The contributions of textual media genres at critical environmental education
DOI:
https://doi.org/10.14295/remea.v40i1.13610Keywords:
Media textual genre, educational media, teacher trainingAbstract
Environmental Education, as a topic of social importance, must be critically discussed within formal teaching environments. Thus, the objective of this study is to evidence and reflect on how teaching through Media Textual Genres enhances the understanding of criticism about Environmental Education (EE). Through a qualitative descriptive and theoretical research, we sought to discuss the objects of studies in Environmental Education and Media Textual Genres in the three complicated areas of Education: Elementary, High and Higher Education. The sources for obtaining data were periodicals in the area, dissertations and theses that discuss the subject. It was possible to understand the importance that these themes have in education for the formation of citizens. Considering a fundamental aspect, the use of Media Textual Genres for the discussion of topics as important in society as Environmental Education.
Downloads
References
ALVES, Jane Magali Rocha. O papel da Mídia na Informação Ambiental. In: XXV CONGRESSO BRASILEIRO DE CIÊNCIAS DA COMUNICAÇÃO, 25., 2002, Salvador. Anais ... Salvador: Intercom, 2002. p. 1-13.
ALVES, Maria Rosario Nascimento Ribeiro. Educação ambiental nas aulas de língua portuguesa: gêneros textuais em uma abordagem interdisciplinar. 2013. 259 f. Tese (Doutorado em Educação), Universidade de Brasília, Brasília: DF, 2013.
ANDRADE, Sueli Amália. Considerações gerais sobre a problemática ambiental. In: LEITE, Adriana Letícia Teixeira Aston; MININNI-MEDINA, Naná. (Coordenação geral). Educação ambiental: curso básico a distância: documentos e legislação da educação ambiental. 2. ed. revista e ampliada. Brasília: MMA, 2001. p. 112- 137.
BALTAR, Marcos. Uma experiência de letramento midiático. São Paulo: Cortez, 2012.
BALTAR, Marcos. Letramentos e gêneros textuais midiático-escolares. Letras, n. 40, p. 177-190, 2010.
BELLONI, Maria Luiza L. O que é mídia-educação. 3. ed. Campinas: Editora Autores Associados, 2009.
BEZERRA, Maria Auxiliadora. Ensino de língua portuguesa e contextos teórico-metodológicos. In: DIONISIO, Ângela Paiva; MACHADO, Anna Rachel; BEZERRA, Maria Auxiliadora (orgs). Gêneros textuais e ensino. São Paulo: Parábola, 2010.
BOGDAN, Robert; BIKLEN, Sari. Investigação qualitativa em educação. Porto: Porto Editora, 1994.
BORGES, Fátima Rosimilda Ferreira Duarte; BENETTI, Luciana Borba. Educação ambiental: uma abordagem através de gêneros textuais a partir de oficinas de leitura e produção de textos. Revista Monografias Ambientais, v. 14, p. 52-64, 2015.
BORTOLOZZI, Arlêude. Comunicação, ensino e temática ambiental. Comunicação & Educação, n. 14, p. 42-48, 1999.
BRASIL. Constituição Federal da República Federativa do Brasil. Brasília, 1988.
BRASIL. Ministério da Educação. Diretrizes Curriculares Nacionais para o Curso de Graduação em Pedagogia, licenciatura. Resolução CNE/CP 1/2006. Diário Oficial da União, Brasília, 16 de maio de 2006, Seção 1, p. 11.
BRASIL. Ministério da Educação. Lei n. 9394, 20 de dezembro de 1996. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional, Brasília, 1996.
BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais. Brasília, DF: MEC/SEF, 1997.
BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais: Meio Ambiente: Saúde/ Ministério da Educação. Secretaria de Educação Fundamental. 3. ed. Brasília: A Secretaria, 2001.
BRASIL. Plano Nacional de Educação para o Decênio 2011-2020. Projeto de Lei n. 8.035/2010. Disponível em: http://bd.camara.gov.br. Acesso em: 17 ago. 2021.
BRASIL. Programa Nacional de Educação Ambiental. Ministério do Meio Ambiente, Diretoria de Educação Ambiental; Ministério da Educação. Coordenação Geral de Educação Ambiental. 3. ed. Brasília: Ministério do Meio Ambiente, 2005.
BUCKINGHAM, David. The media education manifesto. John Wiley & Sons, 2019.
CARVALHO, Isabel Cristina de Moura. As transformações da cultura e o debate ecológico: desafios políticos para a educação ambiental. In: NOAL, Fernando Oliveira; REIGOTA, Marcos; BARCELO, Valdo Hermes de Lima (org.). Tendências da Educação Ambiental Brasileira. Santa Cruz do Sul: DUNISC, 1998. p. 113-126.
CARVALHO, Isabel Cristina de Moura. Educação ambiental: a formação do sujeito ecológico. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2006.
CAUDURO, Lenice. Representações e usos das mídias na escola: de ferramentas para aumentar a motivação à possibilidade de produção crítica e criativa em mídia-educação. 2011. 225 f. Dissertação. (Mestrado em Educação), Universidade Federal de Santa Catarina, 2011.
DA SILVA, Thaiane Firmino; DE OLIVEIRA LIMA, Maria Érica. Mídia-educação na escola: desafios na associação entre TIC e educação ambiental. Revista Comunicação, Cultura e Sociedade, v. 6, n. 2, p. 117-135, 2020.
