Redirection and Environmental Education curricular perspectives and Healthy Food in a school in the municipality from Serra do Ramalho – BA

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14295/remea.v39i1.11973

Keywords:

Oficina, Bioindicadores, Gameficação

Abstract

This research analyzed the school educational process based on the relationship between environmental education policies and the National School Feeding Program (PNAE) based on the perceptions, actions and practices of the subjects involved. The qualitative approach was adopted, using as instruments for the data collected: official documents, participant observation, semi-structured interviews. Content analysis was used to analyze the information. The study demonstrated that the central importance acquired by the school garden in educational practices of Environmental Education mobilizing themes such as healthy eating and food security. Meanwhile, the clues presented in the National School Food Program about the discussion on healthy eating from the perspective of educational practice at school have only effectively come into being through Environmental Education actions and the school garden project.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Joao Pedro Bernardi, Universidade Comunitária da Região de Chapecó (Unochapecó)

Graduado em Ciências Biológicas pela Universidade Comunitária da Região de Chapecó.

Cássia Alves Lima-Rezende, Museo Argentino de Ciencias Naturales "Bernardino Rivadavia"

Doutora em Biologia Animal pela Universidade de Brasília e atualmente realiza estágio pós-doutoral junto ao Museo Argentino de Ciencias Naturales "Bernardino Rivadavia".

Jorge Alejandro Santos, Universidade Comunitária da Região de Chapecó

Doutor em Filosofía pela Universidad de Buenos Aires e Pós doutorado na Universidade Comunitária da Região de Chapecó.

Renan de Souza Rezende, Universidade Comunitária da Região de Chapecó (Unochapecó)

Doutor em Ecologia pela UFSC e Professor titular na Universidade Comunitária da Região de Chapecó.

References

ALBA, Rosa Salete. As Agroindústrias e a Produção do Estado Urbano de Chapecó. Revista Cadernos do Ceom, v. 15, n. 14, p. 301–326, 2001.

AMABIS, José Mariano; MARTHO, Gilberto. Biologia Moderna Amabis e Martho. 1. ed. São Paulo: Moderna, 2016.

ASSIS, Fabiola Oro; MURATORI, Ana Maria. Poluição hídrica por dejetos de suínos: um estudo de caso na área rural do município de Quilombo, Santa Catarina. Revista Geografar, v. 2, n. 1, 2007.

BACCI, Denise de La Corte; PATACA, Ermelinda Moutinho. Educação para a água: Instituto de Estudos Avançados da Universidade de São Paulo. v. 22, n. 63, p. 211-226, 2008.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Comum Curricular. Brasília: MEC. 2018.

CACHAPUZ, A. F.; PRAIA, J. F.; JORGE, M. P. Ciências, educação em ciências e ensino de ciências. Lisboa: Ministério de Educação, 2002.

CAJAIBA, Reinaldo Lucas; SILVA, Wully Barreto. Percepção dos alunos do ensino fundamental sobre os insetos antes e após aulas práticas: um caso de estudo no município de Uruará-Pará, BRASIL. Revista Lugares de Educação. v. 5, n. 11, p. 118-132, 2015.

CALLISTO, Marcos; GONÇALVES, José Francisco; MORENO, Pablo. Invertebrados aquáticos como bioindicadores. Projeto Manuelzão. 2018.

CARVALHO, Isabel Cristina De Moura. Educação ambiental: a formação do sujeito ecológico. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2006.

CARVALHO, Luiz Marcelo de; NETO, Jorge Megid; KAWASAKI, Clarice Sumi; et al. Environmental education research in Brazil: some highlights from theses and dissertations. Environmental Education Research, v. 24, n. 10, p. 1447–1463, 2018.

CARVALHO, Ricardo da SILVA; VERAS, Daniel Silas. Biomonitoramento: percepção dos alunos do ensino fundamental 9o ano da Escola Municipal Professor Arlindo Fernandes de Oliveira do município de Caxias-MA. Anais IV CONEDU. Campina Grande: Realize Editora, 2017.

FEITOSA, Raphael Alves; LEITE, Raquel Crosara Maia. A formação de professores de ciências baseada em uma Associação de Companheiros de Ofício. Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências (Belo Horizonte), v. 14, n. 1, p. 35-50, 2012.

FILHO, José Nunes da Silva. Volume de publicações científicas sobre Educação Ambiental na Base SciELO BRASIL: um estudo de cienciometria. Revista Brasileira de Educação Ambiental, v. 14, n. 1, p. 207-221, 2019.

FRANÇA, Juliana SILVA; CALLISTO, Marcos. Macroinvertebrados bentônicos como bioindicadores de qualidade de água: experiências em educação ambiental e mobilização social. Revista Extensão, v. 2, n. 1, p. 197-206, 2012.

FRANÇA, Juliana SILVA; SOARES XAVIER, Jéssica; CALLISTO, Marcos. Desenvolvimento de atividades lúdicas com os macroinvertebrados bentônicos bioindicadores de qualidade de água: Mostra Nacional de Iniciação Científica e Tecnológica Interdisciplinar – II MICTI, 2007.

GALVÃO, Davi Fortes; DICTORO, Vinicius; TIMOTEO, Camila Kwiatkoski; COLENCI, Pedro. Representação social da água e sensibilização ambiental de estudantes do 6o ano de uma escola pública em São Carlos (SP). Revista Brasileira de Educação Ambiental, v. 11, n. 2, p. 91-117. 2016.

