To the formation of environmental multipliers:

pedagogical practices to raise awareness and defend a Pernambuco estuary

Authors

  • Betânia Cristina Guilherme Universidade Federal Rural de Pernambuco
  • John Lennon Crystian da Silva Universidade Federal Rural de Pernambuco
  • Flávia Carolina Lins da Silva Universidade Federal Rural de Pernambuco

DOI:

https://doi.org/10.14295/remea.v38i2.12557

Keywords:

Educação Ambiental, Estuário, Rio Capibaribe

Abstract

To the formation of  environmental multipliers starting from pedagogical practices in Environmental Education actions were developed in the partner school localized next to the estuary of Capibaribe River and to the riverside community  through pre-diagnosis with students and discussions on their socio-environmental knowledge, emphasizing the impacts and environmental problems generated over the years in the Capibaribe River estuary and the use of different pedagogical practices aiming to diagnose the main socio-environmental problems present in the riverside community  for decision making and to describe the pedagogical practices experienced after the diagnosis to consolidate the formation of environmental multipliers.  We perceived that the pedagogical practices in Environmental Education are an excellent tool in the formation of socioenvironmental multipliers for the sensitization of students regarding the impacts in estuarine regions.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Betânia Cristina Guilherme, Universidade Federal Rural de Pernambuco

Doutora em Ciências Biológicas, Universidade Federal de Pernambuco. Professora do Departamento de Biologia/UFRPE

John Lennon Crystian da Silva, Universidade Federal Rural de Pernambuco

Licenciado em Ciências Biológicas, Universidade Federal Rural de Pernambuco

Flávia Carolina Lins da Silva, Universidade Federal Rural de Pernambuco

3Doutora em Biologia Vegetal pela Universidade Federal de Pernambuco. Professora do Departamento de Biologia/UFRPE.

References

ALKIMIN, Gilberto Dias; DORNFELD, Carolina Buso. A Educação ambiental sob a ótica dos alunos do ensino médio no município de Ilha Solteira/SP. Encontro de pesquisa em educação ambiental: questões epistemológicas contemporâneas: o debate modernidade/pós modernidade, 7., 2013, Rio Claro, Anais [...]. Rio claro: UNESP, 2013. 15p.

BASTOS, Adson dos Santos; SILVA, Alexsandro Ferreira da Souza; FERREIRA, Paloma Santos. Educação ambiental: um convite a refletir a partir das práticas pedagógicas do professor da educação básica. III congresso de educação ambiental interdisciplinar e VI workshop de educação ambiental interdisciplinar, 1., 2017, Juazeiro, Anais [...]. Juazeiro: UNIVASF, 2017. 212p.

BERRETA, Eliana Aparecida Perisatto. O que é educação para a sustentabilidade? In: Lamim-Guedes, Valdir (0rg.). O que temos a dizer sobre educação para sustentabilidade (livro eletrônico), 1.ed. São Paulo: Editora Na Raiz, 2018. p. 71-73.

BRANDÃO, Carlos Rodrigues. Comunidades aprendentes. In: FERRARO JÚNIOR, L. A. (Coord.). Encontros e caminhos: formação de educadoras (es) ambientais e coletivos educadores. Brasília: MMA, Diretoria de Educação Ambiental, 2005. p. 85-91.

BRASIL. L. [PCN’S (1998)]. Parâmetros Curriculares Nacionais: terceiro e quarto ciclos do Ensino Fundamental: temas transversais. Brasília: MEC/SEF, 1998.

BRASIL. [PNEA (1999)]. Lei nº 9.795, de 27 de abril de 1999. Dispõe sobre a educação ambiental, institui a Política Nacional de Educação Ambiental e dá outras providências. Brasília, DF: Presidência da República. [1999]. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9795.htm. Acesso em: 15 jul. 2014.

BRASIL. [DCN’S (2012)]. Resolução nº 2, de 15 de Junho de 2012. Estabelece as Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Ambiental. Brasília, DF: Presidência da República. [2012]. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/dmdocuments/rcp002_12.pdf. Acesso em: 20 jan. 2021.

CANDIANI, Giovano; VITA, S.; SOUZA, W.; FILHO, W. Educação ambiental: percepção e práticas sobre o meio ambiente de estudantes do ensino fundamental e médio. Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental, Rio Grande do Sul, v.12, p.74-89, 2004.

CARVALHO, Isabel Cristina de Moura. Educação Ambiental: a formação do sujeito ecológico. 4. ed. São Paulo: Cortez, 2012. 256p.

ESTÉFANO, Carolina. Participação da comunidade na gestão pública em áreas de mananciais. In: Lamim-Guedes, Valdir (0rg.). O que temos a dizer sobre educação para sustentabilidade (livro eletrônico), 1.ed. São Paulo: Editora Na Raiz, 2018. p. 61-66.

FARRAPEIRA, Cristiane Maria Rocha ; PINTO, Stefane de Lyra. Percepção e educação ambiental sobre manguezal em escolas públicas da região metropolitana do Recife. Revista eletrônica Mestrado Educação Ambiental Programa de Pós-Graduação em Educação Ambiental - FURG. Rio Grande do Sul, v.17, n.02, p. 244-261, 2006.

