Teoria da Complexidade:

funcionamento discursivo em produções acadêmicas sobre Educação Ambiental em contextos escolares

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14295/remea.v39i3.14883

Keywords:

Educação Ambiental, Edgar Morin, Análise de Discurso

Abstract

The aim of this work is to analyze the discursive functioning in statements that are supported by Edgar Morin's contributions to the understanding of studies on Environmental Education (EE) that were carried out in the school environment. The research corpus consisted of clippings from theses and dissertations on EE gathered by the EArte Project. In order to analyze such materialities, we relied on the french materialist Discourse Analysis by Michel Pêcheux and collaborators. As result, we identified that the mechanisms used by the authors range from pre-constructed effects, as well as transverse-discourses, for the most part; as well as lack of referential stability of some expressions; in which the authors mobilized a wide range of themes from the theory of complexity, proving to be a reference that dialogues with EE.

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Author Biographies

Adelmo Fernandes de Araújo, Universidade Federal de Alagoas

Doutor em Ensino das Ciências (PPGEC/UFRPE), Mestre em Ensino das Ciências (PPGEC/UFRPE), Especialista em Ensino de Biologia (UFRPE) e Licenciado em Ciências Biológicas (UFRPE). Professor Adjunto da Universidade Federal de Alagoas (UFAL), Campus Arapiraca-AL, atuando nos cursos de licenciatura: Ciências Biológicas, Pedagogia e Química, e no Programa de Pós-graduação Stricto Sensu em Ensino e Formação de Professores(UFAL).

Wanderson Rodrigues Morais, Universidade Estadual Paulista (UNESP/ Rio Claro)

Pós-doutorando em Educação no Instituto de Biociências (UNESP/ Rio Claro); Doutor em Ensino de Ciências e Matemática (UNICAMP), Mestre em Educação para a Ciência (UNESP/ Bauru), Licenciado em Ciências Biológicas (UNESP/ Ilha Solteira).

Orlane Fernandes Silva, Universidade Federal de Alagoas (UFAL)

Especialista em Educação Infantil pela Faculdade São Luís, graduada em Pedagogia pela Universidade Federal de Alagoas – Campus Arapiraca, Auxiliar de desenvolvimento infantil da rede pública de ensino e membro do Grupo de Estudos e Pesquisas Nautilus da Universidade Federal de Alagoas (UFAL).

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Published

2022-12-16

How to Cite

Araújo, A. F. de, Rodrigues Morais, W. ., & Fernandes Silva, O. . (2022). Teoria da Complexidade: : funcionamento discursivo em produções acadêmicas sobre Educação Ambiental em contextos escolares. REMEA - Revista Eletrônica Do Mestrado Em Educação Ambiental, 39(3), 206–226. https://doi.org/10.14295/remea.v39i3.14883

Issue

Section

Dossiê temático: Produção acadêmica em Educação Ambiental