Brazilian research in environmental education that addresses the theme of recycling and its guiding political-pedagogical macro trends: an analysis based on theses and dissertations

uma análise a partir de teses e dissertações

Authors

  • Gabriel Brand Leandro Universidade de Araraquara - UNIARA
  • Adriano Marques Gonçalves Universidade de Araraquara - UNIARA; Instituto de Química, Universidade Estadual Paulista (UNESP), Câmpus de Araraquara
  • Thaís Angeli Universidade Estadual Paulista / Instituto de Biociências

DOI:

https://doi.org/10.14295/remea.v39i2.12965

Keywords:

Recycling; Environmental education; Political and pedagogical macro-trends.

Abstract

This research aims to characterize the context of production of Brazilian theses and dissertations in environmental education (EE) that address the theme of recycling, concluded in the period from 1981 to 2016, as well as to analyze the political and pedagogical macro-trends present in these works, delimiting which political macro-tend of EE predominantly guides recycling research. In this study, using the Bank of theses and dissertations systematized by the Project “Environmental Education in Brazil - academic production - theses and dissertations” (EArte), 135 EE studies that address recycling were identified. From these studies, it was found that the recycling theme in Brazilian environmental education has been predominantly guided by market capitalism, making it necessary to stimulate a critical approach to the theme, through the reframing of political, social, economic and environmental issues.

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Author Biographies

Gabriel Brand Leandro, Universidade de Araraquara - UNIARA

Bacharel e Licenciado em Ciências Biológicas, pela Universidade de Araraquara - UNIARA.

Adriano Marques Gonçalves, Universidade de Araraquara - UNIARA; Instituto de Química, Universidade Estadual Paulista (UNESP), Câmpus de Araraquara

Doutor e Mestre em Biotecnologia, pelo Instituto de Química, UNESP Araraquara; Bacharel e Licenciado em Ciências Biológicas, pela Faculdade de Ciências Agrárias e Veterinárias, UNESP Jaboticabal, e Universidade de Franca - UNIFRAN; e docente da Universidade de Araraquara - UNIARA.

Thaís Angeli, Universidade Estadual Paulista / Instituto de Biociências

Professora na Rede Municipal de Ensino de Araraquara; Doutoranda em Educação Escolar, pela Faculdade de Ciências e Letras, UNESP Araraquara; Mestra em Educação, pelo Instituto de Biociências, UNESP Rio Claro; Bacharela e Licenciada em Ciências Biológicas, pela Faculdade de Ciências Agrárias e Veterinárias, UNESP Jaboticabal.

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Published

2022-08-15

How to Cite

Leandro, G. B., Gonçalves, A. M., & Angeli, T. (2022). Brazilian research in environmental education that addresses the theme of recycling and its guiding political-pedagogical macro trends: an analysis based on theses and dissertations: uma análise a partir de teses e dissertações. REMEA - Revista Eletrônica Do Mestrado Em Educação Ambiental, 39(2), 287–307. https://doi.org/10.14295/remea.v39i2.12965