Os sentidos da palavra participação em uma produção acadêmica do banco Earte

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14295/remea.v39i3.14833

Keywords:

Participation, Environmental Education, Theory of the Utterance

Abstract

Abstract: This study proposed to understand how the term “participation” is configured in a dissertation on Environmental Education produced in Brazil between 1981 and 2016, having the digital platform EArte as a search base. The methodological theoretical framework designed for reflections on the disputes of meaning of the term “participation” was the theory of the utterance proposed by the Bakhtin Circle. From the analysis of a dissertation, it was possible to locate reproductions of power relations and reflect on how the dominant ideology operates in the maintenance of legitimate hierarchical structures in the utterances, as opposed to the assumptions of the critical conception of Environmental Education. Environmental Education must assume the role of reconstruction of discourses, in order to highlight the struggle of invisible classes by the ruling class ideologies.

 

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Author Biographies

Carla Andrea Moreira, Universidade de São Paulo

Mestre em Ensino de Ciências pelo Programa de Pós-Graduação Interunidades em Ensino de Ciências da Universidade de São Paulo (PIEC-USP).

Rosana Louro Ferreira Silva, Universidade de São Paulo

Professora associada da área de Ensino de Biologia do Departamento de Zoologia do Instituto de Biociências da Universidade de São Paulo – IBUSP. 

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Published

2022-12-16

How to Cite

Moreira, C. A., & Louro Ferreira Silva, R. . (2022). Os sentidos da palavra participação em uma produção acadêmica do banco Earte. REMEA - Revista Eletrônica Do Mestrado Em Educação Ambiental, 39(3), 35–55. https://doi.org/10.14295/remea.v39i3.14833

Issue

Section

Dossiê temático: Produção acadêmica em Educação Ambiental