Approach to Marine Sciences and Environmental Education in the exhibitions of an aquarium

Authors

  • Franco Gomes Biondo Universidade Federal do Rio de Janeiro
  • Vinícius Peruzzi de Oliveira Universidade Federal do Rio de Janeiro

DOI:

https://doi.org/10.14295/remea.v38i2.12539

Keywords:

Museu de Ciência, Ensino de Biologia Marinha, Educação Ambiental

Abstract

The Rio de Janeiro Marine Aquarium (AquaRio) contains exhibitions from which aspects of marine organisms and ecosystems are addressed envisioning environmental conservation. The aim of this paper was to investigate the knowledge of Marine Sciences and the meanings of Environmental Education (EE) valued in the permanent (PE) and temporary (TE) exhibitions organized in 2019 at AquaRio. A qualitative and quantitative thematic analysis, based on the descriptions of both sets of exhibitions available on the institution's website, was carried out. The results point to the prevalence of knowledge of Ecology and Zoology in the PE, while the TE focus on objectives related to EE and aiming at behavioural change of visitors towards conservation. These data are discussed in terms of pedagogical possibilities and limits based on the history of aquariums and the EE macrotrends.

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Author Biographies

Franco Gomes Biondo, Universidade Federal do Rio de Janeiro

Doutorando e Mestre em Educação (UFF), Bacharel em Biologia Marinha (UFRJ), Licenciado em Ciências Biológicas (UFRJ) e Técnico em Biotecnologia (IFRJ). Professor de Ciências e Biologia na rede municipal de educação de Maricá (RJ) e na rede privada de educação de Niterói (RJ).

Vinícius Peruzzi de Oliveira, Universidade Federal do Rio de Janeiro

Doutor em Ecologia (UFRJ), Mestre em Bioecologia Aquática (UFRN), Bacharel em Biologia Marinha (UFRJ) e Licenciado em Ciências Biológicas (UFRJ). Professor Adjunto do Departamento de Biologia Marinha (IB/UFRJ) e Coordenador da Unidade Multiusuário de Análises Ambientais (CCS/UFRJ).

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Published

2021-08-20

How to Cite

Gomes Biondo, F., & Oliveira, V. P. de. (2021). Approach to Marine Sciences and Environmental Education in the exhibitions of an aquarium. REMEA - Revista Eletrônica Do Mestrado Em Educação Ambiental, 38(2), 115–140. https://doi.org/10.14295/remea.v38i2.12539