Educação ambiental no ensino de uma universidade pública do estado do Paraná:

reflexões a partir da abordagem quantitativa

Authors

  • PATRICIA DE OLIVEIRA ROSA-SILVA Universidade Estadual de Londrina (UEL)
  • Giovana Neves Silva Universidade Estadual de Londrina (UEL)

DOI:

https://doi.org/10.14295/remea.v39i2.13925

Keywords:

Higher Education, Graduation, Menu.

Abstract

The third decade of the 21st century calls for the expansion of socio-environmental awareness, which is also a task of Environmental Education (EE) in Higher Education Institutions. Of a quantitative nature and through a documentary cut, this research investigates how many and which courses at the State University of Londrina explicitly offer EE. The variables used were study centers, courses, qualifications or degrees of training, number of vacancies per course, number, title of subjects and menus. The results show that of the University's total graduations (n=52); 46.2% (n=24) do not offer EE in their curricula; 44.2% (n=23) contain EE as part of some discipline; and 9.6% (n=5) treat EE in a disciplinary manner, with three disciplines in full, and two, partially, in addition to another area of knowledge. In the sequence, statistics and reflections on the relevance of AE in Higher Education are extended.

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Author Biographies

PATRICIA DE OLIVEIRA ROSA-SILVA, Universidade Estadual de Londrina (UEL)

Doutora e Mestre em Ensino de Ciências e Educação Matemática pela Universidade Estadual de Londrina (PECEM/UEL - 2013 / 2008). Graduada em Ciências - Licenciatura Plena em Biologia - Faculdades Integradas Espírita/PR (FIE - 1996), com vasta experiência na Educação Básica e no Ensino Superior. Principais linhas de atuação: formação de professores; ambientalização, sustentabilidade e educação ambiental. 

 

Giovana Neves Silva, Universidade Estadual de Londrina (UEL)

Licenciada em Ciências Biológicas pela Universidade Estadual de Londrina. Atualmente (2022), é graduanda no Bacharelado em Ciências Biológicas. Extensionista-pesquisadora no projeto Sala Verde Sibipiruna: extensão, pesquisa e educação ambiental.

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Published

2022-08-15

How to Cite

ROSA-SILVA, P. D. O., & Silva, G. N. (2022). Educação ambiental no ensino de uma universidade pública do estado do Paraná:: reflexões a partir da abordagem quantitativa. REMEA - Revista Eletrônica Do Mestrado Em Educação Ambiental, 39(2), 106–125. https://doi.org/10.14295/remea.v39i2.13925