Analysis about socialization of experiences in Junior Civil Defense Agent project at Blumenau / SC through environmental education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14295/remea.v38i1.11273

Keywords:

Environmental Education, Training, Natural disasters

Abstract

The actions of the Junior Civil Defense Agent (JCDA) project carried out by the Civil Defense (CD) of Blumenau, take place annually in schools in the city, promoting the deepening in the theme of Disaster Risk Management (DRM), involving theoretical classes and study visits. The aim of this research was to identify the degree of socialization of students' experiences about DRM with their family, confronting the data obtained with the concept of Critical-Transformative Environmental Education (EE). As a methodological tool, questionnaires were applied with the responsible of the students who participated in the JCDA project between the years 2015 to 2018. The analysis of the responses was carried out using the Collective Subject Discourse technique. Among the results, it is possible to confirm that the heads of the three communities have knowledge about DRM, regardless of the year in which the projects were applied. The Critical-Transformative thinking used by CD during its practices consolidates the perception of disaster risks in the community.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Jefferson Ribeiro, FURB- Fundação Universidade Regional de Blumenau

Biólogo e doutorando do Programa de Pós-graduação em Engenharia Ambiental da Universidade Regional de Blumenau (FURB). Rua Antônio da Veiga, 140 - CEP: 89030-903 - Itoupava Seca, Blumenau (SC), Brasil, Tel.: (+55 47 3221-6077) - jeff.r.bio@gmail.com, https://orcid.org/0000-0001-9463-1062

Rafaela Vieira, FURB - Fundação Universidade Regional de Blumenau

Doutora em Geografia pela UFSC. Docente do Programa de Pós-Graduação em Engenharia Ambiental da Fundação Universidade Regional de Blumenau (FURB). Rua Antônio da Veiga, 140 - CEP: 89030-903 - Itoupava Seca, Blumenau (SC).

Luciana Schramm Correia, Prefeitura de Blumenau/SC

Assistente Social e Coordenadora do Projeto Defesa Civil na Escola na Secretaria Municipal de Defesa Civil de Blumenau. Praça Victor Konder, 02 - CEP: 89010-904 - Centro, Blumenau (SC).

References

AVILA, M. R. R.; MATTEDI, M. A. Desastre e território: a produção da vulnerabilidade a desastres na cidade de Blumenau/SC. URBE - Revista Brasileira de Gestão Urbana, Curitiba, v. 9, n. 2, p. 187–202, maio/ago. 2017.

BRASIL. Lei no 12.608, de 10 de abril de 2012 - Institui a Política Nacional de Proteção e Defesa Civil - PNPDEC; dispõe sobre o Sistema Nacional de Proteção e Defesa Civil - SINPDEC e o Conselho Nacional de Proteção e Defesa Civil - CONPDEC. Diário Oficial da União, 2012.

BLUMENAU. In: GOOGLE EARTH. 2020. Disponível em: <https://earth.google.com/web/search/blumenau>. Acesso em: 17 jan.2020.

CAVALCANTI, Y. W. et al. Motivações, práticas e percepções de cirurgiões-dentistas sobre o trabalho na Atenção Básica de João Pessoa - PB. Revista da Faculdade de Odontologia da Universidade de Passo Fundo, Passo Fundo, v. 15, n. 3, p. 228–232, set./dez. 2010.

LAYRARGUES, P. P.; LIMA, G. F. D. C. As macrotendências político-pedagógicas da educação ambiental brasileira. Ambiente & Sociedade, São Paulo, v. 17, n. 1, jan. /mar. 2014.

LEFEVRE, A. M. C.; CRESTANA, M. F.; CORNETTA, V. K. A Utilização da metodologia do discurso do sujeito coletivo na avaliação qualitativa dos cursos de especialização “capacitação e desenvolvimento de recursos humanos em saúde - CADRHU”, São Paulo - 2002. Saúde e Sociedade, São Paulo, v. 12, n. 2, p. 68–75, ago./dez. 2003.

LEFÈVRE, F.; LEFÈVRE, A. M. C. O discurso do sujeito coletivo: um novo enfoque em pesquisa qualitativa (desdobramentos). 2. ed. Caxias do Sul: EDUCS, 2005. 256 p.

LOCALIZAÇÃO de Blumenau em Santa Catarina. In: WIKIPÉDIA: a enciclopédia livre. [São Francisco, CA: Fundação Wikimedia], 2006. Disponível em: <https://commons.wikimedia.org/wiki/File:SantaCatarina_Municip_Blumenau.svg>. Acesso em: 28 fev. 2020

LORENZETTI, L. Estilos de pensamento em educação ambiental: uma análise a partir das dissertações e teses. 2008. 407 p. Tese (Doutorado em Educação Científica e Tecnológica) - Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2008.

