The potential of an investigative teaching sequence based on the analysis of secondary education curriculum policies

Authors

  • Gracieli Dall Ostro Persich Faculdade Santo Ângelo - FASA
  • Keiciane Canabarro Drehmer-Marques Universidade Federal de Santa Maria
  • Luiz Caldeira Brant De Tolentino-Neto Universidade Federal de Santa Maria

DOI:

https://doi.org/10.14295/remea.v39i2.13541

Keywords:

Teaching by Investigation, Environmental Education, High school

Abstract

This paper is a piece of a research that presents the principal documents (educational policies) and bibliographic references that guided the production of a project, composed of an Investigative Teaching Sequence (ITS), with interdisciplinary and contextualized activities for the promotion of Environmental Education (EE), about water resources. The project was developed with upper secondary students from a public school, in Rio Grande do Sul. The study in question drew on the analysis of the potential of the ITS, based on current curricular policies for upper secondary education. The conclusion is that the project is a proposal of critical, reflective and contextualized learning based on active methodologies. We defend investigative activities organized in projects with interdisciplinary approaches, because they break away from the fragmented view of knowledge, offering a holistic interpretation of everyday phenomena and situations and enabling the development of EE practices.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Gracieli Dall Ostro Persich , Faculdade Santo Ângelo - FASA

Mestra em Educação em Ciências (área de Ensino) pelo Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências: Química da Vida e Saúde, da UFSM. Licenciada e bacharela em Ciências Biológicas. Especialista em Análises Clínicas Microbiológicas. Professora de Biologia no Ensino Médio no Colégio Tiradentes da Brigada Militar de Santo Ângelo/RS e professora na Faculdade Santo Ângelo - FASA. 

Keiciane Canabarro Drehmer-Marques, Universidade Federal de Santa Maria

Doutora e Mestre em Educação em Ciências pela Universidade Federal de Santa Maria (UFSM), especialista em Educação do Campo (ICETEC), licenciada e bacharela em Ciências Biológicas pela UFSM.

 

Luiz Caldeira Brant De Tolentino-Neto, Universidade Federal de Santa Maria

Doutor e Mestre em Educação pela Universidade de São Paulo – USP; Professor do Departamento de Metodologia do Ensino da Universidade Federal de Santa Maria – UFSM e do Programa de Pós-Graduação em Educação em  Ciências: Química da Vida e Saúde – PPGECQVS/UFSM

References

BARBOSA, Giovani; OLIVEIRA, Caroline Terra de. Educação Ambiental na Base Nacional Comum Curricular. REMEA-Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental, v. 37, n. 1, p. 323-335, 2020. DOI: https://doi.org/10.14295/remea.v37i1.11000. Disponível em: https://periodicos.furg.br/remea/article/view/11000. Acesso em: 25 ago. 2021.

BORGES, Antônio Tarciso. Novos rumos para o laboratório escolar de Ciências. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, v. 19, n. 3, dez. 2002. DOI: https://doi.org/10.5007/%25x . Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/fisica/article/view/6607 . Acesso em: 23 jul. 2021.

BRANCO, Emerson Pereira; ROYER, Marcia Regina; BRANCO, Alessandra Batista de Godoi. A abordagem da Educação Ambiental nos PCNS, nas DCNS e na BNCC. Nuances: estudos sobre Educação, v. 29, n. 1, p. 185-203, 2018. DOI: https://doi.org/10.32930/nuances.v29i1.5526 . Disponível em: https://revista.fct.unesp.br/index.php/Nuances/article/view/5526 . Acesso em: 19 ago. 2021.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria da Educação Básica. Lei n. 9.394, 20 de dezembro de 1996: Diretrizes e Bases da Educação Nacional, 1996.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Média e Tecnológica. Parâmetros Curriculares Nacionais: Ensino Médio. Brasília: Ministério da Educação, 2000.

BRASIL. Ministério da Educação. PCN+ Ensino Médio: orientações educacionais complementares aos Parâmetros Curriculares Nacionais – Ciências da Natureza, Matemática e suas Tecnologias. Brasília: Ministério da Educação, 2002.

BRASIL. Ministério da Educação. Proposta de Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Ambiental. Brasília, DF: CGEA: Secad: MEC, 2010.

BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional da Educação. Câmara de Educação Básica. Resolução n. 2 de 30 de janeiro de 2012: Diretrizes Nacionais para o Ensino Médio, 2012a.

BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Resolução n. 2, de junho de 2012. Estabelece as Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Ambiental, 2012b.

BRASIL. Diretrizes Curriculares Nacionais da Educação Básica. Ministério da

Educação. Brasília, 2013a.

BRASIL. Ministério da Educação. Portaria nº 1.140, de 22 de novembro de 2013. Institui o pacto nacional pelo fortalecimento do ensino médio e define suas diretrizes gerais, forma, condições e critérios para a concessão de bolsas de estudo e pesquisa no âmbito do ensino médio público, nas redes estaduais e distrital de educação. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 9 dez. 2013b.

