Contributions of Morin's complexity to the field of Environmental Education

a dialogue between the GEPEACOM and NEA groups

Authors

  • Daniele Saheb Pontifícia Universidade Católica do Paraná
  • Daniela Gureski Rodrigues Pontifícia Universidade Católica do Paraná
  • Adriana Massaê Kataoka Universidade Estadual do Centro Oeste
  • Juliana Mara Antonio Universidade Estadual do Centro Oeste

DOI:

https://doi.org/10.14295/remea.v38i3.13322

Keywords:

Environmental Education, Teacher education, Complexity

Abstract

This text has as a precursor the ANPED meeting of 2015 in which was presented doctoral research that analyzed how the Seven Complex Lessons on Education of the Future elaborated by Morin are present in conceptions and teaching practices and teacher training. The results revealed that the Seven Complex Lessons on Education of the Future are an essential epistemological and methodological contribution to Environmental Education. Since then, we describe the developments that occurred, emphasizing the approximation between two research groups that have in common the focus on Environmental Education from the point of view of complexity. Thus, the two groups from different institutions have become partners and develop studies and research involving Complexity, teacher education, and Environmental Education, contributing enormously to Environmental Education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Daniele Saheb, Pontifícia Universidade Católica do Paraná

Professora Titular da Pontifícia Universidade Católica do Paraná – Coordenadora do Grupo de Estudos e Pesquisas em Educação Ambiental e Complexidade (GEPEACOM) – PUC/PR – Curitiba, PR, Brasil

Daniela Gureski Rodrigues, Pontifícia Universidade Católica do Paraná

Doutoranda do Programa de pós-graduação em Educação da Pontifícia Universidade Católica do Paraná – Membro do Grupo de Estudos e Pesquisas em Educação Ambiental e Complexidade (GEPEACOM) – PUC/PR – Curitiba, PR

Adriana Massaê Kataoka, Universidade Estadual do Centro Oeste

Professora associada da Universidade Estadual do Centro-Oeste. Docente do Programa de Mestrado Profissional em Ensino de Ciências e Matemática da Universidade Estadual do Centro Oeste. pertencente ao Núcleo de Educação Ambiental (NEA) - UNICENTRO.

Juliana Mara Antonio, Universidade Estadual do Centro Oeste

Licenciada em Ciências Biológicas e Pedagogia. Mestra em Ensino de Ciências e Matemática pela Universidade Estadual do Centro-Oeste. Grupo de Estudos pertencente ao Núcleo de Educação Ambiental (NEA) - UNICENTRO. Guarapuava, PR, Brasil

References

ANTONIO, Juliana Mara. Na teia da educação ambiental: formação de professores na perspectiva da complexidade. 2018 137 f. Dissertação (Mestrado) - Universidade Estadual do Centro Oeste, Guarapuava, 2020

ANTONIO, Juliana Mara; KATAOKA, Adriana Massaê; NEUMANN, Patrícia. Macro-Trends in Brazilian Environmental Education: some reflections based on Morin's theory of complexity. Pesquisa em Educação Ambiental, v. 14, n. 2, 2019.

BRASIL. Tratado de Educação Ambiental. Disponível em http://www.mma.gov.br/port/sdi/ea/Tratea.cfm>. Acesso em: 04 de jul. de 2021.

CASSINS, Dircelia Maria Soares de Oliveira. Educação ambiental e a transdisciplinaridade: a prática docente em uma escola de educação de tempo integral em Curitiba-PR. 2019. 254 f. Dissertação (Mestrado) - Pontifícia Universidade Católica do Paraná, Curitiba, 2019.

CETRANS – Centro de Educação Transdisciplinar. Educação e Transdisciplinaridade. São Paulo, 1999. Disponível em: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000127511_por. Acesso em: 04 de jul. de 2021.

GIL, Antonio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. São Paulo: Atlas, 2007.

GIMENO SACRISTÁN, José. Poderes instáveis em educação. Porto Alegre: ARTMED Sul, 1999.

GONÇALVES, Raquel Maistrovicz Tomé. A educação ambiental na disciplina de física no ensino médio: concepções e práticas docentes. 2019. 203 f. Dissertação (Mestrado) - Pontifícia Universidade Católica do Paraná, Curitiba, 2019.