LOUREIRO, C. F. B. Teoria Crítica. In: MMA - Ministério do Meio Ambiente (org.). Encontros e Caminhos: Formação de Educadoras(es) Ambientais e Coletivos Educadores. Brasilia: MMA, Diretoria de Educação Ambiental, 2005. p. 325-332.

NARVÁEZ, L.; LAVELL, A.; ORTEGA, G. P. La Gestión del Riesgo de Desastres: Un enfoque basado en procesos. 1. ed. Lima: Secretaría General de la Comunidad Andina, 2009.

OLIVEIRA, F. R. DE; OURIQUES, J. M. DE A.; CORREIA, L. S. Percepção de risco a partir do Programa Defesa Civil na Escola em Blumenau. Territorium, Vilarinho Lsa, v. 25 n. 2, p. 79–92, 2018.

ONU. Como construir cidades mais resilientes - um guia para gestores públicos locais: Uma contribuição à Campanha Global 2010-2015 - Construindo Cidades Resilientes – Minha Cidade está se preparando!, 2012. Genebra, Novembre de 2012. Disponível em: <http://www.unisdr.org/files/26462_guiagestorespublicosweb.pdf>. Acessado em: abr. 2020.

ROSA, T. D. S. et al. A educação ambiental como estratégia para a redução de riscos socioambientais. Ambiente & Sociedade, São Paulo, v. 18, n. 3, p. 211–230, jul. /set. 2015.

SILVEIRA, M. V.; CARDOSO, C. Promoção da cultura de riscos de desastres. Revista ordem pública e defesa social, v. 9, n. 1, p. 211–222, jan./jun. 2016.

SULAIMAN, S. N. De que adianta? O papel da educação para a prevenção de desastres naturais. 2014. 289 p. Tese (Doutorado em Educação) - Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2014.

TAVOLARO S. B. F. Ação comunicativa In: MMA - Ministério do Meio Ambiente (org.). Encontros e Caminhos: Formação de Educadoras(es) Ambientais e Coletivos Educadores. Brasilia: MMA, Diretoria de Educação Ambiental, 2005. p. 17-25

TORRES, J.R. Educação Ambiental Crítico-Transformadora e Abordagem Temática Freireana. 2010. 456 p. Tese. (Doutorado em Educação Científica e Tecnológica) - Programa de Pós Graduação em Educação Científica e Tecnológica, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2010.

UNISDR. Sendai Framework for Disaster Risk Reduction 2015-2030, 2015. Marco de Sendai para a Redução do Risco de Desastres 2015- 2030 Sendai Geneva: United Nations Office for Disaster Risk Reduction, 2015. Disponível em: <http://www1.udesc.br/arquivos/id_submenu/1398/traduzido_unisdr___novo_sendai_framework_for_disaster_risk_reduction_2015_2030__portugues__versao_31mai2015.pdf>. Acesso em: 10 fev. 2017

UNISDR. Manual para líderes de los gobiernos locales Desarrollando ciudades resilientes, ¡ Mi ciudad se está preparando!, 2017. Disponível em: <https://www.unisdr.org/files/26462_manualparalideresdelosgobiernosloca.pdf>. Acesso em: 12 set. 2018.

VIEIRA, R.; RIBEIRO, J. Agente Mirim de Defesa Civil: Educação ambiental para prevenção e redução de riscos de desastres naturais em Blumenau, Santa Catarina. Revista Contrapontos, Itajaí, v. 18, n. 1, p. 68–87, jan./mar. 2018.

WILCHES-CHAUX, G. La vulnerabilidad global. In: Maskrey, A. (org). Los desastres no son naturales. LARED, - Red de Estudios Sociales en Prevención de Desastres en América Latina, 1993. Disponível em: <https://www.desenredando.org/public/libros/1993/ldnsn/LosDesastresNoSonNaturales-1.0.0.pdf>. Acesso em: 20 mar. 2020

Published

2021-04-23

How to Cite

Ribeiro, J., Vieira, R., & Correia, L. S. (2021). Analysis about socialization of experiences in Junior Civil Defense Agent project at Blumenau / SC through environmental education. REMEA - Revista Eletrônica Do Mestrado Em Educação Ambiental, 38(1), 178–201. https://doi.org/10.14295/remea.v38i1.11273