BRASIL. Ministério da Educação. Formação de professores do ensino médio, etapa I - caderno III: o currículo do ensino médio, seu sujeito e o desafio da formação humana integral. Curitiba: UFPR/Setor de Educação, 2013c.

BRASIL, Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular – Educação é a Base. Brasília: MEC. 2018

BYBEE, Rodger. Teaching Science as Inquiry. In: MINSTRELL, James Arthur; VAN ZEE, Emily. Inquiring into inquiry learning and teaching in science. Washington: American Association for the Advancement of Science, 2000, p. 21-46.

CARVALHO, Ana Maria Pessoa. Ensino e aprendizagem de Ciências: referenciais teóricos e dados empíricos das sequências de ensino investigativas (SEI). In: LONGHINI, Marcos Daniel. (Org.). O Uno e o Diverso na Educação. Uberlândia, MG: EDUFU, 2011, p. 253-266.

DAYRELL, Juarez. A escola “faz” as juventudes? Reflexões em torno da socialização juvenil. Educação e Sociedade, Campinas, vol. 28, n. 100 - Especial, p. 1105-1128, out. 2007.

FARIAS, Isabel Maria Sabino. Os professores e as tecnologias na escola: limites e perspectivas da inovação. Revista da Associação Brasileira de Tecnologia educacional, v.30, p. 11-20, 2002.

GOUW, Ana Maria Santos; BIZZO, Nelio Marco Vicenzo. A percepção dos jovens brasileiros sobre suas aulas de Ciências. Educar em Revista, n. 60, p. 277-292, 2016. DOI: https://doi.org/10.1590/0104-4060.43612 . Disponível em: https://www.scielo.br/j/er/a/R4rQtvkHhpZgLkhtbKVrR6J/abstract/?lang=pt . Acesso em: 29 ago. 2021.

HEINECK DE SOUZA, Lauren; VIAN, Vanessa; OLIVEIRA, Eniz Conceição; DEL PINO, José Claudio; MARCHI, Miriam Ines. Interdisciplinaridade e fragmentação dos saberes: concepções de educadores do Ensino Médio Politécnico. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, v. 16, n. 1, p. 129-147, 2016. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rbpec/article/view/4340 . Acesso em: 23 jul. 2021.

HODSON, Derek. In search of a meaningful relationship: an exploration of some issues relating to integration in science and science education. International Journal of Science Education, v. 14, n. 5, p. 541-562, 1992. Disponível em: https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/0950069920140506 . Acesso em: 22 jun. 2021.

LOUREIRO, Carlos Frederico Bernardo. Educação ambiental crítica: contribuições e desafios. In: MELLO, Soraia Silva; TRAJBER, Rachel. (Org.). Vamos cuidar do Brasil: Conceitos e Práticas em Educação Ambiental na Escola. Brasília: MEC/UNESCO, 2007.

LÜDKE, Menga; ANDRÉ, Marli. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. 2. ed. Rio de Janeiro: E.P.U., 2015.

MARTINHO, Tânia; POMBO, Lúcia. Potencialidades das TIC no ensino das Ciências Naturais: um estudo de caso. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias, v.8, n.2, p. 527-538, 2009. Disponível em: http://files.ticparaensinodeciencias.webnode.com.br/200000003-b26f1b368f/Potencialidades%20das%20TIC%20no%20ensino%20das%20Ci%C3%AAncias%20Naturais%20-%20um%20estudo%20de%20caso.PDF . Acesso em: 12 jun. 2021.

NASCIMENTO, Lucy Mirian Campos Tavares; GARCIA, Lenise Aparecida Martins. Promovendo o protagonismo juvenil por meio de blogs e outras redes sociais no Ensino de Biologia. Revista Novas Tecnologias na Educação, v. 12, n. 1, p. 1-10, 2014. DOI: https://doi.org/10.22456/1679-1916.50279 . Disponível em: https://www.seer.ufrgs.br/renote/article/view/50279 . Acesso em: 17 jul. 2021.

NUNES, Marcela de Oliveira; GUERINO, Mariana de Fátima; STANZANI, Enio de Lorena. O uso das TICs na formação continuada: iniciativas e experiências presentes na produção acadêmica brasileira. Revista Iberoamericana de Educación, v. 65, n. 1, p. 111-126, 2014. Disponível em: https://pdfs.semanticscholar.org/5ec6/7c106b307a424566f1cd6664beee1eb96844.pdf . Acesso em: 17 jul. 2021.

OLIVEIRA, Elaine Toná de; ROYER, Marcia Regina. A Educação Ambiental no contexto da Base Nacional Comum Curricular para o Ensino Médio. Interfaces da Educação, v. 10, p. 82-103, 2019. DOI: https://doi.org/10.26514/inter.v10i30.3717 . Disponível em: https://periodicosonline.uems.br/index.php/interfaces/article/view/3717 . Acesso em: 01 set. 2021.

