Educação ambiental frente à crise climática

gestão de resíduos, práticas e reflexões em uma equipe terceirizada do TRT-RN

Authors

  • Paulo Filgueira Instituto Federal do Rio Grande do Norte- IFRN
  • Thiago Augusto Xavier Campos Universidade Potiguar - UNP

DOI:

https://doi.org/10.63595/remea.v42i2.19435

Keywords:

educação ambiental, crise climática, resíduos sólidos

Abstract

In view of the environmental impacts of unbridled exploitation, climate justice emerges as a fundamental concept for understanding the inequalities in the distribution of the effects of climate change for the most vulnerable communities. In this context, this study presents an educational intervention aimed at promoting climate justice and critical environmental education in the institutional environment of the Regional Labor Court of the 21st Region (TRT-RN), through the involvement of its outsourced maintenance team. The methodology adopted consisted of an intervention research process with five main stages: participatory diagnosis, daily approaches, practical activities, recording of experiences and a final discussion circle. The results demonstrate the potential of environmental education as a tool for social mobilization in non-school spaces, promoting awareness of socio-environmental impacts and encouraging collective co-responsibility. Among the main results, we highlight the improvement in waste disposal, with separation, weighing and correct disposal; a progressive increase in the interest and curiosity of employees in relation to the initiative; a collective reflection on the environmental impacts of human actions, especially in the urban-institutional context; and the intervention also proved to be a space for denunciation and mobilization in favor of environmental justice. Thus, the experience of the practice reinforced the potential of environmental education as a transformative tool, capable of awakening critical awareness and promoting concrete changes even in contexts traditionally far removed from formal educational practices.

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Author Biographies

Paulo Filgueira, Instituto Federal do Rio Grande do Norte- IFRN

Servidor Público Federal pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte, onde atua desde 2014. Graduado em Tecnologia em Gestão Ambiental e Mestre em Ciências Ambientais pelo IFRN – Programa de Pós graduação em Uso Sustentável dos Recursos Naturais desde 2019. Apaixonado pela Gestão de atividades Estudantis, atua na Gestão de recursos estudantis do IFRN desde 2016, sendo os últimos 5 anos na Reitoria do IFRN na Assistência Estudantil.

Thiago Augusto Xavier Campos, Universidade Potiguar - UNP

Eletrotécnico em uma terceirizada na área de manutenção do Tribunal Regional do Trabalho da 21ª Região, situado em Natal/RN, onde atua desde 2021. Graduado em Tecnologia em Gestão Ambiental pelo IFRN (2023) e graduando em Engenharia de Produção (9º período, término previsto para 2026.1) pela Universidade Potiguar (UnP). Tem interesse em pesquisa nas temáticas de sustentabilidade, energias renováveis e justiça socioambiental.

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Published

2025-08-15

How to Cite

Filgueira, P., & Xavier Campos, T. A. (2025). Educação ambiental frente à crise climática: gestão de resíduos, práticas e reflexões em uma equipe terceirizada do TRT-RN. REMEA - Revista Eletrônica Do Mestrado Em Educação Ambiental, 42(2), 361–377. https://doi.org/10.63595/remea.v42i2.19435

Issue

Section

Educação Ambiental e Justiça Climática no Nordeste - Relatos de Experiências