A temática da mineração na pesquisa em educação ambiental
DOI:
https://doi.org/10.14295/remea.v39i3.13895Keywords:
Educação Ambiental, Mineração, Análise Crítica do DiscursoAbstract
The objective of this article is to understand how mining takes place in research productions in environmental education. For this, we investigated the annals of EPEA - Meeting Research in Environmental Education between the years 2001-2019, using the theoretical and methodological framework of Critical Discourse Analysis (CDA) through two constructed categories, which indicate relationships of environmental education with impacts and environmental conflicts in mining. The mining theme present in the Annals of the EPEA announces educational practices in schools and social movements. We point out the ideological discourses that operate on the field of environmental education, as well as the identification of discourses that potentialize the unveiling of the problematic aspects of mining.
Downloads
References
ACSELRAD, Henri; MELLO, Cecília Campello do Amaral; BEZERRA, Gustavo das Neves. O que é justiça ambiental? Rio de Janeiro, RJ: Editora Garamond, 2009, p.156
AQUINO, Mahalia Gomes de Carvalho; LOUREIRO, Yashmin Viola Marote; STORTTI, Marcelo Aranda. A justiça e o racismo ambiental diante do rompimento da Barragem de Fundão (Mariana – MG): a educação ambiental de base comunitária e os movimentos sociais diante da problemática econômica e ambiental em torno da mineração. In: ENCONTRO DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO AMBIENTAL (EPEA), 9., 2017, Juiz de Fora. Anais [...] . S.L: Epea, 2017. p. 1-13. Disponível em: http://epea.tmp.br/epea2017_anais/pdfs/plenary/0027.pdf. Acesso em: 17 nov. 2020.
ARÁOZ, Horacio Machado. Mineração, genealogia do desastre: o extrativismo na América como origem da modernidade. São Paulo: Elefante, 2020. 324 p. Tradução de João Peres.
BALLESTRIN, Luciana. América Latina e o Giro Decolonial. Revista Brasileira de Ciência Política, [S.l], n. 11, p. 89-117, ago. 2013. FapUNIFESP (SciELO). Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0103-33522013000200004. Acesso em: 05 jul. 2021.
BULLARD, Robert. Enfrentando o racismo ambiental no século XXI. In: ACSERLRAD, Henri; HERCULANO, Selene; PÁDUA, José Augusto. Justiça Ambiental e Cidadania. 2. ed. Rio de Janeiro: Editora Relume Dumará, 2004. p. 41-68.
COSENZA, Angélica; MARTINS, Isabel. Controvérsias socioambientais no contexto da construção de sentidos sobre relações entre energia e ambiente na escola. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências - RBPEC, [s. l], v. 13, n. 3, p. 73-94, 2013. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rbpec/article/view/4272. Acesso em: 15 nov. 2021.
EPEA. Encontro Pesquisa em Educação Ambiental (org.). Anais. 2020. Disponível em: http://www.epea.tmp.br/. Acesso em: 06 out. 2020.
FAIRCLOUGH, Norman. A dialética do discurso. Revista Teias, S.L, v. 11, n. 22, p. 225-234, ago. 2010. Tradução: Raquel Goulart Barreto. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/revistateias/article/view/24124/17102. Acesso em: 24 mai. 2021.
FAIRCLOUGH, Norman. Discurso e mudança social. Brasília: Editora Unb, 2001. 316 p. Revisão técnica e prefácio à edição brasileira: Izabel Magalhães.
GALEANO, Eduardo. As veias abertas da América Latina. Porto Alegre: L&PM, 2015. 392 p. Tradução de Sérgio Faraco.
GONÇALVES, Ricardo Junior de Assis Fernandes. Capitaloceno e a fratura da natureza: mineração em grande escala e as barragens de rejeitos em Goiás, Brasil. mineração em grande escala e as barragens de rejeitos em Goiás, Brasil. 2019. Territorial - Caderno eletrônico de textos. Disponível em: https://www.cadernoterritorial.com/news/capitaloceno-e-a-fratura-da-natureza/. Acesso em: 27 jun. 2021.
HENNING, Paula Corrêa. Verdades educacionais no Brasil e na Espanha: tensionamentos ambientais sob análise. ETD- Educação Temática Digital, Campinas - Sp, v. 21, n. 3, p. 674-694, 2019. Disponível em: https://doi.org/10.20396/etd.v21i1.8651555. Acesso em: 13 nov. 2021.
LAYRARGUES, Philippe Pomier. Manifesto por uma educação ambiental indisciplinada. Ensino, Saúde e Ambiente, [S.l], Número Especial, p. 44-88, jun. 2020. Disponível em: https://periodicos.uff.br/ensinosaudeambiente/article/view/40204. Acesso em: 17 nov. 2020.
