FOR CRITICAL SCHOOL PHYSICAL EDUCATION COMMITTED TO HUMAN SENSIBILITY

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14295/momento.v33i3.16992

Keywords:

School. Humans values. Didactics of Physical Education. Teaching work.

Abstract

The point of approach in this research concerns understanding the need to look at human sensibility in the pedagogical action of SPE, understanding it as a constituent element of it. But, it should be noted that, unlike some traditional or neoliberal documents, we are based on a critical perception and a desire for social transformation and emancipation of subjects. Thus, the objective of the study was to analyze the perception of SPE teachers regarding the pedagogical function of sensibility in their classes and the consequences of this stance in the construction of a critical SPE. We opted for qualitative research, investigating the characteristics from a relational, dialogical and collaborative approach. The subjects who collaborated in the study are students of the Professional Master's Degree in Physical Education on a National Network (PMDPEN or in Portuguese PROEF), who participated in an Investigative-Formative Dialogical Circle via Google Meet. The results pointed to three categories: entry into the dialogue about critical human sensibility in Physical Education classes; solidifying critical sensibility as an element of pedagogical action; diversifying the reading of critical sensibility in teaching. From the results we conclude that, despite not being considered a specific didactic element, there is an appreciation of critical sensitivity by the teachers investigated despite the challenges arising from the brutalization in the school environment by other agents.

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Author Biographies

Raphaell Martins, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará

Doutor em Desenvolvimento Humano e Tecnologias pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho. Professor Permanente do Mestrado Profissional em Educação Física em Rede Nacional do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará. Membro do ProFut - Grupo de Estudos e Pesquisas dos Aspectos Pedagógicos e Sociais do Futebol. Membro do Grupo de Pesquisa em Educação, Saúde e Exercício Físico.

Lucas Luan de Brito Cordeiro, Secretária Municipal de Educação de Fortaleza

Formado no curso de licenciatura em Educação Física da Universidade Federal do Ceará (UFC). Docente pela Prefeitura Municipal de Fortaleza (PMF). Atualmente trabalha na Educação Infantil e Ensino Fundamental anos iniciais. Pós-graduado em Educação Infantil pela Faculdade Focus e Mestrando em Educação Física pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará (IFCE). Também, é Membro do Grupo de Estudos e Pesquisas em Educação Física Escolar e Relações com os Saberes (GEPEFERS) e do Grupo de Pesquisa em Educação, Saúde e Exercício Físico do IFCE. Destarte, está representante Escolar do Sindicato União dos Trabalhadores em Educação (SINDIUTE) pela escola João Paulo I em Fortaleza e representante estudantil (Suplente) no Programa de Mestrado Profissional em Educação Física em Rede Nacional (ProEF). Outrossim, é membro associado do Colégio Brasileiro de Ciências do Esporte (CBCE) pelo GTT "Escola" e Membro associado da Associação Brasileira de Pesquisadores/as Negros/as (ABPN). Ademais, é administrador e criador da página "Um professor cria" (@umprofessorcria) no Instagram, a qual tem como intuito a divulgação e discussão de temas sobre Justiça Social na Educação Física escolar. Por último, tem interesse em relações de poder e relações com os saberes na Educação física escolar, além de assuntos como: Educação Crítica, Sensível e Libertária.

Rodrigo Vale dos Santos, Secretária Municipal de Educação de Fortaleza

Possui graduação em Educação Física pelo Claretiano Centro Universitário(2019). Atualmente é Professor de Educação Física da Prefeitura Municipal de Fortaleza. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Educação Física.

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Published

2024-12-16

How to Cite

Martins, R., Luan de Brito Cordeiro, L., & Vale dos Santos, R. (2024). FOR CRITICAL SCHOOL PHYSICAL EDUCATION COMMITTED TO HUMAN SENSIBILITY. Momento - Diálogos Em Educação, 33(3), 139–162. https://doi.org/10.14295/momento.v33i3.16992