Territorio, trabajo y género: mujeres rompedoras de babasú en la Educación Ambiental Crítica

mulheres quebradeiras de coco babaçu na Educação Ambiental Crítica

Authors

  • Graziela Dantas Universidade Federal do Maranhão - UFMA
  • Maria Consuelo Alves Lima Universidade Federal do Maranhão - UFMA https://orcid.org/0000-0002-2514-9069

DOI:

https://doi.org/10.14295/remea.v40i1.14413

Keywords:

Traditional Peoples, Social and Environmental Crisis, Critical Theory, Marx's Ecology, Maranhão

Abstract

In the current socio-environmental crisis, experiences and sociability of “babassu coconut breakers women” inspired the proposition of this study, which uses critical environmental education as a tool to counteract the intensification of capitalist economic development processes. Texts by Barbosa (2014), Na Terra das Palmeiras: Gênero, Trabalho e Identidades no Universo das Quebradeiras de Coco Babaçu no Maranhão, were analyzed based on the Critical Theory in Environmental Education and on the assumptions of Marxist ecology. The results reveal: the existence of elements that enable the representation of traditional peoples in critical socio-environmental approaches; the extractives as drivers of approaches to environmental issues in all their complexity, including the dimensions of work and gender in the capitalist development model; the role of extractives in the struggle for a just, culturally diverse and ecologically sustainable society, especially when mediated by environmental education.

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Author Biographies

Graziela Dantas, Universidade Federal do Maranhão - UFMA

Mestre em Ensino de Ciências e Matemática pela Universidade Federal do Maranhão – UFMA. Licenciada em Ciências Biológicas pela Universidade Federal do Amazonas – UFAM.

Maria Consuelo Alves Lima, Universidade Federal do Maranhão - UFMA

Doutora, mestre e graduada em Física pela Universidade Federal do Ceará – UFC. Pós-doutora em ensino e práticas culturais, pela Faculdade de Educação da Universidade Estadual de Campinas – UNICAMP. Professora titular do Departamento de Física da Universidade Federal do Maranhão – UFMA. Docente permanente do Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Matemática – PPECEM (stricto sensu) da UFMA.

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Published

2023-04-14

How to Cite

Dantas, G., & Alves Lima, M. C. (2023). Territorio, trabajo y género: mujeres rompedoras de babasú en la Educación Ambiental Crítica: mulheres quebradeiras de coco babaçu na Educação Ambiental Crítica. REMEA - Revista Eletrônica Do Mestrado Em Educação Ambiental, 40(1), 367–388. https://doi.org/10.14295/remea.v40i1.14413