Ecoética y Educación Ambiental

bases para la gestión del territorio

Authors

  • Edson Vicente Silva Universidade Federal do Ceará
  • Mario Burgui-Burgui Universidade de Alcalá
  • Francisco Otávio Landim Neto Universidade Federal do Amapá

DOI:

https://doi.org/10.14295/remea.v39i1.13882

Keywords:

Environmental Ethics, Environmental Education, Territorial Management

Abstract

In the current context it is necessary to understand the importance that environmental ethics assumes in the applicability of environmental planning and management, providing the necessary basis for an environmental education directed to social and environmental sustainability. In the core of the global environmental issue, the focus is on the abandonment of environmental ethics, of the perception and respect for natural landscapes. The anthropocentric view becomes fully dominant in today's society. In this article, we discuss a proposal of participatory management, explaining how environmental ethics based on behaviors and practices of environmental education directed to sustainable development can contribute to this effect. It is considered that only scientific knowledge and financial investments are not sufficient for an effective territorial planning, which involves the conservation and recovery of natural and cultural landscapes.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Edson Vicente Silva, Universidade Federal do Ceará

Graduação em Geografia - Bacharelado e Licenciatura pela Universidade Estadual do Ceará (1981), mestrado em Planejamento Rural em Função do Meio Ambiente pelo Instituto Agronômico Mediterrâneo de Zaragoza (1987), doutorado em Geografia pela Universidade Estadual Paulista Rio Claro São Paulo (1993), pós-doutor em Educação Ambiental pela Faculdade de Educação da Universidade Federal da Bahia (2006) e pós-doutor em Planejamento e Geoecologia da Paisagem pela Faculdade de Geografia, Universidade de Havana-Cuba (2007). Atualmente é professor titular da Universidade Federal do Ceará (1997), tirocínio docente da Universidade Federal da Bahia e professor dos Doutorados e Mestrados em Geografia e de Desenvolvimento e Meio Ambiente (PRODEMA), da Universidade Federal do Ceará. E-mail: cacauceara@gmail.com

Mario Burgui-Burgui, Universidade de Alcalá

Professor PHD do Departamento de Geologia, Geografia & Meio Ambiente da Universidade de Alcalá, em Madri, Espanha. Responsável pela Cátedra de Ética Ambiental “Fundación Tatiana Pérez de Guzmán el Bueno”, Universidad de Alcalá (Madrid, España). E-mail: mario.burgui@uah.es

Francisco Otávio Landim Neto, Universidade Federal do Amapá

Professor Adjunto C do Magistério Superior - 40h DE - Colegiado de Geografia da Universidade Federal do Amapá - UNIFAP, Campus Binacional do Oiapoque. Graduado em Geografia na modalidade Licenciatura pela Universidade Federal do Ceará - UFC (2010). Possui mestrado em Geografia (2013) pela Universidade Federal do Ceará. Doutor (2016) na referida instituição. Diretor Geral do Campus Binacional do Oiapoque (2017-2021). Professor vinculado ao Programa de Pós-graduação em Geografia (Mestrado) PPGEO - UNIFAP. 

References

ALEKSANDROVA, Tat’ina Davydovna; PREOBRAZHENSKII, Vladimir Sergeevich. Geoekologicheskiye osnovy proyektirovaniya i territorial'nogo planirovaniya . Izdaniya Akademii nauk SSSR CCCP, Moskva, 1988, 114p.

ANDRADE, Sonia. Antônia. Bases filosóficas – científicas do Pensamento Ambiental. In: Questões ambientais: conceitos, história, problemas e alternativas. Curso Básico a Distância. Educação Ambiental, Ministério do Meio Ambiente, Brasília, 2001, p.68-103.

BALLESTEROS, Jesús. Ecologismo personalista. Cuidar de la naturaleza, cuidar al hombre. Madrid, Tecnos, 1995, 120p.

BARRAGÁN, Muñoz. Medio y desarrollo de las áreas litorales. Guía práctica para la planificación y la gestión integradoras. Barcelona: Ed. Oikos Ambiente y Tau S.A, 1997, 160p.

CARRIZOSA, Julio. Notas alrededor de la investigación ambiental. Revista de la Universidad Nacional de Colombia, Gestión y Ambiente. Medellín, Colombia n.8, v.2, p.7 – 24, 2005.

