Environmental education and agroecology: a proposal for the intertwining of knowledge in rural schools in the municipality of Castanhal- PA

uma proposta para o entrelaçar de saberes nas escolas rurais do município de Castanhal- PA

Authors

  • Suellen Lemes Freire Santos Instituto Federal do Pará-IFPA
  • Romier da Paixão Sousa Instituto Federal do Pará-IFPA
  • Cícero Paulo Ferreira Instituto Federal do Pará-IFPA

DOI:

https://doi.org/10.14295/remea.v38i1.12210

Keywords:

Rural education, Environmental education, Agroecology

Abstract

The article aims to present the results of a training trial in environmental education based on agroecology, and to reflect on the construction of an extension project in environmental education with an agroecological focus applied to the school space from the local community, aiming the construction of a pedagogical proposal for rural schools. The methodological path started with bibliographic and exploratory research, followed by field research. As a result, it was observed that the proximity and interaction between the professional and technological training institution, the rural schools and the local community enables new views and meanings for the rural space, as well as, dynamizing the pedagogical practice based on dialogues and practices field.

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Author Biographies

Suellen Lemes Freire Santos, Instituto Federal do Pará-IFPA

Possui Graduação em Pedagogia pela Universidade Federal do Pará- UFPA (2008), Especialização em Formação Docente para a Atuação em Educação a Distância pela Escola Superior Aberta do Brasil- ESAB (2013), Mestrado em Desenvolvimento Rural e Gestão de Empreendimentos Agroalimentares (PPDRGEA) pelo Instituto Federal do Pará -IFPA (2018). Tem experiência na área de Educação, atuando principalmente nos seguintes temas: educação ambiental e educação do campo. Participa do Núcleo de Estudo em Educação e Agroecologia na Amazônia (NEA). Atualmente é servidor pública no Instituto Federal do Pará (IFPA).

Romier da Paixão Sousa, Instituto Federal do Pará-IFPA

Doutor em Estudios Medioambientales pela Universidad Pablo de Olavide , Professor do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Pará Campus Castanhal, Professor Permanente do Programa de Desenvolvimento Rural e Gestão de Empreendimentos Agroalimentares, Instituto Federal do Pará, Castanhal, Pará.

Cícero Paulo Ferreira, Instituto Federal do Pará-IFPA

Doutor em Ciências Agrárias pela Universidade Federal Rural da Amazônia. Professor Titular do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Pará Campus Castanhal, Professor Permanente do Programa de Desenvolvimento Rural e Gestão de Empreendimentos Agroalimentares, Instituto Federal do Pará, Castanhal, Pará.

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Published

2021-04-23

How to Cite

Santos, S. L. F., Sousa, R. da P., & Ferreira, C. P. (2021). Environmental education and agroecology: a proposal for the intertwining of knowledge in rural schools in the municipality of Castanhal- PA: uma proposta para o entrelaçar de saberes nas escolas rurais do município de Castanhal- PA. REMEA - Revista Eletrônica Do Mestrado Em Educação Ambiental, 38(1), 244–265. https://doi.org/10.14295/remea.v38i1.12210