Socio-Environmental Perceptions of fundamental Education students about Rio Macaco in Palmeira das Missões/RS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14295/remea.v38i1.12312

Keywords:

Macaco River, hydrographic basins, enviromental education

Abstract

The Macaco River in Palmeira das Missões/RS has been suffering several impacts caused by the anthropic action. Thus, this article aims to assess the socio-environmental perceptions of students from the 5th to the 9th grade of three municipal elementary schools in the region of the Macaco river basin. The study is performed through a semi-structured questionnaire applied in different regions of the municipality. To process the results, the responses were analyzed through a qualitative methodology of Content Analysis was used. The results demonstrate that the students' knowledge of the theme is inconsistent and inadequate, demonstrating the importance of a necessary interdisciplinary and transversal integration of environmental education in the school context, which may enable meaningful learning through the inclusion of important themes in the context of teaching.

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Author Biographies

Jeferson Rosa Soares, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Doutorando em Educação em Ciências-UFRGS, Mestre em Educação Ambiental-FURG, Tecnólogo em Gestão Ambiental, Especialista em Educação em Ciências - UNIPAMPA

Roselane Zordan Costella, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Possui Licenciatura em Geografia, Mestrado e Doutorado na linha de pesquisa em ensino de Geografia pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Cursou pós-doutorado no Programa de Pós-Graduação em Geografia (UFRGS) estendido na Universidad de Valencia (Espanha). Tem vasta experiência na Educação Básica e no Ensino Superior como professora e assessora de ensino. Professora Associada, classe D, nível 01 da Faculdade de Educação – FACED/UFRGS no Departamento de Ensino e Currículo, no Núcleo de Estudos em Educação e Geografia (NEEGEO). Professora no Programa de Pós-Graduação em Geografia (POSGEA/UFRGS). Coordenou a Coordenadoria das Licenciaturas da UFRGS/COORLICEN– gestão 2015 – 2017.

José Vicente Lima Robaina, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Doutor em Educação, UNISINOS (2007), Mestre em Educação, UFRGS (1996), Graduação em Licenciatura Plena em Química PUCRS (1985), Graduação em Licenciatura Curta em Ciências PUCRS (1982) e Professor Adjunto do Campus Porto Alegre, Departamento de Ensino e Currículo (DEC), da Faculdade de Educação (FACED), do curso de Educação do Campo: Licenciatura em Ciências da Natureza, UFRGS. Professor do PPG Educação em Ciências: Química da Vida e Saúde, UFRGS.

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Published

2021-04-23

How to Cite

Soares, J. R., Costella, R. Z., & Lima Robaina, J. V. (2021). Socio-Environmental Perceptions of fundamental Education students about Rio Macaco in Palmeira das Missões/RS. REMEA - Revista Eletrônica Do Mestrado Em Educação Ambiental, 38(1), 315–335. https://doi.org/10.14295/remea.v38i1.12312