Aesthetic-Environmental Education and the Geodesic Dome: pedagogical connections
DOI:
https://doi.org/10.14295/remea.v37i4.11388Keywords:
Geodesic dome, Aesthetic-Environmental Education, Environmental EducationAbstract
This paper, which derives from a doctoral dissertation, aims at discussing the influence of a geodesic dome on the development of Aesthetic-Environmental Education in formal teaching. Collaborators of the study are students and professors that idealized and constructed the geodesic dome at the Instituto Federal de Ciência e Tecnologia Sul-rio-grandense - Campus Pelotas - Visconde da Graça, located in Pelotas, RS, Brazil. Data were produced by semistructured interviews and analyzed by the Textual Discourse Analysis (TDA) proposed by Moraes and Galiazzi. Results showed that the geodesic dome is an innovative classroom which fosters the development of Aesthetic-Environmental Education, since it not only broadens possibilities of contact with the natural environment, but also favors dialogue, sensitivity and critical reflection on reality.
Downloads
References
BRANDÃO, Carlos Rodrigues. O vôo da arara azul. Escritos sobre a vida, a cultura e a educação ambiental. Campinas, SP: Armazém do Ipê, 2007.
DUARTE JR. João Francisco. O que é beleza. São Paulo: Brasiliense, 1986.
DUARTE JR. João Francisco. O sentido dos sentidos: a educação (do) sensível. 3. ed. Curitiba: Criar edições. 2004.
ESTÉVEZ, Pablo René. Educar para el bien y la beleza. Rio Grande, RS: Ed. da FURG, 2011.
ESTÉVEZ, Pablo René. Enseñar a Sentir. Editorial Pueblo y Educación, La Habana, 2015.
ESTÉVEZ, Pablo René. La educación estética: conceptos e contextos. Santa Clara, Cuba: Editorial Capiro, 2012.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 50. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2011.
FREIRE, Paulo; SHOR, Ira. Medo e Ousadia – O Cotidiano do Professor. Tradução: Adriana Lopez; Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1986.
FREITAS, Diana Paula Salomão de; MORAES, Roque. Possibilidades de educação estética a partir de unidades de aprendizagem. In: ESTÉVEZ, Pablo René. A educação ambiental em perspectiva estética. Rio Grande: Editora da FURG, p. 181-192, 2011.
GRÜN, Mauro. A importância dos lugares na Educação Ambiental. In: Revista eletrônica do mestrado em Educação Ambiental. v. especial, p. 1-11, dez, 2008. Disponível em:<https://periodicos.furg.br/remea/article/view/3384/2030> Acesso em: 25 mai. 2017.
LOUREIRO, Carlos Frederico B. Trajetória e fundamentos da Educação Ambiental. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2006.
MARIOTTI, Humberto. Sinergia, criatividade e complexidade. 2008. Disponível em:<http://pavoniking.hospedagemdesites.ws/imagens/trabalhosfoto/442008_sinergia.pdf>. Acesso em: 13 set. 2016.
MASSCHELEIN, Jan; SIMONS, Maarten. A língua da escola: alienante ou emancipadora? In: LARROSA, Jorge (org.). Elogio da escola. 1. ed. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2017.
MATAREZI, José. Estruturas e espaços educadores. In: FERRARO JÚNIOR, Luiz Antônio. (Org). Encontros e Caminhos: Formação de educadoras(es) ambientais e coletivos educadores. Brasília: MMA, Diretoria de Educação Ambiental, 2005.
MORAES, Roque; GALIAZZI, Maria do Carmo. Análise Textual Discursiva. 2. ed. Ijuí: Ed. Unijuí, 2011.
MUÑOZ, Carmen Gonzáles. Principales tendencias y modelos de la EA en el sistema escolar. Revista Iberoamericana de Educación. nº 11, p. 13-74. Educación Ambiental: Teoria y Práctica. 1996.
RIOS, Terezinha Azerêdo. Compreender e ensinar: por uma docência da melhor qualidade. 8. ed. São Paulo: Cortez, 2010.
SÁ, Laís Mourão. Pertencimento. In: FERRARO JR, Luis Antônio (org.). Encontros e caminhos: formação de educadoras(es) ambientais e coletivos educadores. Brasília: MMA, Diretoria de Educação Ambiental, v. 01. p. 245–255, 2005.
VERSCHLEISSER, Roberto. Aplicação de Estruturas de Bambu no Design de objetos: Como construir objetos leves, resistentes, ecológicos e de baixo custo. 229f. Tese (Doutorado em Artes e Design). Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro. 2008. Disponível em: https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/Busca_etds.php?strSecao=resultado&nrSeq=12258@1 Acesso em:17 mai. 2017.
ZABALA, Antoni. A prática educativa: como ensinar. Porto Alegre: Artmed, 1998.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 REMEA - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.