Ações de Educação Ambiental em espaços não formais de ensino e aprendizagem

em análise o Colégio Estadual Rui Barbosa, em Araguaína, Tocantins

Authors

  • André de Oliveira Moura Brasil Universidade Federal do Norte do Tocantins - UFNT https://orcid.org/0000-0002-6649-0300
  • Claudia Scareli-Santos Universidade Federal do Norte do Tocantins - UFNT
  • Patrícia Carneiro da Silva Universidade Federal do Tocantins - UFNT

DOI:

https://doi.org/10.63595/remea.v42i2.15853

Keywords:

Natural Monument, Interdisciplinarity, Ecologycal trail

Abstract

Abstract: This research aimed to analyze the Environmental Education (EE) actions for non-formal teaching spaces present in the Pedagogical Political Projects (PPPs) of the State College Rui Barbosa de Araguaína, Tocantins in the period from 2017 to 2021 regarding the teaching and learning process and whether there is a recommendation for an interdisciplinary approach. The methodologies used were content analysis and document analysis. The methodologies used were content analysis and document analysis.  The teaching of EE in non-formal spaces is present in PPPs, but in a poorly systematized way. Teachers need to insert theoretical-methodological foundations in the actions to enable a broader and more critical teaching on socio-environmental issues that can be done through the perspective of interdisciplinarity that allows the contextualization of teaching involving all subjects of the curriculum.

Keywords: Natural Monument, Interdisciplinarity, Ecologycal trail.

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Author Biographies

André de Oliveira Moura Brasil, Universidade Federal do Norte do Tocantins - UFNT

Licenciado em Pedagogia pela Universidade Federal do Piauí e em Biologia pela Universidade Federal do Tocantins, Mestre em Ensino de Ciências e Matemática pelo Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Matemática (PPGecim) da Universidade Federal do Norte do Tocantins, campus Araguaína, TO e doutorando no Programa de Pós-Graduação em Ciências do Ambiente (PPGCiamb) pela Universidade Federal do Tocantins, campus Palmas, TO. Professor efetivo da Rede Pública Municipal de Ensino de Araguaína, TO.

Claudia Scareli-Santos, Universidade Federal do Norte do Tocantins - UFNT

Doutora em Ciências pelo Programa de Pós-Graduação em Ecologia e Recursos Naturais da Universidade Federal de São Carlos. Atua como docente do curso de Ciências Biológicas e Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Matemática (PPGecim) da Universidade Federal do Norte do Tocantins, campus Araguaína, TO.

Patrícia Carneiro da Silva, Universidade Federal do Tocantins - UFNT

Licenciada em Biologia e Mestra em Ensino de Ciências e Matemática pelo Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Matemática (PPGecim) da Universidade Federal do Norte do Tocantins, campus Araguaína, TO. Professora da Rede Estadual do Tocantins.

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Published

2025-08-15

How to Cite

de Oliveira Moura Brasil, A., Scareli-Santos, C., & Carneiro da Silva, P. (2025). Ações de Educação Ambiental em espaços não formais de ensino e aprendizagem: em análise o Colégio Estadual Rui Barbosa, em Araguaína, Tocantins . REMEA - Revista Eletrônica Do Mestrado Em Educação Ambiental, 42(2), 132–153. https://doi.org/10.63595/remea.v42i2.15853