Universidades e suas áreas verdes:

lugares sonhados, territórios imaginados e contextos reais.

Authors

  • Rita Paradeda Muhle Programa de Pós-Graduação em Educação - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul.
  • Isabel Cristina de Moura Carvalho UFMG/Professora do Programa de Pós-Graduação em Educação

DOI:

https://doi.org/10.14295/remea.v38i3.13198

Keywords:

green areas, environmentalization, sustainable universities, outdoor education

Abstract

The paper discusses the educational status of green areas that belong to universities, in the state of Rio Grande do Sul. It is the result of research in eight universities in the state that have green areas under their legal responsibility. The typology of these areas varied between Vegetable Gardens, Botanical Gardens, Permanent Preservation Areas, Legal Reserves, Private Natural Heritage Reserves and Wildlife Refuge. The research used participant-observation techniques, semi-structured interviews and document analysis. The results describe the unstable trajectories and the various ways of emptying the sense of place of these spaces. The existence of these areas seems to depend more on people from the academic community, teachers, researchers and volunteers engaged in their preservation than on the institutional guarantee. Even if universities are charged for environmentally responsible and sustainable management, the management of green areas that belong to them is uncertain and fragile.

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Author Biographies

Rita Paradeda Muhle, Programa de Pós-Graduação em Educação - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul.

Bióloga, doutora em Educação, pós-doutoranda do Programa de Pós-Graduação em Ensino das Ciências (PPGEC/UFRPE) e professora do curso de Licenciatura em Biologia da UFPE.

Isabel Cristina de Moura Carvalho, UFMG/Professora do Programa de Pós-Graduação em Educação

Psicóloga, doutora em Educação, professora do Programa de Pós-Graduação em Educação da UFMG.

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Published

2021-12-16

How to Cite

Muhle, R. P., & de Moura Carvalho, I. C. (2021). Universidades e suas áreas verdes: : lugares sonhados, territórios imaginados e contextos reais. REMEA - Revista Eletrônica Do Mestrado Em Educação Ambiental, 38(3), 311–332. https://doi.org/10.14295/remea.v38i3.13198