GOLDENBERG, Mirian. A arte de pesquisar: como fazer pesquisa qualitativa em ciências sociais. 11 Ed. Rio de Janeiro: Record, Rio de Janeiro, 2009. 95p.

GUSMÃO, Paulo Tadeu; BRAGA, Ricardo Augusto Pessoa. Participatory monitoring of the water quality on Tapacurá River Basin, Pernambuco, Brazil. In: Gunkel, G.; Sobral, M.C. (Eds.) Reservoir and River Basin Management. Exchange of experiences from Brazil, Berlin: Universitätsverlag der TU Berlin, 2007. p. 37-53.

HOLANDA, Maurício de Oliveira. A legislação ambiental e a conservação da bacia hidrográfica do rio Capibaribe: os paradigmas socioambientais do baixo curso. 2012. Dissertação (Gestão e desenvolvimento sustentável) - Universidade de Pernambuco, Faculdade de Ciências da Administração de Pernambuco, Gestão do Desenvolvimento Local Sustentável, Recife, 2012.

KUS, Helder Jaime. Concepções de meio ambiente de professores de educação básica e práticas pedagógicas em educação ambiental. 2012. Dissertação (Desenvolvimento Regional) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Pato Branco, 2012.

LAMIM-GUEDES, Valdir; Reis; Alexsandro Luiz; ESTÉFANO, Carolina; TERRA, Leonardo; MARTINS, Luciana Galvão. Atividades de educação ambiental para a sustentabilidade. In: Lamim-Guedes, Valdir (0rg.). O que temos a dizer sobre educação para sustentabilidade (livro eletrônico), 1.ed. São Paulo: Editora Na Raiz, São Paulo, 2018. p. 33-60.

MARCONI, Mariana de Andrade; LAKATOS, Eva Maria. Fundamentos de metodologia científica: Técnicas de pesquisa. 7. ed. São Paulo: Atlas, 2010, 310p.

MAZZARINO, Jane Maria; ROSA, Daiani Clesnei. Práticas pedagógicas em educação ambiental: o necessário caminho p da auto-formação. Revista Ambiente e Educação, RIO GRANDE DO SUL, v.18, n.02, p.121-144, 2014.

MOL, Marcos Paulo Gomes. Práticas de Ensino em Educação Ambiental. In: Lamim-Guedes, Valdir (0rg.) 1985. Que comecem os jogos: Guia de atividades lúdicas em Educação Ambiental. (livro eletrônico), 1.ed. São Paulo: Editora Na Raiz, São Paulo, 2019. p.15-24.

NARCIZO, Kaliane Roberta dos Santos. Uma análise sobre a importância de trabalhar educação ambiental nas escolas. Revista Eletrônica Mestrado de Educação Ambiental, Rio Grande do Sul, v.22, n.01, p. 86-94, 2009.

NETO, Luiz Pereira de França. Impacto à efetivação de direitos econômicos e sociais da

população tradicional da Bacia do Pina. Neari em revista, v.1, n.2, 2015.

PELICIONI, Andréa Focesi; RIBEIRO, Helena. Capacitação, representação social e prática em educação ambiental. Brazilian Journal of Environmental Sciences (Online), Rio de Janeiro, v.2, p.21-24, 2005.

PESSOA, Valdylene Tavares. Mesozooplancton da Bacia do Pina, Recife, Pernambuco, Brasil. 2009. Dissertação (Oceanografia). Universidade Federal de Pernambuco, Programa de Pós-Graduação em Oceanografia, Recife. 2009.

SANTOS, Hevely Catharine dos Anjos; MOREIRA, Sinara Maria; NEPAMECENO, Aline Lima de Oliveira; FONSECA, Mariana Reis. Concepções de Educação Ambiental acerca da importância dos manguezais numa escola estadual em Aracaju-Sergipe, 1., 2019. X Encontro de Pesquisa em Educação; VII Encontro Sergipano em Educação Ambiental, 2019, São Cristovão. Anais [...]. São Cristovão: UFS, 2019. p. 1-10 .

SILVA, Fabrícia Souza da Silva; TERÁN, Augusto Fachín. Práticas pedagógicas na educação ambiental com estudantes do Ensino Fundamental. Experiências em Ensino de Ciências, Mato Grosso, v.13, n.5, p. 339-351, 2018.

SOARES, Jeferson Rosa.; COSTELLA, Roselane Zordan.; ROBAINA, José Vicente Lima. Percepções socioambientais de estudantes do Ensino Fundamental sobre o Rio Macaco em Palmeira das Missões/RS. Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental Programa de Pós-Graduação em Educação Ambiental – FURG, Rio Grande do Sul, v.38, n.1, p. 315-335, 2021.

Published

2021-08-20

How to Cite

Cristina Guilherme, B., Silva, J. L. C. da ., & Silva, F. C. L. da . (2021). To the formation of environmental multipliers:: pedagogical practices to raise awareness and defend a Pernambuco estuary. REMEA - Revista Eletrônica Do Mestrado Em Educação Ambiental, 38(2), 74–93. https://doi.org/10.14295/remea.v38i2.12557