Educação ambiental e ensino de História

limites e possibilidades

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14295/remea.v40i2.14708

Keywords:

Environmental History, History Teaching, Environmental Disasters

Abstract

: Environmental History promotes discussions about humanity's relationship with nature. This article aims to analyze the presence of Environmental History in the BNCC and the National Environmental Education Policy. In addition to verifying the existence of this theme in the curriculum of the discipline of History in the final years of Elementary School; relate it to an experience of a Supervised Curricular Internship in the Degree in History, based on the theme of Mining in Portuguese America, in addition to promoting a discussion on environmental disasters. Worster (1991); Nodari and Gerhardt (2010); Souza (2015); Santos (2015) and Espíndola (2017). It can be seen that Environmental History is a possibility for the application of environmental education in the discipline of History, given the mandatory nature of the National Policy on Environmental Education, the National Curriculum Guidelines for Environmental Education and the BNCC's Transversal Contemporary Themes.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Cíntia Régia Rodrigues, Universidade Regional de Blumenau

Doutora em História pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos (Unisinos). Docente do Departamento de História e Geografia e do Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE) da Universidade Regional de Blumenau (FURB).

Letícia Stiehler Machado, Universidade Regional de Blumenau

Licenciada em História pela Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC). Mestranda do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Regional de Blumenau (PPGE/FURB).

References

ARRUDA, Gilmar. Consciência histórica, ensino de história e a educação ambiental. História & Ensino, Londrina, p. 113-122, ago. 2006. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/histensino/article/download/11724/10369 Acesso em: 14 abr. 2023.

BITTENCOURT, Circe. Ensino de História: fundamentos e métodos. São Paulo: Cortez, 2008.

BRAICK, Patrícia Ramos; BARRETO, Anna. Estudar História: das origens do homem à era digital - 7º ano. 3. ed. São Paulo: Moderna, 2019.

BRASIL. Lei nº 9795, de 27 de abril de 1999. Política Nacional de Educação Ambiental, Brasília, 27 abr. 1999. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9795.htm. Acesso em: 20 dez. 2021.

BRASIL. Estabelece as Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Ambiental. Resolução Nº 2, de 15 de junho de 2012. Brasília, 15 jun. 2012. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=10955-pcp014-12&category_slug=maio-2012-pdf&Itemid=30192. Acesso em: 11 jul. 2022.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/. Acesso em: 15 dez. 2021.

BRASIL. Temas Contemporâneos Transversais na BNCC: contexto histórico e pressupostos pedagógicos. Brasília, 2019. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/implementacao/contextualizacao_temas_contemporaneos.pdf. Acesso em: 01 fev. 2022.

BURKE, Peter. A escola dos Annales (1929-1989): A Revolução Francesa da historiografia. São Paulo: Editora da UNESP, 1991.

CARVALHO, Ely Bergo de; COSTA, Jamerson de Sousa. Ensino de História e Meio Ambiente: uma difícil aproximação. História & Ensino, Londrina, v. 22, n. 2, p. 49, 30 dez. 2016. Disponível em: http://dx.doi.org/10.5433/2238-3018.2016v22n2p49. Acesso em: 21 fev. 2022.

CARVALHO, Ely Bergo de. Uma História para o futuro: o desafio da educação ambiental para o ensino de História. Revista História Hoje, v. 5, n. 14, p. 1-10, 2011. Disponível em: http://www.anpuh.org/arquivo/download?ID_ARQUIVO=11916. Acesso em: 06 set. 2022.

DIAS, Rosanne Evangelista. BNCC no contexto de disputas: implicações para a docência. Revista Espaço do Currículo, João Pessoa, ano 2021, v. 14, ed. 1, p. 1-13, jan./abr. 2021. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs/index.php/rec/article/view/57075/34030. Acesso em: 1 fev. 2022.

DRUMMOND, José Augusto. A história ambiental: temas, fontes e linhas de pesquisa. Estudos Históricos, Rio de Janeiro, v. 4, n. 8, p. 177-197, 1991. Disponível em: http://www.nuredam.com.br/files/divulgacao/artigos/Hist%F3ria%20Ambiental%20Drumond.pdf. Acesso em: 27 ago. 2022.

ESPINDOLA, Haruf Salmen; GUIMARÃES, Diego Jeangregório Martins. História Ambiental dos Desastres: uma agenda necessária. Revista Tempo e Argumento, Florianópolis, v. 11, n. 26, p. 560-573, jan./abr. 2019. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/tempo/article/view/2175180311262019560. Acesso em: 27 ago. 2022.

ESPÍNDOLA, Marcos Aurélio. Desastres Ambientais e ensino de História. Revista do Lhiste, Porto Alegre, n.6, v.4, jan/dez. 2017. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/revistadolhiste/article/download/84974/48967. Acesso em: 20 dez. 2021.

FREITAS NETO, José Alves de. A transversalidade e a renovação no ensino de História. In: KARNAL, Leandro (org.). História na sala de aula. São Paulo: Contexto, 2010. p. 57-74.

GUIMARÃES, Selva. Didática e Prática de Ensino de História. Papirus Editora: Campinas, 2013.

HERRERA, Guillermo Castro. De civilización y naturaleza. Notas para el debate sobre historia ambiental latinoamericana. Procesos. Revista Ecuatoriana de Historia, Quito, n. 20, p. 99-113, 2004. Disponível em: https://repositorio.uasb.edu.ec/bitstream/10644/1656/1/RP-20-DE-Castro.pdf. Acesso em: 27 ago. 2022.

