Funk as a musical genre that society has a bad eye for:

on the other hand, as an ally of Popular and Environmental Education

Authors

  • Ingrid Medeiros Lessa FURG/Programa de Pós Graduação em Educação Ambiental
  • Isaias Costa Gomes FURG/Programa de Pós Graduação em Educação Ambiental
  • André Luis Castro de Freitas FURG/Programa de Pós Graduação em Educação Ambiental

DOI:

https://doi.org/10.14295/remea.v39i1.12722

Keywords:

Periphery; Cultural prejudice; Socio-environmental problems.

Abstract

This qualitative work seeks, based on funk songs and their subgenres, to explain reflections related to social and environmental problems in society. Based on the theory of Environmental Education in its critical and transformational aspect, and of Popular Education based on Freire, the objective of the study is to provoke questions and reflections on how funk can serve as a basis for the promotion of critical and reflective dialogues related to issues present in the daily life of the Brazilian peripheries, experienced by people who belong to the social classes who are on the margins of society. Tracing a comparison of the reflections provoked in this study with the results obtained in other related works already published, it is concluded that even being seen with prejudiced and pejorative looks by different social groups, funk can be considered a potent tool for the development of activities and actions that aim to promote reflections and awaken the critical conscience of human beings.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ingrid Medeiros Lessa, FURG/Programa de Pós Graduação em Educação Ambiental

Doutoranda do Programa de Pós-Graduação em Epidemiologia – UFPEL; Mestra em Educação Ambiental – PPGEA FURG; Bacharela em Ciências Biológicas – UFPEL.

Isaias Costa Gomes, FURG/Programa de Pós Graduação em Educação Ambiental

Biólogo pela Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro

Mestrando em Educação Ambiental e bolsista CAPES pelo PPGEA FURG

André Luis Castro de Freitas, FURG/Programa de Pós Graduação em Educação Ambiental

Professor titular na Universidade Federal do Rio Grande; Doutor em Educação - UFPEL.

References

BARBOSA-PEREIRA, Alexandre. Os “rolezinhos” nos centros comerciais de São Paulo: juventude, medo e preconceito. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, v. 14, n. 1, p. 545-557, 2016.

BASTOS, Paula Cristina Iglesias. Funk e preconceito no Rio de Janeiro. 2007. Monografia (Curso Técnico de nível médio em Laboratório de Biodiagnóstico em Saúde) - Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio, Rio de Janeiro, 2007.

BOCCHINI, Daniel; MALDONADO, Daniel Teixeira. Estudos culturais em ação: tematizando o funk na escola pública. Cadernos de Formação RBCE, v. 5, n. 1, p. 33 – 44, 2014.

Céu de Pipa. Produção: MC MARKS, 2020. Disponível em: https://youtu.be/fBf7XAC2K5U. Acesso em: 27 jan. 2021.

Deus é por Nós. Produção: MC MARKS, 2020. Disponível em: https://youtu.be/BM_3d5DE9Ks. Acesso em: 27 jan. 2021.

FERREIRA, Leonardo Castro. Funk e geografia: breves reflexões e relatos de experiências pedagógicas. Revista de Geografia do Colégio Pedro II, v. 1, n. 2, p. 81-89, 2015.

FREIRE, Paulo; SHOR, Ira. Medo e Ousadia: Cotidiano do Professor. 5. ed. São Paulo: Editora Paz e Terra, 1993. 224 p.

FREIRE, Paulo. Educação e Mudança. 12. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1979.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da Indignação: cartas pedagógicas e outros escritos. São Paulo: Editora UNESP, 2000.

FREIRE, Ana Maria de Araújo (org.). Pedagogia dos sonhos possíveis. 1. ed. São Paulo: Editora Paz e Terra, 2015.

JACOMINI, Franciane Pereira. A ressignificação do funk nas aulas de educação física em uma escola pública do estado do Paraná. UENP, 2016. In: Os desafios da escola pública paranaense na perspectiva do professor PDE. Cadernos PDE. Paraná, v. II, ISBN 978-85-8015-094-0, 2016.

KONDZILLA. O funk do MC Marks, compositor de “Deus é Por Nós” e “Céu de Pipa”, é político e motivacional. Disponível em: https://kondzilla.com/m/o-funk-do-mc-marks-compositor-de-deus-e-por-nos-e-ceu-de-pipa-e-politico-e-motivacional. Acesso em: 13 out. 2020.

LAYRARGUES, Philippe Pomier; LIMA, Gustavo Ferreira da Costa. The Brazilian environmental education macro-political-pedagogical trends. Ambiente & Sociedade, v. 17, n. 1, p. 23-40, 2014.

Marielle Franco. Produção: MC CAROL,2018. Disponível em: https://youtu.be/iPoHMYfxD0Q. Acesso em: 15 jan. 2021.

Motoboy. Produção: MC DR, 2020. Disponível em: https://youtu.be/v4ultAW0hNs. Acesso em: 27 jan. 2021.

SOUZA, Gustavo. Culturas urbanas periféricas no documentário brasileiro: Funk, Hip-Hop e Samba. II ENECULT-Encontro de Estudos Multidisciplinares em Cultura. v. 3, 2006.

Só Gratidão. Produção: MC LIPI, 2020. Disponível em: https://youtu.be/2sLd-VCuo5Q. Acesso em: 27 jan. 2021.

Titan. Produção: MC LYNNE, 2021. Disponível em: https://youtu.be/euJjRBg4gqo. Acesso em: 27 jan. 2021.

TORRES, Thiago. O funk consciente e as políticas econômicas brasileiras. Produção: Thiago Torres. Disponível em: https://youtu.be/y8vs5FrpMww. Acesso em: 02 já. 2021.

Vitória Pros Pretos. Produção: MC IG, 2020. Disponível em: https://youtu.be/45HW2Ib6-X0. Acesso em: 15 jan. 2021.

Published

2022-04-14

How to Cite

Medeiros Lessa, I., Costa Gomes, I., & Castro de Freitas, A. L. (2022). Funk as a musical genre that society has a bad eye for: : on the other hand, as an ally of Popular and Environmental Education. REMEA - Revista Eletrônica Do Mestrado Em Educação Ambiental, 39(1), 307–327. https://doi.org/10.14295/remea.v39i1.12722