Scientific Literacy and the investigative perspective:

the environmental dimension in Basic Education

Authors

  • Uilian dos Santos Santana Universidade Estadual de Santa Cruz
  • Renato Almeida Federal University of Recôncavo of Bahia
  • Luciana Sedano Santa Cruz State University

DOI:

https://doi.org/10.14295/remea.v39i2.12855

Keywords:

Environment, Environmental education, Scientific Literacy, Research Teaching, School

Abstract

This case study aims to analyze interventional actions involving practices related to socio-environmental issues in a school of the Final Years of Elementary Education from the perspective of teaching by investigation and Scientific Literacy. Based on the observation of actions through a project based on Environmental Education program guidelines, reflections were carried out related to socioenvironmental issues, research teaching and Scientific Literacy, based on studies on these perspectives. As a result, we highlight the importance of school environmental diagnosis with school participation and the need to strengthen interinstitutional partnerships between school, university and public authorities to carry out projects that promote critical education and aimed at socio-environmental transformation.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Uilian dos Santos Santana, Universidade Estadual de Santa Cruz

Doutorando Pelo Programa de Pós-graduação em Ensino, Filosofia e História das Ciências (PPGEFHC) da Universidade Federal da Bahia (UFBA) e Universidade Estadual de Feira de Santana (UEFS). Mestre em Educação em Ciências e Matemática pela Universidade Estadual de Santa Cruz (PPGECM-UESC) e licenciado em Biologia pela Universidade Federal do Recôncavo da Bahia (UFRB).

Renato Almeida, Federal University of Recôncavo of Bahia

Professor at the Federal University of Recôncavo da Bahia (CCAAB/UFRB). Degree in Biology (1997) from UFES, master's (2001) and doctorate (2005) in Sciences (Biological Oceanography) from USP's Oceanographic Institute. Currently he is the tutor of PET Mata Atlântica (2017). Coordinator of LEEMAR (Laboratory of Studies in Education and Environment of Recôncavo), accredited to the Professional Master in Public Policy Management and Social Security (MPGPPSS/UFRB).

Luciana Sedano, Santa Cruz State University

Adjunct Professor of Didactics at the Department of Educational Sciences (DCIE), Permanent Professor of the Graduate Programs in Education, Professional Master's (PPGE) and in Science and Mathematics Education (PPGECM) at the State University of Santa Cruz (UESC).

References

ARAÚJO, Maria Inêz Oliveira; DOMINGOS, Patrícia. Perspectiva teórico-metodológica da educação ambiental na escola. Pesquisa em Educação Ambiental, São Carlos, v. 13, n. 1, p. 182-195, jan./jun. 2018. DOI: https://doi.org/10.18675/2177-580X.vol13.n1.p182-195

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Programa Mais Educação: Passo a Passo (s. d.). Brasília, 2010a. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/dmdocuments/passoapasso_maiseducacao.pdf.

Acesso em: 9 de jun. de 2016.

BRASIL. Processo Formativo Escolas Sustentáveis e Com-Vida. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização e Diversidade, 45p. 2010b. Disponível em: https://www.editora.ufop.br/index.php/editora/catalog/view/72/54/178-1. Acesso em 12 mar. 2019

BRITO, Liliane Oliveira de; FIREMAN, Elton Casado. Ensino de Ciências por Investigação: uma estratégia pedagógica para promoção da Alfabetização Científica nos primeiros anos do Ensino Fundamental. Revista Ensaio - Pesquisa em educação em Ciências, Belo Horizonte, v. 18, n. 1, p. 123-146, jan./abr. 2016. DOI: https://doi.org/10.1590/1983-21172016180107.

BROWN, Julie C. A Metasynthesis of the Complementarity of Culturally Responsive and Inquiry-Based Science Education in K-12 Settings: Implications for Advancing Equitable Science Teaching and Learning. Journal of Research in Science Teaching, Champaign, v. 54, n. 9, p. 1143-1173, jun. 2017. DOI: https://doi.org/10.1002/tea.21401

CHASSOT, Áttico. Alfabetização científica: uma possibilidade para a inclusão social. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, s/v, n. 22, p. 89-100, jan./abr. 2003. DOI:

https://doi.org/10.1590/S1413-24782003000100009.

CHASSOT, Áttico. Alfabetização científica: questões e desafios para a educação. 8ª ed. Ijuí: Ed. Unijuí, 2018.

COLOMBO, Silmara Regina. Educação Ambiental como instrumento na formação da cidadania. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, Belo Horizonte, v. 14, n. 2, p. 67-75, maio/ago. 2014. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rbpec/article/view/4350/2916. Acesso em 23 mar. 2020.

DEMOLY, Karla Rosane do Amaral; SANTOS, Joceilma Sales Biziu dos. Aprendizagem, educação ambiental e escola: modos de em-agir na experiência de estudantes e professores. Ambiente & Sociedade, São Paulo, v. 21, p. 1-20, 2018. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/1809-4422asoc0087r2vu18L1AO.

ECO SCHOOLS. Ecoschools.global, 2020. Disponível em: http://ecoschools.global. Acesso em 05 ago. 2020.

