Biodiversity School:

good practices on Environmental Education at the Vila Museum, Luís Correia, Piauí, Brazil

Authors

  • Rejane Fontenele de Sousa Universidade Federal do Delta do Parnaíba – UFDPar
  • Áurea da Paz Pinheiro Universidade Federal do Piauí – UFPI

DOI:

https://doi.org/10.14295/remea.v40i2.14527

Keywords:

Biodiversity school, Vila Museum, Environmental education

Abstract

This paper presents educational actions with seven-year-old children at Biodiversity School at the Environmental Protection Area at Parnaíba Delta located in an artisanal fishing neighborhood called Coqueiro da Praia. Which is part of a larger cultural project called Educative and Cultural Program of Vila Museum. This is a territory museum, a cultural equipment based on community values. The developed actions aimed to contribute at the construction of values, knowledge, abilities, attitudes and competences for the preservation of the natural environment. The methodological framework adopted was qualitative approach of the participatory-action-research type, carried out from workshops on environmental and patrimonial education, allied to the artistic-cultural skills of the children involved. It was found that the Environmental Education enables changes in attitudes, since it raises awareness among subjects, encouraging them to engage in collective processes.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Rejane Fontenele de Sousa, Universidade Federal do Delta do Parnaíba – UFDPar

Mestre em Artes, Patrimônio e Museologia pela Universidade Federal do Delta do Parnaíba (UFDPar). Docente do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Piauí (IFPI)

Áurea da Paz Pinheiro, Universidade Federal do Piauí – UFPI

Doutora em História pela Universidade Estadual de Campinas, São Paulo. Pós-doutora em Ciências da Arte e do Patrimônio, Especialista em Museologia, Universidade de Lisboa, Portugal. Docente da Universidade Federal do Piauí. Professora Colaboradora no Mestrado em Museologia e Doutora em Belas-Artes na Universidade de Lisboa.

References

BRASIL. Lei nº 9.795, de 27 de abril de 1999. Dispõe sobre a educação ambiental, institui a Política Nacional de Educação Ambiental e dá outras providências. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, ano 137, n. 79, p. 1, 28 abr. 1999. PL 3792/1993. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9795.htm. Acesso em: 03 mar. 2022.

BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: meio ambiente. Brasília: MEC/Secretaria de Educação Fundamental, 1998. 76 p. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/meioambiente.pdf. Acesso em: 03 mar. 2022.

CARVALHO, Cristina; LOPES, Thamiris. Concepções, percursos, e desafios da educação não formal em museus no Brasil. In: SHIGUNOV NETO, Alexandre; FORTUNATO, Ivan; LÓPEZ, José Manuel Touriñán (org.). Educação não formal e museus: aspectos históricos, tendências e perspectivas São Paulo: Edições Hipótese, 2017, p. 14-25. Disponível em: http://dondestalaeducacion.com/files/3515/2696/8518/Libro_Ednoformal_y_museus_2017_Hipotese_21may18.pdf. Acesso em: 01 mar. 2022.

CARVALHO, Rita de Cássia Moura. POR ENTRE RIO E MAR: Artes, Patrimônio e Museologia. 2019. Tese (Doutorado em Belas-Artes, especialidade de Ciências da Arte) – Universidade de Lisboa, Faculdade de Belas-Artes, Portugal, 2019. Disponível em: http://hdl.handle.net/10451/39657. Acesso em: 01 mar. 2022.

CRIVELLARO, Carla Valeria Leonini; MARTINEZ NETO, Ramiro; RACHE, Rita Patta. Ondas que te quero mar: educação ambiental para comunidades costeiras. Porto Alegre: Gestal, 2001.

DESVALLÉES, André; MAIRESSE, François (ed.). Conceitos-chave de Museologia. São Paulo: Comitê Brasileiro do Conselho Internacional de Museus, 2013. Disponível em: http://www.icom.org.br/wp-content/uploads/2014/03/PDF_Conceitos-Chave-de-Museologia.pdf. Acesso em: 10 mar. 2022.

FLORÊNCIO, Sônia Regina Rampim. Educação Patrimonial: um processo de mediação. In: TOLENTINO, Átila Bezerra (org.).Educação patrimonial: reflexões e práticas. João Pessoa: Superintendência do Iphan na Paraíba, 2012, p. 22-29. Disponível em: http://portal.iphan.gov.br/uploads/publicacao/EduPat_EducPatrimonialReflexoesEPraticas_ct1_m.pdf. Acesso em: 10 mar. 2022.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. 17. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987. Disponível em: https://cpers.com.br/wp-content/uploads/2019/10/Pedagogia-do-Oprimido-Paulo-Freire.pdf. Acesso em: 20 mar. 2022.

INSTITUTO DO PATRIMÔNIO HISTÓRICO E ARTÍSTICO NACIONAL. Educação Patrimonial: histórico, conceitos e processos.IPHAN, 2014. 62 p. Disponível em: http://portal.iphan.gov.br/uploads/ckfinder/arquivos/Educacao_Patrimonial.pdf. Acesso em: 16 mar. 2022.

KASSIADOU, Anne. Educação ambiental crítica e decolonial: reflexões a partir do pensamento decolonial latino-americano. In: KASSIADOU, Anneet al. (org.). Educação Ambiental desde El Sur. Macaé: NUPEM, 2018, p. 25-42. Disponível em: https://geasur.files.wordpress.com/2019/03/livro_geasur.pdf. Acesso em: 16 fev. 2022.

LEFF, Enrique. Complejidad, racionalidad ambiental y diálogo de saberes:

hacia una pedagogía ambiental. Desenvolvimento e Meio Ambiente, UFPR, n. 16, p. 11-19, jul./dez. 2007. Disponível em: https://revistas.ufpr.br/made/article/view/11901/8397. Acesso em: 16 fev. 2022.

MINAYO, Maria Cecília de Souza (org.). Pesquisa Social: teoria, método e criatividade. 21. ed. Petrópolis: Vozes, 1994.

REIGOTA, Marcos (org.). Educação ambiental e práticas pedagógicas cotidianas. São Paulo: Intermeios, 2015.

SARRIA, Jairo Andrés Velásquez. et al. La educación ambiental comunitaria: reflexexiones, problemáticas y retos. In: KASSIADOU, Anneet al. (org.). Educação Ambiental desde El Sur. Macaé: NUPEM, 2018, p. 43-67. Disponível em: https://geasur.files.wordpress.com/2019/03/livro_geasur.pdf. Acesso em: 16 fev. 2022.

THIOLLENT, Michel. Metodologia da Pesquisa-Ação. 18. ed. São Paulo: Cortez, 2011.

Published

2023-08-18

How to Cite

Fontenele de Sousa, R., & da Paz Pinheiro, Áurea. (2023). Biodiversity School: : good practices on Environmental Education at the Vila Museum, Luís Correia, Piauí, Brazil. REMEA - Revista Eletrônica Do Mestrado Em Educação Ambiental, 40(2), 333–350. https://doi.org/10.14295/remea.v40i2.14527