Literacia do Oceano:

Um oceano de união

Authors

  • Ana Laranja CIIMAR
  • Sílvia Morim Centro Interdisciplinar de Investigação Marinha e Ambiental (CIIMAR), Porto, Portugal
  • Marta Correia Centro Interdisciplinar de Investigação Marinha e Ambiental (CIIMAR), Porto, Portugal
  • C. Marisa R Almeida Centro Interdisciplinar de Investigação Marinha e Ambiental (CIIMAR), Porto, Portugal

DOI:

https://doi.org/10.14295/remea.v39i2.14280

Keywords:

Ocean Literacy, Environmental Education, Ocean, Science, Society.

Abstract

The present study aimed to assess the importance of the Ocean for the Community of Portuguese Speaking Countries (CPLP), in order to understand which principles of Ocean Literacy are most important to this community and which areas of greatest interest should be more worked on and intervened. Data were collected through a questionnaire given to individuals within the CPLP community who voluntarily responded.

The main results show that Principle 5 “The ocean supports an immense diversity of life and ecosystems” and Principle 2 “The ocean and marine life have a strong influence on the dynamics of the Earth” are the ones that reinforce the importance of the guidelines of the Ocean Literacy. And that the problem of plastic/microplastic pollution is the main problem that our respondents would like to see resolved in the short/medium term.

This study contributes to the knowledge about scientific literacy within the CPLC community, promoting interest in scientific research developed in favor of the Ocean.

 

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Author Biographies

Ana Laranja, CIIMAR

Doutora em Ensino e Comunicação das Ciências pela Faculdade de Ciências da Universidade do Porto, mestre em Biologia e Gestão da Qualidade de Água e licenciada em Engenharia do Ambiente pela Universidade Católica Portuguesa. Coordena, realiza e dinamiza exposições de Ciência/Ambiente/Saúde.

Sílvia Morim, Centro Interdisciplinar de Investigação Marinha e Ambiental (CIIMAR), Porto, Portugal

Licenciada em Engenheira do Ambiente. Faz parte da equipe do Centro de Monitorização e interpretação ambiental (CMIA) de Vila do Conde desde 2009. Atua na sensibilização e educação ambiental, criando materiais/atividades/exposições pedagógicas na área do ambiente e realiza várias atividades e visitas guiadas e colabora na monitorização de águas de cursos de água.

Marta Correia, Centro Interdisciplinar de Investigação Marinha e Ambiental (CIIMAR), Porto, Portugal

Bióloga Marinha com Mestrado em Recursos Biológicos Aquáticos. Organiza e coordena diversas ações de formação de Professores em Ensino Experimental de Ciências do Mar. Palestra em vários workshops relacionados à Ocean Literacy e ensino experimental de ciências.

C. Marisa R Almeida, Centro Interdisciplinar de Investigação Marinha e Ambiental (CIIMAR), Porto, Portugal

Doutora em Química, investigadora sénior do CIIMAR e responsável da equipe Química Ambiental e Recuperação de ecossistemas. Professora convidada da Faculdade de Ciências da Universidade do Porto e coordenadora do Laboratório de Química do CIIMAR. Co-coordenadora da plataforma CIIMAR na Escola dedicada à divulgação científica.

References

NOOA - Ocean Literacy Framework (2021). Ocean literacy: the essential principles and fundamental concepts of ocean sciences for learners of all ages (version 3.1), NMEA Special Report, p. 1-13.

UNESCO - Ocean Literacy in European Oceanographic Agencies (2021). EuroGOOS recommendations for the UN Decade of Ocean Science for Sustainable Development 2021-2030, EuroGOOS Report, p. 1-18.

Published

2022-08-15

How to Cite

Laranja, A., Morim, S., Correia, M., & Almeida, C. M. R. (2022). Literacia do Oceano: : Um oceano de união. REMEA - Revista Eletrônica Do Mestrado Em Educação Ambiental, 39(2), 406–414. https://doi.org/10.14295/remea.v39i2.14280