LÓPEZ, Emiliano (org.). As veias do sul continuam abertas: debates sobre o imperialismo do nosso tempo. São Paulo: Expressão Popular, 2020. 178 p.
LOUREIRO, Carlos Frederico B.. Educação Ambiental: questões de vida. São Paulo: Cortez, 2019. 184 p.
LOUREIRO, Carlos Frederico B.; LAYRARGUES, Phelippe Pomier. Ecologia política, justiça e educação ambiental crítica: perspectiva de aliança contra-hegemônica. Revista Trabalho, Educação e Saúde, Rio de Janeiro, v. 11, n. 1, p. 53-71, 2013. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S1981-77462013000100004. Acesso em: 23 fev. 2021.
LOUREIRO, Carlos Frederico B.. Sustentabilidade e Educação: um olhar da ecologia política. São Paulo: Cortez, 2012. 128 p. Coleção questões da nossa época; V.39.
LOUREIRO, Carlos Frederico B.; LIMA, Maria Jacqueline Girão Soares de. A hegemonia do discurso empresarial de sustentabilidade nos projetos de educação ambiental no contexto escolar: nova estratégia do capital. Revista Contemporânea de Educação, [s. l], v. 7, n. 14, p. 280-294, 2012. Disponível em: https://revistas.ufrj.br/index.php/rce/article/view/1672. Acesso em: 13 out. 2021.
MAIA, Maiana; MALERBA, Julianna (org.). A mineração vem aí... E agora?: um guia prático em defesa dos territórios. Rio de Janeiro: FASE/PoEMAS, 2019. 86 p. Disponível em: http://emdefesadosterritorios.org/a-mineracao-vem-ai-e-agora/. Acesso em: 17 nov. 2020.
REIS, Alexsandro Luiz dos; SILVA, Fábio Augusto Rodrigues e. O desastre da Samarco: a cobertura de diferentes mídias e sua importância para a educação ambiental. In: ENCONTRO DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO AMBIENTAL (EPEA), 9., 2017, Juiz de Fora. Anais [...] . s.L: Epea, 2017. p. 1-11. Disponível em: http://epea.tmp.br/epea2017_anais/pdfs/plenary/0099.pdf. Acesso em: 17 nov. 2020.
RESENDE, Viviane de Melo (org.). Decolonizar os estudos críticos do discurso. Campinas, SP: Pontes Editora, 2019. 202 p.
SEPULCRI, Bruna Neitzel; TRISTÃO, Martha; VIEIRAS, Rosinei Ronconi. A existência em pauta: uma problematização a partir do crime socioambiental na bacia do rio doce. In: ENCONTRO DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO AMBIENTAL (EPEA), 9., 2017, Juiz de Fora. Anais [...] . S.L: Epea, 2017. p. 1-8. Disponível em: http://epea.tmp.br/epea2017_anais/pdfs/plenary/0211.pdf. Acesso em: 17 nov. 2020.
SOUZA, Raul Maurício Aragão; OLIVEIRA, Alberlene Ribeiro de. Impactos socioambientais do extrativismo mineral na caatinga, em cel. João Sá – BA. In: ENCONTRO DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO AMBIENTAL (EPEA), 10., 2019, São Cristóvão. Anais [...] . S.L: Epea, 2020. p. 1-7. Disponível em: http://epea.tmp.br/epea2019_anais/pdfs/plenary/0163-1-B-01.pdf. Acesso em: 17 nov. 2020.
STORTTI, Marcelo Aranda; SANCHEZ, Celso. Educação Ambiental Decolonial de Base Comunitária: a pedagogia dos afetados pelo setor da mineração. In: ENCONTRO DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO AMBIENTAL, 9., 2017, Juiz de Fora. Anais [...] . S.L: Epea, 2017. p. 1-11. Disponível em: http://epea.tmp.br/epea2017_anais/pdfs/plenary/0074.pdf. Acesso em: 17 nov. 2020.
THOMPSON, John B. Ideologia e cultura moderna: teoria social crítica na era dos meios de comunicação de massa. 9° Ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2011. 427 p.
TROCATE, Charles; COELHO, Tádzio. Quando Vier o Silêncio: o problema mineral brasileiro. São Paulo: Expressão Popular, 2020. 149 p. Fundação Rosa Luxemburgo.
VIEIRA, Viviane; RESENDE, Viviane de Melo. Análise de discurso (para a) crítica: o texto como material de pesquisa. 2. ed. Campinas, SP: Pontes Editora, 2016. 196 p. Coleção: Linguagem e Sociedade Vol. 1.
WALSH, Catherine. Gritos, grietas e siembras de vida: entretejeres de lo pedagógico y lo decolonial. In: WALSH, Catherine. Pedagogías decoloniales: prácticas insurgentes de resistir, (re)existir y (re)vivir. Quito: Ediciones Abya-Yala, 2017. p. 17-43. Série Pensamiento Decolonial.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.