LAYRARGUES, Philippe Pomierp; LIMA, Gustavo Ferreira da Costa. Mapeando as macro-tendências político-pedagógicas da educação ambiental contemporânea no Brasil. Encontro Pesquisa em Educação Ambiental, v. 7, 2011.

LELIS, Diego de Andrade de Jesus. Um estudo sobre as características da prática docente em educação ambiental do educador de geografia nos anos finais do ensino fundamental. 2020. 292 f. Dissertação (Mestrado) - Pontifícia Universidade Católica do Paraná, Curitiba, 2020.

Loureiro, Carlos Frederico Bernardo. Trajetória e Fundamentos da Educação Ambiental. São Paulo: Cortez, 2012.

MAZUREK, Daniel. Pensamento Complexo e Educação Ambiental Crítica na formação de professores nas escolas públicas do município de Campina do Simão. 2020 99 f. Dissertação (Mestrado) - Universidade Estadual do Centro Oeste, Guarapuava, 2020.

MINAYO, Maria Cecília de Souza.. O desafio do conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde. 7. ed. São Paulo: Hucitec; Rio de Janeiro: Abrasco, 2000.

MORIN, Edgar. Ciência com consciência. 16 ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2014.

MORIN, Edgar. O Metodo 1: a natureza da natureza. 3 ed. Porto alegre: Sulina, 2013.

MORIN, Edgar. O Metodo 6: ética. Porto alegre: Sulina, 2011.

MORIN, Edgar. O Metodo 5: a humanidade da humanidade. 5 ed. Porto alegre: Sulina, 2012.

MORIN, Edgar. Ensinar a viver: manifesto para mudar a educação. Porto Alegre: Sulina, 2015.

MORIN, Edgar. A via para o futuro da humanidade. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2013.

MORIN, Edgar. Os sete saberes necessários à educação do futuro. São Paulo: Cortez: Brasília, UNESCO, 2011.

MOTIN, Sirlene Donaiski. Educação ambiental à luz da transdisciplinaridade e da complexidade na formação inicial docente: uma proposta de indicadores. 2019. 327 f. Dissertação (Mestrado) - Pontifícia Universidade Católica do Paraná, Curitiba, 2019.

NOVISKI, Isabella do Carmo. Uso de recursos educacionais abertos na formação de professores em educação ambiental. 2020. 139 f. Dissertação (Mestrado) - Pontifícia Universidade Católica do Paraná, Curitiba, 2020.

OLIVEIRA, Chrizian Karoline. Ecoformação do professor: caminhos para a formação continuada de educação ambiental na educação infantil. 2020. 188 f. Dissertação (Mestrado) - Pontifícia Universidade Católica do Paraná, Curitiba, 2020.

RODRIGUES, Daniela Gureski. A formação Continuada do professor de Educação Infantil em Educação Ambiental. 2018. 158 f. Dissertação (Mestrado) - Pontifícia Universidade Católica do Paraná, Curitiba, 2018.

SAHEB, Daniele. OS SETE SABERES DE MORIN E SUA CONTRIBUIÇÃO PARA A FORMAÇÃO DE EDUCADORES AMBIENTAIS. In: 37ª Reunião Anual da ANPED. Florianópolis, out de 2015. Disponível em https://anped.org.br/sites/default/files/trabalho-gt22-4161.pdf

SANTOS, Daniela de Almeida dos. A complexidade envolvida na prática da educação ambiental pelos professores no contexto escolar. 2019 84 f. Dissertação (Mestrado) - Universidade Estadual do Centro Oeste, Guarapuava, 2019.

Published

2021-12-16

How to Cite

Saheb, D. ., Rodrigues, D. G., Massaê Kataoka, A., & Mara Antonio, J. (2021). Contributions of Morin’s complexity to the field of Environmental Education: a dialogue between the GEPEACOM and NEA groups . REMEA - Revista Eletrônica Do Mestrado Em Educação Ambiental, 38(3), 291–310. https://doi.org/10.14295/remea.v38i3.13322