Aesthetic-Environmental Education and the Geodesic Dome: pedagogical connections

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14295/remea.v37i4.11388

Keywords:

Geodesic dome, Aesthetic-Environmental Education, Environmental Education

Abstract

This paper, which derives from a doctoral dissertation, aims at discussing the influence of a geodesic dome on the development of Aesthetic-Environmental Education in formal teaching. Collaborators of the study are students and professors that idealized and constructed the geodesic dome at the Instituto Federal de Ciência e Tecnologia Sul-rio-grandense - Campus Pelotas - Visconde da Graça, located in Pelotas, RS, Brazil. Data were produced by semistructured interviews and analyzed by the Textual Discourse Analysis (TDA) proposed by Moraes and Galiazzi. Results showed that the geodesic dome is an innovative classroom which fosters the development of Aesthetic-Environmental Education, since it not only broadens possibilities of contact with the natural environment, but also favors dialogue, sensitivity and critical reflection on reality.

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Author Biographies

Danielle Müller de Andrade, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Sul-rio-grandense - Campus Pelotas - Visconde da Graça (IFSul/CaVG)

Professora do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Sul-rio-grandense - Campus Pelotas - Visconde da Graça (IFSul/CaVG) Doutoranda no programa de Pós-Graduação em Educação Ambiental da Universidade Federal do Rio Grande (FURG/PPGEA) Mestre em Educação Física pela Escola Superior de Educação Física da Universidade Federal de Pelotas (UFPel/ESEF)

Elisabeth Brandão Schmidt, Universidade Federal do Rio Grande - FURG

Doutora em Educação. Professora Titular dos Programas de Educação e Educação Ambiental da FURG.

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Published

2020-12-18

How to Cite

Müller de Andrade, D., & Brandão Schmidt, E. (2020). Aesthetic-Environmental Education and the Geodesic Dome: pedagogical connections. REMEA - Revista Eletrônica Do Mestrado Em Educação Ambiental, 37(4), 145–165. https://doi.org/10.14295/remea.v37i4.11388