PERSICH, Gracieli Dall Ostro; MARQUES, Keiciane Canabarro Drehmer; SÁ, Ritiele Facco de ; TOLENTINO-NETO, Luiz Caldeira Brant de. Ensino de ciências por investigação: possibilidades do projeto investigativo interdisciplinar Conexão Delta na educação básica. Revista de Ensino de Biologia da Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio), v. 9, p. 4126-4137, 2016. Disponível em: https://sbenbio.org.br/publicacoes/anais/VI_Enebio/VI_Enebio_completo.pdf . Acesso em: 12 maio 2021.

REIGOTA, Marcos. O que é educação ambiental. São Paulo: Brasiliense,1994.

SÁ, Eliane Ferreira de; LIMA, Maria Emília Caixeta de Castro; AGUIAR-JÚNIOR, Orlando. A construção de sentidos para o termo ensino por investigação no contexto de um curso de formação. Investigações em Ensino de Ciências, v. 16, n. 1, 2011, p. 79-102. Disponível em: https://www.if.ufrgs.br/cref/ojs/index.php/ienci/article/view/247 . Acesso em: 18 jun. 2021.

SASSERON, Lucia Helena; CARVALHO, Ana Maria Pessoa. Alfabetização científica: uma revisão bibliográfica. Investigações em Ensino de Ciências, v .16, n. 1, p. 59-77, 2011. Disponível em: https://www.if.ufrgs.br/cref/ojs/index.php/ienci/article/view/246 . Acesso em: 18 jun. 2021.

SASSERON, Lucia Helena. Ensino de Ciências por Investigação e o Desenvolvimento de Práticas: Uma Mirada para a Base Nacional Comum Curricular. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, [S. l.], v. 18, n. 3, p. 1061–1085, 2018. DOI: https://doi.org/10.28976/1984-2686rbpec20181831061 . Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rbpec/article/view/4833 . Acesso em: 15 jun. 2021.

SAUVÉ, Lucie. Uma cartografia das correntes em Educação Ambiental. In: SATO, Michelle; CARVALHO, Isabel Cristina de Moura (Orgs.). Educação Ambiental: pesquisas e desafios. Porto Alegre: Artmed, 2005.

SCHEID, Neusa Maria John; REIS, Pedro Rocha. As tecnologias da informação e da comunicação e a promoção da discussão e ação sociopolítica em aulas de ciências naturais em contexto português. Ciência & Educação, v. 22, p. 129-144, 2016. DOI: https://doi.org/10.1590/1516-731320160010009 . Disponível em: https://www.scielo.br/j/ciedu/a/HYJmjs9LZ3xtnFPT3Kk3S9q/abstract/?lang=pt. Acesso em: 03 set. 2021.

SIQUEIRA, Ataiz Colvero. A promoção da cidadania ativa em aulas de ciências e biologia: contribuições da metodologia IBSE-7ES e ferramentas da Web 2.0. 2015. 101f. Dissertação (Mestrado em Educação Científica e Tecnológica) – Universidade Regional Integrada do Alto Uruguai e das Missões, Santo Ângelo/RS.

TAVARES, Ana Cristina; SILVA, Susana; SANTOS, Joaquim; PAIVA, Isabel; OLIVEIRA, João; BETTENCOURT, Teresa. Inquiry at Coimbra botanic garden: Products and process of an IBSE educative Project. Procedia - Social and Behavioral Sciences, v. 116(2014), p. 4353-4356, 2014. DOI: https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2014.01.945 .Disponível em: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1877042814009628 . Acesso em: 27 ago. 2021.

TONIN, Kauana Gehrke; TOLENTINO-NETO, Luiz Caldeira Brant de; OCAMPO, Daniel Morin. Young brazilians and their preference for Sciences discipline. Research, Society and Development, [S. l.], v. 10, n. 5, p. e8210514549, 2021. DOI: https://doi.org/10.33448/rsd-v10i5.14549. Disponível em: https://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/14549. Acesso em: 12 ago. 2021.

TRIVELATO, Silvia Luzia Frateschi; TONIDANDEL, Sandra M. Rudella. Ensino por investigação: eixos organizadores para sequências de ensino de biologia. Revista Ensaio, 17(especial), 2015, p. 97-114. DOI: https://doi.org/10.1590/1983-2117201517s06. Disponível em: https://www.scielo.br/j/epec/a/VcyLdKDwhT4t6WdWJ8kV9Px/abstract/?lang=pt . Acesso em: 10 mar. 2021.

VYGOTSKY, Lev Semenovich. A construção do pensamento e da linguagem. São Paulo: Martins Fontes, 2002.

Published

2022-08-15

How to Cite

Dall Ostro Persich , G. . . . . ., Canabarro Drehmer-Marques, K., & Caldeira Brant De Tolentino-Neto, L. . (2022). The potential of an investigative teaching sequence based on the analysis of secondary education curriculum policies. REMEA - Revista Eletrônica Do Mestrado Em Educação Ambiental, 39(2), 146–165. https://doi.org/10.14295/remea.v39i2.13541