HAMADA, Neusa; NESSIMIAN, Jorge Luiz; QUERINO, Ranyse Barbosa. Insetos aquáticos na Amazônia brasileira: taxonomia, biologia e ecologia. Manaus: Editora do INPA. 1. ed. 2014.

JANN, Priscila; JANN, Priscila Nowaski; LEITE, Maria de Fátima. JOGO DO DNA: um instrumento pedagógico para o ensino de ciências e biologia. Ciências & Cognição, v. 15, n. 1, p. 282–293, 2010.

LIMA, Natanael Gomes; DORNELAS, Karla Caroline Sousa; NERES, Liberta Lamarta Favoritto Garcia; et al. Analfabetismo ambiental: a percepção dos docentes e discentes sobre o ambiente de uma escola do município de Guaraí-TO. AMBIENTE & EDUCAÇÃO - Revista de Educação Ambiental, v. 23, n. 1, p. 198–224, 2018.

MENEZES, Isiara Silva; FREITAS, Stephanio Henning Silva de; CARA, Patricia Araujo de Abreu; COUTO-SANTOS, Ana Paula Lima. Jogo didático como ferramenta para a Educação Ambiental no município de Itapetininga (BA). Revista Brasileira de Educação Ambiental, v. 11, n. 5, p. 19-29, 30 dez. 2016.

MINAYO, Maria Cecília de Souza. Análise qualitativa: teoria, passos e fidedignidade. Ciência & Saúde Coletiva, v. 17, n. 3, p. 621–626, 2012.

MONTEIRO, Rafael de Araujo Arosa; SORRENTINO, Marcos. Conservação da biodiversidade: avaliação da percepção dos alunos do ensino médio. Revista Brasileira de Educação Ambiental, v. 14, n. 1, p. 362-376Z. 2019.

OLIVEIRA, Giovana Barbosa. A utilização dos macroinvertebrados bentônicos como ferramenta para educação ambiental em qualidade de água. ANAIS SNCMA. v. 8 n. 1. 2017.

OLIVEIRA SANTOS, Luiz Ricardo; DE JESUS COSTA, Jailton; MELO E SOUZA, Rosemeri. Exame Nacional do Ensino Médio: desafios para o Ensino das Ciências Ambientais em escala local. REMEA - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental, v. 35, n. 1, p. 4–20, 2018.

PACIENCIA, Gabriel de Paula; FURTADO, Carlos Henrique; SOUZA, Franciely Santos Teodoro; SOUTO, Allysom Winícius Prado; GAVA, Aline Patricia de Paula. A utilização dos macroinvertebrados aquáticos de riachos do município de Vilhena - RO na confecção de cartilhas de Educação Ambiental. Revista Monografias Ambientais, v. 14, n. 1, p. 176–182, 2015.

PEREIRA, José Carlos; FREDDO, Antonio Carlos de Moura. O desenvolvimento histórico e sustentável do Oeste Catarinense: Dissertação (Mestrado em Organização e gestão). Universidade Católica de Santos. p. 182–220. 2009.

PIRAJÁ, Rennan Vilhena; OLIVEIRA, Arão Davi. A utilização de artigos científicos na execução de projetos de Educação Ambiental: a microbacia hidrográfica do córrego Imbirussu, Campo Grande (MS). Revista Brasileira de Educação Ambiental, v. 13, n. 4, p. 355-368, 30 dez. 2018.

RAIMUNDI, Erikcsen Augusto; TIRONI, Margarete; FRANCO, Gilza Maria de Souza. O que há no fundo de um lago? A interpretação ambiental através de bioindicadores bentônicos. Revista Acta Ambiental Catarinense, v. 11, n. 1/2, p. 5–20, 2016.

SILVA, Fabio; SILVA, Fabio Laurindo; RODRIGUES, Paula Fernanda Motta; et al. Bioindicadores da qualidade da água: subsídios para um projeto de educação ambiental no Jardim Botânico Municipal de Bauru, SP. Revista Ciência em Extensão, v. 5, n. 1, p. 94–105, 2009.

SOUSA, Raquel Gonçalves de; OLIVEIRA, Gisele Gonçalves de; TOSCHI, Mirza Seabra; et al. Meio ambiente e insetos na visão de educandos de 6o e 8o ano de escolas públicas em Anápolis-GO. AMBIENTE & EDUCAÇÃO - Revista de Educação Ambiental, v. 18, n. 2, p. 59–82, 2013.

VIEIRA, Fernanda Lima; SILVA, Glenda Moraes; ALVES, Elis Dener Lima; PERES, Juliana

Pereira Santana. Causas do desinteresse e desmotivação dos alunos nas aulas de Biologia. Universitas Humanas. v. 7 n. 1, 2011.

VYGOTSKY, Lev Semionovitch. Mind and society: The development of higher mental processes: Cambridge, MA: Harvard University Press. v. 93 p. 74-75. 1978.

Published

2022-04-14

How to Cite

Bernardi, J. P., Alves Lima-Rezende, C., Santos, J. A., & de Souza Rezende, R. . (2022). Redirection and Environmental Education curricular perspectives and Healthy Food in a school in the municipality from Serra do Ramalho – BA. REMEA - Revista Eletrônica Do Mestrado Em Educação Ambiental, 39(1), 265–283. https://doi.org/10.14295/remea.v39i1.11973