People with disabilities and the immersion in the environment: experiences, impressions, expressions

vivências, impressões, expressões

Authors

  • Graziela Laurindo Fundação Catarinense de Educação Especial
  • Fátima Elizabeti Marcomin Grupo Pesquisador em Educação Ambiental Comunicação e Arte - GPEA

DOI:

https://doi.org/10.14295/remea.v40i1.14144

Keywords:

environmental education; special education; Bachelardian phenomenology.

Abstract

Abstract: The article seeks to understand the possibilities of experiences promoted with/in the “natural” environment, or with its elements, to contribute or enhance the educational process of People with Disabilities (PwD). It is based on Bachelardian Phenomenology and on the four elements of nature present in the work of this philosopher, through the cartography of the imaginary and participatory research, with a view to revealing the intricacies of the phenomenon studied. The immersions experienced, sustained by the dialogue and autonomy, revealed that PwD can benefit in the process of learning and personal development if they are encouraged to relate to the environment, or its elements, in a dialogic and autonomous way, as protagonists, and who manifest reactions of pleasure, learning, achievement, responsibility, care and affection.

Keywords: environmental education; special education; Bachelardian phenomenology.

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Author Biographies

Graziela Laurindo, Fundação Catarinense de Educação Especial

Mestre em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade do Sul de Santa Catarina (Unisul), linha de pesquisa Educação em Ciências – Educação Ambiental. Pesquisa desenvolvida com Bolsa concedida pela CAPES. Atualmente atua na Fundação Catarinense de Educação Especial, APAE de Laguna, como coordenadora pedagógica. E-mail: grazillau@hotmail.com  ORCID: https://orcid.org/0000-0002-1794-6850.  CV: http://lattes.cnpq.br/3902655937023921

Fátima Elizabeti Marcomin, Grupo Pesquisador em Educação Ambiental Comunicação e Arte - GPEA

Pós-Doutora em Educação – Educação Ambiental (PPGE-UFMT). Doutora em Ciências – Ecologia e Recursos Naturais (PPGERN- UFSCar).  Professora Aposentada do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade do Sul de Santa Catarina (Unisul), linha de pesquisa Educação em Ciências – Educação Ambiental.  E-mail: fatimaelizabetimarcomin@gmail.com  ORCID: https://orcid.org/0000-0001-6217-2754. CV: http://lattes.cnpq.br/1185445232833748

 

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Published

2023-04-14

How to Cite

Laurindo, G. ., & Marcomin, F. E. (2023). People with disabilities and the immersion in the environment: experiences, impressions, expressions: vivências, impressões, expressões. REMEA - Revista Eletrônica Do Mestrado Em Educação Ambiental, 40(1), 274–294. https://doi.org/10.14295/remea.v40i1.14144