Emoção, contrato natural e ecodesenvolvimento: parâmetros do paradigma emergente

Authors

  • Ana Elisa Sparano Fontoura
  • Ani Maria Swarowsky Braun
  • Elisete Maria de Freitas

Keywords:

Natureza. Ecodesenvolvimento. Educação. Emoções.

Abstract

The origin, evolution and crisis of the dominant paradigm are the starting point of this paper. Furthermore, it analyses the world concepts which support the construction of this new paradigm, considering the ideas and reflections of authors Humberto Maturana, Michel Serres and Ignacy Sachs. To do so, it will be necessary to reconsider the nature of the contracts that regulate life in society and to make education essential for the construction of the communion between human life and the Earth, in its totality. Thus, knowledge will lead to understanding, to comprehending and to acting in consonance with other people and the environment, as well as with a development style based on satisfying social and cultural human needs. All this change requires the study of an outlined space, subject approached by Geography, which leads to understanding human kind and their responsibility in the construction of a better world.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ana Elisa Sparano Fontoura

Atualmente é Professora da Prefeitura Municipal de Porto Alegre. Possui mestrado em Geografia pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2005).

Mais informações: Currículo Lattes

Ani Maria Swarowsky Braun

Possui mestrado em Geografia pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS/2005). Atualmente é professor titular - Colégio de Educação Básica Mauá e professor adjunto da Universidade de Santa Cruz do Sul.

Mais informações: Currículo Lattes

Elisete Maria de Freitas

Possui especialização em cultura de Tecidos na Universidade Federal de Lavras/MG. Atualmente é professora de Biologia e coordenadora do projeto de Educação Ambiental na Escola Estadual Presidente Castelo Branco de Lajeado/RS (Secretaria Estadual de Educação).

Mais informações: Currículo Lattes

How to Cite

Fontoura, A. E. S., Braun, A. M. S., & Freitas, E. M. de. (2009). Emoção, contrato natural e ecodesenvolvimento: parâmetros do paradigma emergente. Ambiente & Educação: Revista De Educação Ambiental, 9(1), 165–176. Retrieved from https://periodicos.furg.br/ambeduc/article/view/918

Issue

Section

Artigos