References and meanings of Critical Environmental Education in Environmental Education Research Meetings - EPEAs
DOI:
https://doi.org/10.14295/remea.v39i1.12764Keywords:
Critical Environmental Education, EPEA, Theoretical-epistemological meaningsAbstract
The article presents results of a research on the meanings of criticism contained in environmental education (EE) works, with a focus on the Environmental Education Research Meeting (EPEA). To this end, a survey of the works of Critic EE in its ten editions was made and the authors and works most used as references in the most significant years (2009-2019) were systematized. In a complementary way, a qualitative analysis of the existing meanings was made in a sample of these works. The analysis pointed out that the criticism is directed to the way contemporary society determines the environmental issue and, therefore, its educational intent is to transform it, considering its multiple dimensions. Within this broad definition, there are several emphases and ways of understanding the corporate crisis, creating internal nuances and distinctions from the perspective of critical EA.
Downloads
References
BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.
FREIRE, Paulo. Educação e Mudança. 2ª edição rev. e atual. São Paulo: Paz e Terra, 2011.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1979.
LOUREIRO, Carlos Frederico Bernardo. Educação ambiental: questões de vida. São Paulo: Cortez, 2019.
LOUREIRO, Carlos Frederico Bernardo. Sustentabilidade e educação: um olhar da ecologia política. São Paulo: Cortez, 2012. (Coleção questões da nossa época, v.39).
LOUREIRO, Carlos Frederico Bernardo; LAYRARGUES, Philippe Pomier; CASTRO, Ronaldo Sousa de. (orgs.). Repensar a educação ambiental: um olhar crítico. São Paulo: Cortez, 2009.
LOUREIRO, Carlos Frederico Bernardo; VIÉGAS, Aline. Princípios normativos da educação ambiental no Brasil: abordando os conteúdos de totalidade e de práxis. Pesquisa em Educação Ambiental, v. 8, n.1, p. 11-23, 2013.
OLIVEIRA, Ana Carolina Brasil. A penetração da educação ambiental crítica nos artigos publicados na ANPEd. 2015. 99 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Departamento de Educação do Centro de Teologia e Ciências Humanas, Pontifícia Universidade Católica (PUC-Rio), Rio de Janeiro, 2015.
SAVIANI, Demerval. Pedagogia histórico-crítica: primeiras aproximações. 8ª ed. Campinas: Autores Associados, 2003.
SILVA, Maria Cristina Bolela e. A perspectiva crítica nas pesquisas em Educação Ambiental. 2015. 119 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras, Universidade de São Paulo (USP), Ribeirão Preto, 2015.
STEIL, Carlos Alberto; CARVALHO, Isabel Cristina de Moura. Epistemologias ecológicas: delimitando um conceito. Mana, v. 20, n.1, p. 163-183, 2014. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/mana/v20n1/a06v20n1.pdf. Acesso em: 10 nov. 2018.
TEIXEIRA, Lucas André; NEVES, Juliana Pereira.; SILVA, Fabiane de Paula.; TOZONI-REIS, Marília Freitas de Campos; NARDI, Roberto. Referenciais teóricos da pesquisa em educação ambiental em trabalhos acadêmicos. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS - ENPEC, 6, 2007, Florianópolis/SC. Anais eletrônicos [...]. Florianópolis: UFSC, 2007. Disponível em: http://abrapecnet.org.br/atas_enpec/vienpec/CR2/p625.pdf. Acesso em: 5 abr. 2018.
TOZONI-REIS, Marília Freitas de Campos. Contribuições para uma pedagogia crítica na educação ambiental: reflexões teóricas. In: LOUREIRO, Carlos Frederico Bernardo et al. (Orgs.). A questão ambiental no pensamento crítico: natureza, trabalho e educação. Rio de Janeiro: Quartet, 2007. p. 177-222.
TOZONI-REIS, Marília Freitas de Campos; SPAZZIANI, Maria de Lourdes; TALAMONI, Jandira Líria Biasquini; MORALES, Angélica Góis; MAIA, Jorge Sobral da Silva; MUNHOZ, Regina Helena; FOSSALUZA, André Santachiara; GONCALVES, Carlos Eduardo; SOUZA, Daniele Cristina de; MENDES, Carolina Borghi; PINTO, Vandeí da Silva; NEVES, Juliana Pereira; CRUZ, Lilian Giacomini; TEIXEIRA, Lucas André; CASSINI, Luciana Falcon; AGUDO, Marcela de Moraes; FESTOZO, Marina Battistelli; FIGUEIREDO, Pâmela Buzanello; FRANZI, Simone. Conteúdos curriculares da Educação Ambiental na escola: contribuições da Pedagogia Histórico-crítica. In: ENCONTRO DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO AMBIENTAL CONTEMPORÂNEA, 7, 2013, Rio Claro. Anais[...]. Rio Claro: UNESP, 2013.
TREIN, Eunice Schilling; CAVALARI, Rosa Maria Feiteiro. Pesquisa em educação ambiental e questões epistemológicas: a permanência e a renovação. Pesquisa em Educação Ambiental, vol. 9, n. 1, p. 120-132, 2014.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.