KLANOVICZ, Jô. Os cursos de graduação em história das universidades estaduais do Paraná e a política estadual de Educação Ambiental. Revista do Lhiste, Porto Alegre, v. 4, n. 6, p. 157-178, dez. 2017. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/revistadolhiste/article/view/84968/48946. Acesso em: 06 set. 2022.

LADURIE, Emmanuel Le Roy. Présentation. Annales: economies, sociétés, civilisations. Ano 29. n. 3, 1974 p. 537. Disponível em: https://www.persee.fr/doc/ahess_0395-2649_1974_num_29_3_293491. Acesso em: 18 jan. 2022.

LIMA, Gustavo Ferreira da Costa. Educação, Emancipação e Sustentabilidade: em defesa de uma pedagogia libertadora para a Educação Ambiental. In: LAYRARGUES, Philippe Pomier (org.). Identidades da Educação Ambiental Brasileira. Brasília: Ministério do Meio Ambiente, 2004. p. 85-111. Disponível em: https://smastr16.blob.core.windows.net/cea/cea/ident_eabras.pdf. Acesso em: 01 fev. 2022.

LOPES, Alfredo Ricardo Silva. Interfaces entre História Ambiental e Agroecologia para o Ensino de História no Antropoceno. Fronteiras: Revista Catarinense de História, Chapecó, v. 1, n. 39, p. 268-279, 2022. Disponível em: http://dx.doi.org/10.29327/253484.1.39-14. Acesso em: 27 ago. 2022.

MENDES, Breno. Ensino de História, Historiografia e Currículo de História. Revista Transversos, Rio de Janeiro, n. 18, p. 108-127, 27 abr. 2020. Disponível em: http://dx.doi.org/10.12957/transversos.2020.49959. Acesso em: 30 ago. 2022.

MODESTO, Mônica Andrade. BNCC, Transversalidade, Meio Ambiente e Ensino de História: Elementos para um diálogo entre a História e a Pedagogia. Boletim Historiar, Aracaju, v. 5, n. 3, p. 14-28, jul. 2018. Disponível em: https://seer.ufs.br/index.php/historiar/article/view/10101/7760. Acesso em: 01 fev. 2022.

MORAES, Juliana de Mello; APFELGRÜN, Sarah. O ensino de História e a educação ambiental: um estudo a partir de coleção de livros didáticos para os anos iniciais do ensino fundamental. Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental, Rio Grande, v. 39, n. 1, p. 244-264, abr. 2022. Disponível em: https://periodicos.furg.br/remea/article/view/12850/9477. Acesso em: 27 ago. 2022.

NODARI, Eunice; GERHARDT, Marcos. Aproximações entre História Ambiental, Ensino de História e Educação Ambiental. In: BARROSO, Vera Lúcia Maciel et al (org.). Ensino de História: desafios contemporâneos. Porto Alegre: ANPUH, 2010. p. 57-73. Disponível em: https://lume.ufrgs.br/bitstream/handle/10183/163894/000757416.pdf?sequence=1&isAllowed=y. Acesso em: 27 ago. 2022.

RODRIGUES, Leo. Samarco retomou operações sem quitar multas com Ibama. 2022. Disponível em: https://agenciabrasil.ebc.com.br/geral/noticia/2022-11/samarco-retomou-operacoes-sem-quitar-multas-com-ibama. Acesso em: 14 abr. 2023.

SANTOS, Jean Mac Cole Tavares; SOUZA, Francisco das Chagas Silva. Educação e a Crise Ambiental: o espaço do Meio Ambiente nas aulas de História. Revista Ambiente & Educação, Rio Grande, v. 20, n. 1, p. 17-27, 2015. Disponível em: https://periodicos.furg.br/ambeduc/article/view/5202/3716. Acesso em: 06 dez. 2021.

SOUZA, Francisco das Chagas Silva. História e Meio Ambiente: Um Diálogo Possível e Necessário. Perspectiva, Erechim, p. 123-148, dez. 2015. Disponível em: https://www.uricer.edu.br/site/pdfs/perspectiva/148_539.pdf. Acesso em: 06 dez. 2021.

TOKARNIA, Mariana. Tragédia de Mariana faz 5 anos e população ainda aguarda reparações. 2020. Disponível em: https://agenciabrasil.ebc.com.br/geral/noticia/2020-10/tragedia-de-mariana-faz-5-anos-e-populacao-ainda-aguarda-reparacoes. Acesso em: 21 out. 2021.

UFMG. Dois anos após a tragédia de Brumadinho, danos ainda são desconhecidos. 2021. Disponível em: https://ufmg.br/comunicacao/noticias/dois-anos-apos-a-tragedia-de-brumadinho-danos-ainda-sao-desconhecidos . Acesso em: 15 abr. 2023.

WORSTER, Donald. Para fazer história ambiental. Estudos Históricos. Rio de Janeiro, v. 4, n. 8, 1991, p. 198-215. Disponível em: https://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/reh/article/view/2324/1463. Acesso em: 20 jan. 2022.

ZONTA, Marcio; TROCATE, Charles (org.). Antes fosse mais leve a carga: reflexões sobre o desastre da Samarco/Vale/bhp billiton. Marabá: Editorial Iguana, 2016. (A questão mineral no Brasil - vol. 2).

Published

2023-08-18

How to Cite

Rodrigues, C. R. ., & Machado, L. S. (2023). Educação ambiental e ensino de História: limites e possibilidades. REMEA - Revista Eletrônica Do Mestrado Em Educação Ambiental, 40(2), 250–270. https://doi.org/10.14295/remea.v40i2.14708