Research in environmental education in contemporary Brazil

between the disciplinary field and democratic governmentality

Authors

  • Silvio Gallo Universidade Estadual de Campinas, UNICAMP, Brasil.

DOI:

https://doi.org/10.14295/remea.v38i3.13325

Keywords:

environmental education, disciplinary field, governmentality

Abstract

This paper prepared by invitation from the Environmental Education WG for the 38th annual meeting of the National Education Research Association (ANPEd, Brazil, 2017) proposes to present a foreign look at the research carried out in this area in Brazil, by the research groups that make up the Working Group. Around this set of research, it questions the constitution of a disciplinary field for environmental education in Brazil in recent decades, as well as seeks to analyze these researches in the context of a “democratic governmentality”, which would be setting the tone for the biopolitical production of public policies in education in Brazil. It concludes by launching to the WG the challenge of carrying out an anarcheological research on the field. The concepts used are derived from the philosophy of Michel Foucault.

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Author Biography

Silvio Gallo, Universidade Estadual de Campinas, UNICAMP, Brasil.

Possui graduação em Filosofia pela Pontifícia Universidade Católica de Campinas (1986), mestrado em Educação pela Universidade Estadual de Campinas (1990), doutorado em Educação pela Universidade Estadual de Campinas (1993) e livre docência pela Universidade Estadual de Campinas (2009). Atualmente é professor associado (MS-5) da Universidade Estadual de Campinas. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Filosofia da Educação, atuando principalmente nos seguintes temas: filosofia francesa contemporânea e educação, ensino de filosofia, ensino médio, filosofia e transversalidade, anarquismo e educação.

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Published

2021-12-16

How to Cite

Gallo, S. . (2021). Research in environmental education in contemporary Brazil: between the disciplinary field and democratic governmentality. REMEA - Revista Eletrônica Do Mestrado Em Educação Ambiental, 38(3), 13–32. https://doi.org/10.14295/remea.v38i3.13325