Agricultura urbana

produção de alimentos e prática pedagógica em ambientes escolares

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14295/remea.v40i2.14842

Keywords:

environmental education, school gardens, resilient cities

Abstract

The urban and peri-urban practice has been strengthened in cities, through multiple entry points, which range from self-consumption and food supplementation, alternative employment and income for vulnerable groups, solutions for environmentally resilient cities, to an opportunity to practice social and environmental education activities. Considering this last aspect, this research aims to study the use of urban school gardens as a pedagogical tool for environmental sustainability. As an analytical object, the research relies on the study of multiple cases of three school gardens in different cities. The results indicate that, although gardens are difficult to maintain in school environments, they improve the food provided to the students and present themselves as a potential tool for teaching environmental sustainability.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Tálita Nogueira Gonzaga Melo, Universidade Federal de Goiás – UFG

Arquiteta e Urbanista pela Universidade Federal de São Paulo (USP). Mestranda no Programa de Pós-Graduação em Ciências Ambientais da Universidade Federal de Goiás (PRPGCIAMB UFG). Arquiteta e Urbanista da Universidade Federal de Goiás, Câmpus Goiás. E-mail: talita.tngm@gmail.com.

Karla Emmanuela Ribeiro Hora, Universidade Federal de Goiás – UFG

Arquiteta e Urbanista pela Pontifícia Universidade Católica de Goiás (PUC/GO). Mestre em Geografia pela Universidade Federal de Goiás (Iesa/UFG). Doutora em Meio Ambiente e Desenvolvimento pela Universidade Federal do Paraná (UFP). Professora da Universidade Federal de Goiás (UFG). E-mail: karla_hora@ufg.br.

References

AMORIM, Ana Laura Benevenuto de; RIBEIRO, José Raimundo Sousa; BANDONI, Daniel Henrique. Programa Nacional de Alimentação Escolar: estratégias para enfrentar a insegurança alimentar durante e após a COVID-19. Revista de Administração Pública, v. 54, p. 1134-1145, 2020.

CANCELIER, Janete Webler; BELING, Helena Maria; FACCO, Janete. A Educação Ambiental e o papel da horta escolar na Educação Básica. Revista de Geografia (Recife), v. 37, n. 2, 2020.

FERREIRA, Lara Cristine Gomes; NÓBREGA, Stéfanny da Cruz. Agricultura e soberania alimentar: Uma reflexão sobre a importância das práticas socioambientais na grande Goiânia (GO). Revista GeoNordeste, São Cristóvão, ano XXX, n. 3, p. 129-150, jul./dez. 2019.

GERHARDT, Tatiane Engel; SILVEIRA, Denise Tolio (org.). Métodos de Pesquisa. 1. ed. Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2019. 120 p. ISBN 978-85-386-0071-8.

GIL, Antonio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas S.A., 2002. 175 p. ISBN 85-224-3169-8.

JACOBI, Pedro Roberto. Educação ambiental, cidadania e sustentabilidade. Cadernos de pesquisa, nº 118, março, 2003, p.189-206.

LEFF, Enrique. Saber ambiental. Petrópolis: Vozes, 2001.

MARCONI, Marina de Andrade; LAKATOS, Eva Maria. Metodologia científica. 5. ed. rev. São Paulo: Atlas, 2008. 312 p. ISBN 978-85-224-4762-6.

MOUGEOT, Luc J.A. Agricultura urbana: conceito e definição. Revista de Agricultura Urbana. v.1, n.1, p.01-08, 2000. Disponível em: https://ruaf.org/assets/2000/10/rau01_total.pdf. Acesso em: 26 set. 2019.

OLIVEIRA, Fabiane; PEREIRA, Emmanuelle; JÚNIOR, Antônio Pereira. Horta escolar, Educação Ambiental e a interdisciplinaridade. Revista Brasileira de Educação Ambiental (RevBEA), v. 13, n. 2, p. 10-31, 2018.

PHILLIPI JÚNIOR, Arlindo et al. Interdisciplinaridade em ciências ambientais. In: Interdisciplinaridade em ciências ambientais. 2000. p. 318-318.

SANTANDREU, Alain; LOVO, Ivana Cristina. Panorama da agricultura urbana e periurbana no Brasil e diretrizes políticas para sua promoção: Identificação e caracterização de iniciativas de AUP em Regiões Metropolitanas Brasileiras. Documento Referencial Geral: Versão Final. Belo Horizonte, 2007.

Published

2023-08-18

How to Cite

Nogueira Gonzaga Melo, T., & Emmanuela Ribeiro Hora, K. (2023). Agricultura urbana: produção de alimentos e prática pedagógica em ambientes escolares. REMEA - Revista Eletrônica Do Mestrado Em Educação Ambiental, 40(2), 271–291. https://doi.org/10.14295/remea.v40i2.14842