Possibilidades potentes para a formação de educadores ambientais:
a “ComVivência Pedagógica”
DOI:
https://doi.org/10.14295/remea.v38i3.13419Keywords:
Environmental education, Formative Processes, ComVivência PedagógicaAbstract
This article emerges from reflections on the training of environmental educators, in a radical perspective, in view of the serious socio-environmental crisis that has shown itself to be civilizing. The theoretical-methodological proposal of ComVivência Pedagógica is presented, explaining its basis in the five formative principles and other elements that compose it, such as the educational environment, the significant experience and the power in transforming the educator as a more environmental Being. From established dialogues and knowledge co-created in the development of previous formative experiences, far from being conclusive, we consolidate concepts and list some clues that contribute to new proposals to be developed and their specificities to be articulated.
Downloads
References
ALMEIDA, Marta Pereira de. BARZANO, Marco Antonio Leandro. BASTOS, Dilza Bispo. MELO, André Carneiro. Saberes da biodiversidade: tecendo trilhas e traçando os caminhos que atravessam a escola e o Sertão In: Anais IX Encontro Pesquisa em Educação Ambiental – EPEA. Juiz de Fora, 13 a 16 de ago. 2017. Disponível em: <http://epea.tmp.br/epea2017_anais/list/> Acesso em: 20 set. 2019.
BAUMAN, Zigmunt. Modernidade Líquida. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editor, 2001.
BAUMAN, Zigmunt. Amor líquido: sobre a fragilidade dos laços humanos. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editor, 2004.
CANDIDO, Rejane Leal. MATTIOLI, Camila Kazumi Kitamura. KATO, Danilo Seithi. As Discussões Acerca da Sustentabilidade e Desenvolvimento Sustentável na Perspectiva Intercultural: análise da produção acadêmica a partir do banco de teses do projeto EArte. In: Anais IX Encontro Pesquisa em Educação Ambiental – EPEA. Juiz de Fora, 13 a 16 de ago. 2017. Disponível em: <http://epea.tmp.br/epea2017_anais/list> Acesso em: 20 set. 2019.
CARVALHO, Isabel Cristina. Educação Ambiental: a formação do sujeito ecológico. 5ª ed. São Paulo: Cortez, 2011.
CARVALHO, Isabel Cristina. O Sujeito Ecológico: a formação de novas identidades culturais e a escola. In: Pernambuco, Marta; Paiva, Irene. (Org.). Práticas coletivas na escola. 1ed. Campinas: Mercado de Letras, 2013, v. 1, p. 115-124. Disponível em: http://repositorio.pucrs.br/dspace/bitstream/10923/8680/2/O_sujeito_ecologico_a_formacao_de_novas_identidades_culturais_na_escola.pdf> Acesso em: 28 mar. 2018.
CASTOR, Katia Gonçalves. Educação Ambiental na Umbanda. In: Anais X Encontro Pesquisa em Educação Ambiental – X EPEA. Aracajú, 1 a 4 de set. 2019. Disponível em: <http://epea.tmp.br/epea2019_anais/list/>Acesso em: 25 set. 2019.
CRUZ, Evandro Cesar Azevedo da. GUIMARÃES, Mauro. O encontro epistemológico e a Chave de Harmonia: A juventude urbana do Santo Daime e suas interações na educação formal. In: Anais IX Encontro Pesquisa em Educação Ambiental – EPEA. Juiz de Fora, 13 a 16 de ago. 2017. Disponível em: <http://epea.tmp.br/epea2017_anais/list> Acesso em: 20 set. 2019.
CRUZ, Evandro Cesar Azevedo da. Pedagogia Decolonial do Santo Daime: referências à psicoativação em ambientes educativos. 2019; Tese (Doutorado em Programa de Pós Graduação em Educação - PPGEduc) - Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro, 2019.
EDER, Sofia. A bioconstrução como um potencial dinamizador de relações na formação de educadores ambientais críticos: um modo de edificar um religare em novas sociedades possíveis. 2021. Dissertação (Mestrado em Educação, Contextos Contemporâneos e Demandas Populares) - Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro, 2021.
FARIA, Jeniffer de Souza. Pesquisa-formação em educação ambiental on-line: experiências e saberes em rede. 2021. 212f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro, Seropédica, 2021.
FREIRE, Paulo. SHOR, Ira. Medo e Ousadia: O Cotidiano do Professor. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2008.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2016.
FRIGOTO, Gaudêncio. CIAVATTA, Maria. Educação Básica na década de 1990: subordinação ativa e consentida à lógica do mercado. Revista Educação e Sociedade., Campinas, vol. 24, n. 82, abril 2003. p. 93-130.
GRANIER, Noeli Borek. Experiências de “Comvivência Pedagógica” a Partir de Outras Epistemologias em Processos Formativos de Educadores Ambientais. 2017. 168 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro, Seropédica, 2017.
GUIMARÃES, M. Educação Ambiental Crítica. In: Philippe P. Layrargues. (Org.). Identidades da educação ambiental brasileira. 1ªed.Brasília: Ministério do Meio Ambiente, 2004a, p. 25-34.
GUIMARÃES, Mauro. A formação de educadores ambientais. Campinas: Papirus, 2004b.
GUIMARÃES, Mauro. GRANIER, Noeli Borek. Educação Ambiental e os Processos Formativos em Tempos de Crise. Rev. Diálogo Educ., Curitiba, v. 17, n. 55, p. 1574-1597, out./dez. 2017. Disponível em:
<https://periodicos.pucpr.br/index.php/dialogoeducacional/article/viewFile/22304/22531> Acesso em: 20 mar. 2019.
GUIMARÃES, Mauro. GARNIER, Noeli Borek. KLEIN, Angela Luciane. Educação Ambiental na “ComVivência Pedagógica” do Caminho de Santiago. Revista Sergipana de Educação Ambiental, v. 9, p. 1-12, 2020.
GUIMARÃES, Mauro. MEDEIROS, Heitor Queiroz de. Outras epistemologias em educação ambiental: o que aprender com os saberes tradicionais dos povos indígenas. Revista do PPGEA/FURG-RS. Ed. Especial, julho/2016, p. 50-67.
LARROSA, Jorge. Notas sobre a experiência e o saber de experiência. Revista Brasileira
de Educação, n. 19, p. 20-28, 2002.
LOUREIRO, Carlos Frederico Bernardo. Educação Ambiental e “Teorias Críticas”. In: GUIMARÃES, Mauro (Org.). Caminhos da Educação Ambiental: da forma à ação. Campinas-SP: Papirus, 2020.
MARCUSE, Herbert. “Ecologia e crítica da sociedade moderna”. Trad. Fernando Bee. Dossiê Herbert Marcuse, Parte 2. Dissonância: Revista de Teoria Crítica, v. 2, n. 1. 2, p. 190-203, junho de 2018.
MATURANA, Humberto. Emoções e linguagem na educação e na política. Belo Horizonte: UFMG, 2002.
MORIN, Edgar. Complexidade e ética da solidariedade. In: CASTRO, Gustavo de; et al. Ensaios de complexidade. Porto Alegre: Sulina, 1997.
NUNES, Franciane Torres dos Santos. ComVivência Pedagógica no Quilombo Santa Rita do Bracuí, outras epistemologias no processo formativo de educadores ambientais. 2019. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro, Seropédica, 2019.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.