v.9, n.2, p. 191-211, 2003. DOI: https://doi.org/10.1590/S1516-73132003000200004
OLIVEIRA, Haydée Torres; FREITAS, Denise. Ambientalização nos cursos de licenciatura por meio da inclusão curricular de uma disciplina: o caso da UFSCar (Brasil). In: PAVESI, Alessandra; FARIAS, Carmen; OLIVEIRA, Haydée Torres. Ambientalização da educação superior como aprendizagem institucional. São Carlos: Universidade Federal de São Carlos, 2006.
OLIVEIRA, Haydée Torres; FARIAS, Carmen; PAVESI, Alessandra; CINQUETTI, Heloisa. Mapeamento da Educação Ambiental em instituições brasileiras de Educação Superior: elementos para discussão sobre políticas públicas. Brasília: MEC/MMA/RUPEA, 2007. Série Documentos técnicos, n.12.
PUCCI, Bruno. Considerações extemporâneas acerca das metodologias qualitativas. Piracicaba: Comunicações, v.7, n.1, p. 255-59, 2000.
ROMÉRO, Marcelo de Andrade; SUDAN, Daniela Cássia; MEIRA, Ana Maria de; BRANDO, Fernanda da Rocha; SORRENTINO, Marcos. Contributions to Sustainability Construction at The University of São Paulo, Brazil. In: LEAL FILHO, Walter; AZEITEIRO, Ulisses; ALVES, Fátima; MOLTHAN-HILL, Petra. Handbook of Theory and Practice of Sustainable Development in Higher Education. Springer, v.2, p. 369 – 386, 2016. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-319-47889-0_26
SORRENTINO, Marcos; BIASOLI, Semiramis. A Educação Ambiental contribuindo para a construção de sociedades sustentáveis. In: RUSCHEINSKY, Aloisio; GUERRA, Antonio Fernando; FIGUEIREDO, Mara Lúcia; LEME, Patrícia Cristina Silva; RANIERI, Victor Eduardo Lima; DELITTI, Wellington Braz (Orgs.). Ambientalização nas instituições de educação superior no Brasil: caminhos trilhados, desafios e possibilidades. São Carlos: EESC/USP, 2014. p. 39-46.
SORRENTINO, Marcos; NASCIMENTO, Elimar Pinheiro do. Universidade e Políticas Públicas de Educação Ambiental. Juiz de Fora: Educ. foco, v.14, n.2, p. 15-38, set. 2009/fev. 2010.
SORRENTINO, Marcos; TRAJBER, Rachel; MENDONÇA, Patrícia; FERRARO JUNIOR, Luiz Antonio. Educação ambiental como política pública. São Paulo: Educação e Pesquisa, v.31, n.2, p. 285-299, mai/ago. 2005. DOI: https://doi.org/10.1590/S1517-97022005000200010
SUDAN, Daniela Cassia; ZUIN, Vânia Gomes. Educação Ambiental e suas aflições com a indústria cultural: reflexões a partir de um estudo de caso sobre formação ambiental crítica em uma universidade pública paulista. Anais do XI Congresso Internacional de Teoria Crítica: estado de exceção e racionalidade na idade mídia. Universidade Estadual Paulista – UNESP – FCLAr. 01 a 05 de outubro de 2018Araraquara. Brasil.
SUDAN, Daniela Cassia; ZUIN, Vânia Gomes. Reflections on educational leadership for sustainability: a Brazilian case study. Discover Sustainability, v.3, n.4, 2022. DOI: https://doi.org/10.1007/s43621-022-00072-z
TASSARA, Eda de Oliveira; ARDANS, Hector Omar. Educação ambiental crítica: pesquisa-ação, participação, silêncios e silenciamentos. São Paulo: Pesquisa em Educação Ambiental, v.1, n.1, p. 59-71, 2006. DOI: https://doi.org/10.18675/2177-580X.vol1.n1.p59-71
TÜRCKE, Christoph. Substituto da sensação. In: TÜRCKE, Christoph. Sociedade excitada: filosofia da sensação. Tradução Antonio Álvaro Soares Zuin et al. Campinas (SP): Editora da Unicamp, 2010. p. 233-319.
VIZEU, Fabio; MENEGHETTI, Francis Kanashiro; SEIFEIT, Rene Eugenio. Por uma crítica ao conceito de desenvolvimento sustentável. Rio de Janeiro: Cadernos Ebape, v.3, n.10, p. 569-583, out. 2012. DOI: https://doi.org/10.1590/S1679-39512012000300007
ZUIN, Vânia Gomes. A inserção da dimensão ambiental na formação inicial de professoras/es de química: um estudo de caso. 2010. Tese (Doutorado em Educação) - Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2010. Acesso em: 06 fev. 2017.
ZUIN, Vânia Gomes; ZUIN, Antônio. A formação no tempo e no espaço da internet e das coisas. São Paulo: Educação & Sociedade, v.37, p. 757-773, jul-set. 2016. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-73302016000300757&nrm=iso. Acesso em: 14 jul. 2017. DOI: https://doi.org/10.1590/es0101-73302016167198
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.