EDUCATION, ENVIRONMENT AND HEALTH IN SCHOOLS

a critical environmental education perspective

Authors

  • Theoffillo da Silva Lopes Universidade Federal da Paraíba https://orcid.org/0000-0002-7775-4885
  • Francisco José Pegado Abílio Universidade Federal da Paraíba
  • Amanda da Rocha Moura Universidade Federal da Paraíba

DOI:

https://doi.org/10.14295/remea.v40i1.13536

Keywords:

Critical Environmental Education, Environment, Health in Schools

Abstract

This study sought to identify the conceptions about Environmental Education of students in the Licentiate Degree in Biological Sciences at the Federal University of Paraíba, and how they think they can contribute to environmental and health issues in the classroom, based on Environmental Education. Through a qualitative approach and under the epistemological orientation of Historical-Dialectical Materialism, a questionnaire was applied to twenty students of the Licentiate Course in Biological Sciences, at the Federal University of Paraíba, to understand their conceptions about Environmental Education and the theoretical approach and methodological approach to educational, environmental and health issues in schools. As a result, it was possible to observe a diversity of conceptions about Enviromental Education, as well as inconsistencies that reflect the lack of theoretical basis on its aspects and the superficiality of discourses about reflection and criticism in its practices. It was concluded that the deepening and understanding of Critical Enviromental Education are required in the initial and continued training of subjects who will work in education in the search for transforming reality.

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Author Biographies

Theoffillo da Silva Lopes, Universidade Federal da Paraíba

Doutor em Educação PPGE/UFPB; Mestre em Desenvolvimento e Meio Ambiente PRODEMA/UFPB; Pedagogo da UFPB; e Professor de Educação Básica I na Prefeitura Municipal de João Pessoa-PB.

Francisco José Pegado Abílio, Universidade Federal da Paraíba

Professor Titular do Departamento de Metodologia da Educação, do Centro de Educação da Universidade Federal da Paraíba (UFPB). Bacharel em Ciências Biológicas pela UFPB, licenciado em Ciências Biológicas pela UFPB, Mestre em Ciências Biológicas (Zoologia) pela UFPB, Doutor em Ciências pela Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR) e Pós-Doutor em Educação (Educação Ambiental) pela Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) sob a supervisão da Profa. Dra. Michèle Sato.

Amanda da Rocha Moura, Universidade Federal da Paraíba

Mestre em Educação PPGE/UFPB. Especialista em Supervisão e Orientação. Universidade Federal da Paraíba. Professora das séries iniciais do Ensino Fundamental em João Pessoa - PB.

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Published

2023-04-14

How to Cite

Lopes, T. da S., Abílio, F. J. P., & Moura, A. da R. (2023). EDUCATION, ENVIRONMENT AND HEALTH IN SCHOOLS: a critical environmental education perspective. REMEA - Revista Eletrônica Do Mestrado Em Educação Ambiental, 40(1), 257–273. https://doi.org/10.14295/remea.v40i1.13536