<b>STELLA como uma ferramenta didática para exploração das equações de Lorenz</b>

Authors

  • Arion de Castro Kurtz dos Santos

Keywords:

Atrator. Lorenz. Turbulência. Caos. Simulador. STELLA.

Abstract

This article shows that we can construct a model for the Lorenz equations using STELLA (acronym for Structural Thinking Learning Laboratory with Animation), being possible to discuss this complex dynamics, which generates turbulence regions or deterministic chaos, with basic university level students. The article shows the possibility of the construction of STELLA simulators for working in an exploratory way. The conditions to get the dynamic behavior known as Lorenz Atractor are explored.

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Author Biography

Arion de Castro Kurtz dos Santos

Atualmente é professor titular da Fundação Universidade Federal do Rio Grande. Tem experiência no ensino de Física Geral (graduação) e Princípios de Sistemas (pós-graduação), na pesquisa em Educação Ambiental com ênfase nas modelagens qualitativa, semiquantitativa e quantitativa, e também na Informática Educativa tendo como base a Dinâmica de Sistemas. Possui doutorado em Science Education - University of London (1992) revalidado no Brasil como doutorado em Educação pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (2003).

Mais informações: Currículo Lattes

Published

2010-03-27

How to Cite

dos Santos, A. de C. K. (2010). <b>STELLA como uma ferramenta didática para exploração das equações de Lorenz</b>. Revista Didática Sistêmica, 3, 57–70. Retrieved from https://periodicos.furg.br/redsis/article/view/1215

Issue

Section

Artigos de Fluxo Contínuo