CAVALCANTI, Agostinho; VIADANA, Adler Guilherme. Organização do espaço e análise da paisagem. Rio Claro: DEPLAN – IGCE – UNESP, 2007, 107p.

CAVALCANTI, Clovis. (org.). Desenvolvimento e Natureza: estudos para uma sociedade sustentável. Recife, INSPO/FUNDAZ, 1994. 262p.

CHUVIECO, Emílio; MARTÍN, Ángeles. María. Cuidar la Tierra. Razones para conservar la Naturaleza. Madrid: Ediciones Palabra, 2015, 252 p.

DÜRR, Hugo. Visión de un mundo sustentable equitativo y apto para vivir. En: Cuba Verde. En busca de un modelo para la sustentabilidad en el siglo XXI. Editorial José Martí. La Habana, Cuba. 1999, 430p.

FISHER, James. Samuel. Geography and development. A world regional approach. Columbus/USA: Merril Publ. Co, 1989, 711p.

GÓMEZ-HERAS, José Maria García. (org.). Ética del Medio Ambiente: problema, perspectiva, historia. Editorial Tecnos, Madrid, 2001, 261p.

LEÃO LANNA, Antônio Eduardo. Gerenciamento de bacia hidrográfica: aspectos conceituais e metodológicos. Brasilia: IBAMA, 1995, 171p.

LEFF, Enrique. Educación Ambiental y desarrollo sustentable. Formación Ambiental. México, PNUMA, v.9 y 10, n. 20 y 21, p. 18-23, 1998.

LEOPOLD, Aldo. Una ética de la Tierra. Edición de Jorge Riechmann. Colección del pensamiento crítico. Madrid: Los libros de la catarata. 2000, 39p.

MILBRATH, Lester Walter. Learning to think environmentally while there is still time. State University of New York Press, Albany. 1996, 156p.

PESCI, Rubén. La ciudad de la urbanidad. Buenos Aires: Fundación CEPA, 1999, 139p.

PREOBRAZHENSKII, Vladimir Sergeevich. Protección de los paisajes. Diccionario interpretativo. Moscú: Editorial Progress, 1982, 272p. (en ruso).

RAMÍREZ, Villegas. El concepto de Desarrollo Humano Sostenible. In: La Gallina de los huevos de oro: debate sobre el concepto de Desarrollo Sostenible. Santa Fé de Bogotá, CEREC : Serie Ecológica, 1996, p. 69-89.

RODRÍGUEZ, José Manuel Mateo; RUA, Arturo; SILVA, Edson Vicente. O planejamento ambiental como instrumento na incorporação da sustentabilidade no processo de desenvolvimento: o caso do Ceará, Brasil. Mercator, Revista de Geografía da UFC, ano 3, v.05, p.67-72, 2004.

RODRÍGUEZ, José Manuel Mateo; SILVA, Edson Vicente. Educação Ambiental e desenvolvimento sustentável. Problemática, tendências e desafios. Fortaleza: Edições UFC. 2016, 224p.

SOUSA, Marcelo Lopes de. Planejamento integrado e desenvolvimento: verdades e limites. Geografia, espaço e memória. Terra Libre, São Paulo AGB, v.10, p.123-139, 1992.

SACHS, Ignacy. Caminhos para o desenvolvimento sustentável. Rio de Janeiro, Editora: Garamond, 2002, 96p.

STIPP, Nilza Aparecida Freres. Macrozoneamento ambiental da bacia hidrográfica do rio Tibagi (PR), Editora UEL: Londrina, 2000, 222p.

ZANONI, Magda; RAYNAUT, Claude. Meio ambiente e desenvolvimento: imperativos para a pesquisa e formação. Reflexões em torno do doutorado da UFPR. Cadernos de Desenvolvimento e Meio Ambiente. Editora da UFPR, Curitiba n.1, 1994, p. 143-167.

Published

2022-04-14

How to Cite

Silva, E. V., Burgui-Burgui, M., & Landim Neto, F. O. (2022). Ecoética y Educación Ambiental: bases para la gestión del territorio. REMEA - Revista Eletrônica Do Mestrado Em Educação Ambiental, 39(1), 10–26. https://doi.org/10.14295/remea.v39i1.13882