DEMO, Pedro. Os desafios da linguagem do século XXI para o aprendizado na escola. Palestra proferida na Faculdade OPET em junho de 2008. Disponível em: http://www.nota10.com.br. Acesso em: 19 ago. 2021.
DE OLIVEIRA, Maria do Carmo Leite. Educação ambiental e os gêneros textuais. ID online Revista de Psicologia, v. 10, n. 31, p. 101-119, 2016.
FANTIN, Mônica. Contextos, perspectivas e desafios da mídia-educação no Brasil. In: Ilana Eleá (Org.). Agentes e Vozes: Um Panorama da Mídia-Educação no Brasil, Portugal e Espanha. 1. ed. Götenburg: Nordicon v. 12, n. 6, 2014. p. 49-57.
FURTADO, Joelma Madruga. A prática dos professores de língua portuguesa orientada pelos PCN: Educação Ambiental por meio dos gêneros textuais. 2018. 74 f. Dissertação (Mestrado em Educação Ambiental) Universidade Federal do Rio Grande, 2018.
FURTADO, Viviane Ferreira. Educação ambiental, língua portuguesa e biologia: proposta de sequência didática para o ensino médio. 2016. 132 f. Dissertação. (Mestrado em Educação para a Ciência e a Matemática) Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia, Jataí - Goiás, 2016.
GIL, Antônio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2002.
GOMES, Rosivaldo; BARROS-MENDES, Adelma. Educação ambiental à luz da análise dialógica do discurso: saber científico e quadrinização no gênero textual cartilha quadrinizada. Estação Científica (UNIFAP), v. 2, n. 2, p. 65-78, 2014.
GUIDO, Lucia de Fátima Estevinho; DIAS, Inez Reptton; FERREIRA, Gustavo Lopes; MIRANDA, Aline Bertoldo. Educação ambiental e cultura: articulando mídia e conhecimento popular sobre plantas. Trabalho, Educação e Saúde, v. 11, p. 129-144, 2013.
HENNING, Clarissa Côrrea; GARRÉ, Bárbara Hees; HENNING, Paula Côrrea. Discursos da Educação Ambiental na mídia: uma estratégia de controle social em operação. REMEA-Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental, v. 25, n. 4, jul. a dez. 2010.
MACHADO, Nilson José. Epistemologia e didática: As concepções de conhecimento e a inteligência e a prática docente. 7. ed. São Paulo: Cortez, 2011.
MARCUSCHI, Luiz Antônio. Produção textual, análise de gêneros e compreensão. São Paulo: Parábola, 2008.
MIRANDA, Lyana Thédiga de. Mídias, reflexão e ação: um panorama das atividades mídia-educativas em contextos formais e informais de educação brasileira. In: ELÉA, Llana (ed.). Agentes e Vozes: um panorama da mídia-educação no Brasil, Portugal e Espanha. Goteborg: Nordicon, 2014. Cap. 3. p. 71-79.
RAMOS, Bety Rita Rodrigues; TAVARES, Giovana Galvão; BRAZ, Vivian da Silva. O estado da arte do campo temático Mídia e Educação Ambiental (período 2010 a 2018) na pesquisa acadêmica brasileira. Revista Brasileira de Educação Ambiental (RevBEA), v. 14, n. 3, p. 138-154, 2019.
REIGOTA, Marcos. A floresta e a escola: por uma educação ambiental pós-moderna. São Paulo: Cortez, 1999.
RIOS, Mirivan Carneiros; NETO, Orestes Zivieri. Educação Ambiental: Aprender e Compartilhar por meio da Mídia Impressa e da Internet. 2015. Disponível em: http://portal.unisepe.com.br/unifia/wp-content/uploads/sites/10001/2018/06/2educacao_ambiental.pdf. Acesso em: 18 ago. 2021.
ROCHA, Marcelo Borges; MARQUES, Rafael Vargas; QUARESMA, Rogério. Divulgação Científica e Educação Ambiental: análise das questões ambientais na mídia impressa. Revista semestral do Centro Federal de Educação Tecnológica Celso Suckow da Fonseca-CEFET/RJ. v. 15, n. 21, 2013.
SABINO, Claudia Vilhena Shayer; DIAS, Sebastião Duarte; LOBATO, Wolney. Uso da história em quadrinhos na educação ambiental em Santo Antônio de Pádua, RJ. Terra e Didática, Campinas, v. 15, p. e019032, 2019. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/td/article/view/8655109. Acesso em: 20 ago. 2021.
SILVA FILHO, Raimundo Barbosa; DE LIMA ARAÚJO, Ronaldo Marcos. Evasão e abandono escolar na educação básica no Brasil: fatores, causas e possíveis consequências. Educação por escrito, v. 8, n. 1, p. 35-48, 2017.
SOUZA, Alessandra Furtado; LEITE, Jacineide da Silva; PALHETA, Rivanildo Coutinho.; DIAS, Marcione de Ameida. Os Gêneros Textuais Midiáticos utilizados na escola: uma proposta para o desenvolvimento da competência comunicativa oral e escrita. Madre Ciência-Educação, v. 1, n. 1, p. 1-14, 2016.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.