A temática da mineração na pesquisa em educação ambiental

Authors

  • Viviane Amélia Ribeiro Cardoso Universidade Federal de Juiz de Fora
  • Angélica Cosenza Rodrigues Universidade Federal de Juiz de Fora

DOI:

https://doi.org/10.14295/remea.v39i3.13895

Keywords:

Educação Ambiental, Mineração, Análise Crítica do Discurso

Abstract

The objective of this article is to understand how mining takes place in research productions in environmental education. For this, we investigated the annals of EPEA - Meeting Research in Environmental Education between the years 2001-2019, using the theoretical and methodological framework of Critical Discourse Analysis (CDA) through two constructed categories, which indicate relationships of environmental education with impacts and environmental conflicts in mining. The mining theme present in the Annals of the EPEA announces educational practices in schools and social movements. We point out the ideological discourses that operate on the field of environmental education, as well as the identification of discourses that potentialize the unveiling of the problematic aspects of mining.

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Author Biographies

Viviane Amélia Ribeiro Cardoso, Universidade Federal de Juiz de Fora

Doutoranda do Programa de Pós-Graduação em Educação PPGE/UFJF

Angélica Cosenza Rodrigues, Universidade Federal de Juiz de Fora

Profa. Dra. FACED/PPGE/UFJF

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Published

2022-12-16

How to Cite

Ribeiro Cardoso, V. A., & Cosenza Rodrigues, A. (2022). A temática da mineração na pesquisa em educação ambiental. REMEA - Revista Eletrônica Do Mestrado Em Educação Ambiental, 39(3), 310–331. https://doi.org/10.14295/remea.v39i3.13895

Issue

Section

Dossiê temático: Produção acadêmica em Educação Ambiental