References and meanings of Critical Environmental Education in Environmental Education Research Meetings - EPEAs

Authors

  • Priscila Amaro Lopes Universidade Federal do Rio de Janeiro
  • Carlos Frederico Bernardo Loureiro Universidade Federal do Rio de Janeiro

DOI:

https://doi.org/10.14295/remea.v39i1.12764

Keywords:

Critical Environmental Education, EPEA, Theoretical-epistemological meanings

Abstract

The article presents results of a research on the meanings of criticism contained in environmental education (EE) works, with a focus on the Environmental Education Research Meeting (EPEA). To this end, a survey of the works of Critic EE in its ten editions was made and the authors and works most used as references in the most significant years (2009-2019) were systematized. In a complementary way, a qualitative analysis of the existing meanings was made in a sample of these works. The analysis pointed out that the criticism is directed to the way contemporary society determines the environmental issue and, therefore, its educational intent is to transform it, considering its multiple dimensions. Within this broad definition, there are several emphases and ways of understanding the corporate crisis, creating internal nuances and distinctions from the perspective of critical EA.

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Author Biographies

Priscila Amaro Lopes, Universidade Federal do Rio de Janeiro

Mestre em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (PPGE-UFRJ). Pesquisadora do Laboratório de Investigações em Educação, Ambiente e Sociedade (LIEAS/UFRJ). Graduada em Ciências Biológicas pela Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO), com especialização latu sensu em Análise Ambiental e Gestão do Território pela Escola Nacional de Ciências e Estatísticas (ENCE).

Lattes: http://lattes.cnpq.br/4511409108541641

Carlos Frederico Bernardo Loureiro, Universidade Federal do Rio de Janeiro

Professor titular da Faculdade de Educação da Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ). Coordenador da Linha de Pesquisa Estado, Trabalho-Educação, Movimentos Sociais do Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE/UFRJ). Pesquisador 1C do CNPq. Coordenador do Laboratório de Investigações em Educação, Ambiente e Sociedade (LIEAS/UFRJ).

Lattes: http://lattes.cnpq.br/5548225546111298

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Published

2022-04-14

How to Cite

Amaro Lopes, P., & Bernardo Loureiro, C. F. (2022). References and meanings of Critical Environmental Education in Environmental Education Research Meetings - EPEAs. REMEA - Revista Eletrônica Do Mestrado Em Educação Ambiental, 39(1), 49–72. https://doi.org/10.14295/remea.v39i1.12764