The teaching of History and environmental education:

a study from the collection of textbooks for the Early Years of Elementary School

Authors

  • Juliana de Mello Moraes Universidade Regional de Blumenau
  • Sarah Apfelgrün Universidade Regional de Blumenau

DOI:

https://doi.org/10.14295/remea.v39i1.12850

Keywords:

History teaching, Environmental education, Textbooks

Abstract

The objective of this research is to evaluate the implementation of the official proposals on environmental education in the textbooks of the History curriculum component in the early years of elementary school. To this end, the four books of the Ápis collection published in 2017 by Editora Ática are used. Based on the didactic material, the approximations and distances between the proposals of the Common National Curriculum Base, Law No. 9,795 / 1999 and the National Curricular Guidelines for Environmental Education (2012) are established. The textbook is understood as a relevant source, as it manifests school knowledge and the relationship between State, school and university. The qualitative analysis focused on the instrumental and documentary functions of books. It is concluded that the themes include aspects of the legislation and include relevant issues of Environmental Education recommended by the National Curriculum Guidelines for Environmental Education. However, in some subjects, especially related to the environment and ethnic-cultural diversity, the material expresses a stereotyped view. There was also an absence of historical discussions about environmental changes and relations with different contexts.

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Author Biographies

Juliana de Mello Moraes, Universidade Regional de Blumenau

Possui graduação (2000) e mestrado (2003) em História pela Universidade Federal do Paraná e doutorado (2010) em História pela Universidade do Minho, Portugal. Realizou estágio pós-doutoral na Universidade de Lisboa (2014), com bolsa da Fundação para a Ciência e a Tecnologia (FCT-Portugal), e na Universidade Federal do Paraná (2020). Atualmente é docente do Departamento de História e do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Regional de Blumenau (FURB). Participa do LAEDI - Laboratório de Estudos em Educação, Diferenças e Inclusão. Coordena o Centro de Pesquisa em História da América (CPHA-FURB). Tem experiência na área de História, com ênfase em História do Brasil Colônia e Portugal (séculos XVII e XVIII), principalmente das instituições e práticas religiosas; Ensino de História e Temas Transversais e História da Educação.

Sarah Apfelgrün , Universidade Regional de Blumenau

Graduada em Pedagogia pela Fundação Universidade Regional de Blumenau, foi bolsista de pesquisa, atuando principalmente nos seguintes temas: escola, amizade, currículo e prática discursiva.

A pesquisa resultante no artigo foi financiada pelo Governo do Estado de Santa Catarina e Universidade Regional de Blumenau.

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Published

2022-04-14

How to Cite

de Mello Moraes, J., & Apfelgrün , S. (2022). The teaching of History and environmental education: : a study from the collection of textbooks for the Early Years of Elementary School. REMEA - Revista Eletrônica Do Mestrado Em Educação Ambiental, 39(1), 244–264. https://doi.org/10.14295/remea.v39i1.12850