Desenhos infantis como ferramenta de análise da percepção sobre o meio ambiente

Authors

  • Rejane Barbosa de Oliveira Universidade Tecnológica Federal do Paraná
  • Dirce Coronado Prestes Universidade Tecnológica Federal do Paraná

DOI:

https://doi.org/10.14295/remea.v40i1.14431

Keywords:

Environmental Education, Design Assessment, Macrotrends in Environmental Education

Abstract

This article aims to discuss drawings applied to students in the 5th grade of an elementary school in the city of Santa Helena-PR, to verify the feasibility of using drawings as a tool for analyzing the perception of the environment. This work was motivated by the problem surrounding the difficulty of evaluating students' understanding of this subject in conventional ways. In this way, authors who discuss this possibility were sought in the literature, presenting scoring models and consideration of the elements represented in the drawings, in order to provide subsidies for their analysis, interpreting them according to their specificities, being able through this tool to analyze mental concepts that children build through their personal experiences and formal learning, concepts that they often cannot express through verbal or written words, finding in this tool a way to make themselves understood.

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Author Biographies

Rejane Barbosa de Oliveira, Universidade Tecnológica Federal do Paraná

Doutora em Ciências pela Universidade de São Paulo. Docente do Programa de Pós-graduação em Recursos Naturais e Sustentabilidade da Universidade Tecnológica Federal do Paraná, campus Santa Helena.

Dirce Coronado Prestes, Universidade Tecnológica Federal do Paraná

Mestre em Ciências Ambientais pelo Programa de Pós-graduação em Recursos Naturais e Sustentabilidade da Universidade Tecnológica Federal do Paraná, campus Santa Helena. Educadora Infantil da Prefeitura Municipal de Santa de Santa Helena. Este artigo é parte da dissertação de mestrado da primeira autora.

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Published

2023-04-14

How to Cite

Barbosa de Oliveira, R., & Coronado Prestes, D. (2023). Desenhos infantis como ferramenta de análise da percepção sobre o meio ambiente. REMEA - Revista Eletrônica Do Mestrado Em Educação Ambiental, 40(1), 96–119. https://doi.org/10.14295/remea.v40i1.14431