Critical environmental education in the development process of the responsible consumption group warehouse of solidarity popular economy

Authors

  • Maria Angélica Machado Braga Universidade Federal de Rio Grande FURG
  • Danieli Veleda Moura Universidade Federal de Rio Grande FURG
  • Lucia de Fátima Socoowski de Anello Universidade Federal de Rio Grande FURG https://orcid.org/0000-0002-9139-9584

DOI:

https://doi.org/10.63595/remea.v42i1.15508

Keywords:

responsible consumption group,, solidarity popular economy, critical environmental education, formative processes

Abstract

We live in a society where consumption is rampant and the mode of production dehumanizes. On the other hand, there are practices of emancipation of individuals, such as Responsible Consumption Groups - GCR. The aim of this study is to present the pedagogical practices of the GCR Armazém de Economia Popular Solidária – EPS (Warehouse of Solidarity Popular Economy) and to analyze the contribution of Critical Environmental Education - EAC to this group, with the question: what are the contributions of the EAC to the emancipation and transformation of the individuals who compose the GCR Warehouse of EPS? The methodology used was a bibliographic review on the concepts of EPS, GCR, and EAC, as well as academic papers on this GCR, observations were also made by one of the researchers. The results show that this GCR seeks to develop formative processes - based on the conceptions of the EAC - continued or not, on the topics addressed. The analysis developed in this work was based on Mezaros, Freire, Quintas, Loureiro, and Carvalho.

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Author Biographies

Maria Angélica Machado Braga, Universidade Federal de Rio Grande FURG

Administradora de Empresas graduada na Universidade Federal do Rio Grande/FURG, Mestranda em Educação Ambiental na linha não-formal na mesma Universidade, Consultora de Empreendimentos Econômicos Solidários no Nucleo de Desenvolvimento Social e Econômico/Universidade Federal do Rio Grande - NUDESE/FURG e educadora popular em grupos que seguem a lógica da Economia Popular Solidária.

Danieli Veleda Moura, Universidade Federal de Rio Grande FURG

Graduada em Direito pela Universidade Federal do Rio Grande (FURG), Licenciada em Filosofia pela Universidade Federal de Pelotas (UFPEL), Especialista em Ensino de Filosofia (UFPEL), Especialista em Prática jurídica Social (FURG), Mestre e Doutora em Educação Ambiental (PPGEA-FURG). Atua como advogada inscrita na OAB/RS e como professora substituta do Instituto de Oceanografia da Universidade Federal do Rio Grande (IO-FURG)-Campus São Lourenço do Sul. Pesquisadora do Grupo de Pesquisa Cidadania, Direitos e Justiça (CIDIJUS-FURG), do Núcleo de Estudos e Pesquisa em Políticas Públicas e Opinião (NEPPU-FURG) e Núcleo de Pesquisa e Extensão em Sustentabilidade e Saneamento (NUPS-USP). Pós Doutoranda do Instituto de Estudos Avançados da Universidade de São Paulo (IEA-USP) e em Direito e Justiça Social da Faculdade de Direito da FURG. Tem experiência e atua principalmente nos seguintes temas: Direito e Educação Ambiental, Filosofia e Economia Popular Solidária.

Lucia de Fátima Socoowski de Anello, Universidade Federal de Rio Grande FURG

Possui graduação em Licenciatura en Educação Física pela Universidade de Caxias do Sul (1983), mestrado em Educação Ambiental pela Universidade Federal do Rio Grande (2003) e doutorado em Educação Ambiental pela Universidade Federal do Rio Grande (2009). Atualmente é pro reitora de gestão de pessoas da Universidade Federal do Rio Grande e professora associada da Universidade Federal do Rio Grande. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Educação Ambiental, atuando principalmente nos seguintes temas: educação ambiental, licenciamento, política pública, gestão ambiental e educação ambiental crítica.

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Published

2025-04-17

How to Cite

Machado Braga, M. A., Veleda Moura, D., & Socoowski de Anello, L. de F. (2025). Critical environmental education in the development process of the responsible consumption group warehouse of solidarity popular economy. REMEA - Revista Eletrônica Do Mestrado Em Educação Ambiental, 42(1), 190–209. https://doi.org/10.63595/remea.v42i1.15508