GUIMARÃES, Mauro. Educação ambiental crítica. In: LAYRARGUES, Phillippe Pomier. (Coord.). Identidades da educação ambiental brasileira. Brasília: Ministério do Meio Ambiente, 2004. p. 25-34. Disponível em: https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/3020417/mod_resource/content/1/identidades_EA.pdf. Acesso em 12 ago. 2018.

LAYRARGUES, Phillippe Pomier; LIMA, Gustavo Ferreira da Costa. As macrotendências político-pedagógicas da educação ambiental brasileira. Ambiente & Sociedade, São Paulo, v. 17, n. 1, p. 23-40, jan./mar. 2014. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/1809-44220003500.

MEC confirma encerramento do Programa Novo Mais Educação. Undime, Brasília, 17 de mar. 2020. Disponível em: https://undime.org.br/noticia/17-03-2020-10-08-mec-confirma-encerramento-do-programa-novo-mais-educacao. Acesso em: 05 ago. 2020.

MINAYO, Maria Cecília de Souza. (org.). Pesquisa social: teoria, método e criatividade. 21 ed. Petrópolis: Vozes, 1994.

OLIVEIRA, Carmen Irene Correia de. A Educação Científica como elemento de desenvolvimento humano: uma perspectiva de construção discursiva. Ensaio - Pesquisa e Educação em Ciências, Belo Horizonte, v. 5, n. 2, p. 105-122, maio/ago., 2013. DOI: https://doi.org/10.1590/1983-21172013150207.

OLIVEIRA, Francisco Adjedam Gomes. A Educação Ambiental como meio para a sustentabilidade. Revista Brasileira de Educação Ambiental (RevBEA), São Paulo, v. 11, n. 5, p. 39-52, dez. 2016. DOI: https://doi.org/10.34024/revbea.2016.v11.2215.

SANTANA, Uilian dos Santos. Diferentes concepções de Escolas Sustentáveis: reflexões de uma experiência interventiva no Recôncavo Baiano. Orientador: ALMEIDA, Renato de. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Biologia) – Universidade Federal do Recôncavo da Bahia, Cruz das Almas, Bahia, 2017.

SASSERON, Lúcia Helena. Alfabetização científica, ensino por investigação e argumentação: relações entre ciências da natureza e escola. Ensaio - Pesquisa em Educação em Ciências, Belo Horizonte, v. 17, n. especial, p. 49-67, 2015. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/1983-2117201517s04.

SILVA, Rosimeire Alves da; PARANHOS, Rones de Deus; MARTINS, Luciene Nunes Barcelos; ANDRADE, Mariana Sampaio. Aspectos legais e biológicos da educação ambiental. Ambiente e Educação - Revista de Educação Ambiental, Rio Grande, v. 16, n. 2, p. 41-56, jul./dez. 2011. Disponível em: https://seer.furg.br/ambeduc/article/view/1888. Acesso em: 10 jul. 2018.

SOLINO, Ana Paula; GEHLEN, Simoni Tormöhlen. Abordagem Temática Freireana e o Ensino de Ciências por Investigação: possíveis relações epistemológicas e pedagógicas. Investigações em Ensino de Ciências, Porto Alegre, v. 19, n. 1, p. 141-162, jan./mar. 2014. Disponível em: https://www.if.ufrgs.br/cref/ojs/index.php/ienci/article/view/100. Acesso em 15 jul. 2019.

STRIEDER, Roseline Beatriz; WATANABE, Graciella. Atividades investigativas na Educação Científica: dimensões e perspectivas em diálogos com o ENCI. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, Belo Horizonte, v. 198, n. 3, p. 819-849, set./dez. 2018. DOI: https://doi.org/10.28976/1984-2686rbpec2018183819.

TREIN, Eunice Schilling. A educação ambiental crítica: crítica de que? Revista contemporânea de educação, Rio de Janeiro, v. 7, n. 14, p. 304-318, ago./dez. 2012. DOI: https://doi.org/10.20500/rce.v7i14.1673.

TRISTÃO, Martha. Tecendo os fios da educação ambiental: o subjetivo e o coletivo, o pensado e o vivido. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 31, n. 2, p. 251-264, maio/ago. 2005. DOI: https://doi.org/10.1590/S1517-97022005000200008.

YIN, Robert K. Estudo de caso: planejamento e métodos. Tradução de Daniel Grassi. 2 ed. Porto Alegre: Bookman, 2001.

ZÔMPERO, Andréia Freitas; LABURÚ, Carlos Eduardo. Atividades investigativas no ensino de ciências: aspectos históricos e diferentes abordagens. Revista Ensaio - Pesquisa em Educação em Ciências, Belo Horizonte, v. 13, n. 3, p. 67-80, set./dez. 2011. DOI: https://doi.org/10.1590/1983-21172011130305.

Published

2022-08-15

How to Cite

Santana, U. dos S. ., Almeida, R., & Sedano, L. (2022). Scientific Literacy and the investigative perspective: : the environmental dimension in Basic Education. REMEA - Revista Eletrônica Do Mestrado Em Educação Ambiental, 39(2), 166–185. https://doi.org/10.14295/remea.v39i2.12855