The Environmental Education in pedagogical practices in elementary education: analysis of articles published in the Electronic Journal of the Master in Environmental Education - REMEA

analysis of articles published in the Electronic Journal of the Master in Environmental Education - REMEA

Authors

  • Simone Defreyn UFSC
  • Leandro Duso UFSC

DOI:

https://doi.org/10.14295/remea.v39i1.12916

Keywords:

Environmental Education, Pedagogical Practices, School

Abstract

The present work brings a survey made in the publications of the Electronic Journal of the Master in Environmental Education seeking research that analyzes educational practices in Environmental Education carried out in elementary schools. The objective was to identify which political-pedagogical macro-trends according to Layrargues and Lima (2014) are close to pedagogical practices and to identify which paths the research points to contribute to Environmental Education in the school context. As an analytical procedure, we chose Discursive Textual Analysis  (MORAES; GALIAZZI, 2016), which provided the systematization of information in three categories: 'preservation and conservation of nature', 'changes in attitude towards the environment' and ' critical and complex view of reality '. The results indicated that it is the conservationist and pragmatic tendency, both behaviorist and individualistic, which predominate.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Simone Defreyn, UFSC

Possui graduação em Licenciatura em Ciências Biológicas pela Universidade Federal de Santa Catarina. Atualmente cursando o Mestrado no Programa de Pós Graduação em Educação Científica e Tecnológica na mesma universidade. Participa como estudante no grupo de pesquisa CASULO: pesquisa e educação em Ciências e Biologia e do Grupo de Pesquisa A Ponte: interligando a educação básica e o ensino superior no Ensino de Ciências e Biologia, ambos da Universidade Federal de Santa Catarina. Tem experiência na área de Biologia Geral, Educação Ambiental e Formação de Professores em Educação Ambiental.

Leandro Duso, UFSC

Professor magistério superior da Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC), no departamento de Metodologia de Ensino. Doutor em Educação Cientifica e Tecnológica pela UFSC-PPGECT (2015), Mestre em Educação em Ciências e Matemática pela PUCRS, Licenciado e Bacharel em Ciências Biológicas pela UCS. Atua com pesquisa na área de Ensino de Ciências e Biologia, com ênfase em Formação de professores e Ensino-Aprendizagem, atuando com temas: Educação Básica, Educação em Ciência e Biologia, interdisciplinaridade e abordagem CTS. Líder do Grupo de Pesquisa A Ponte: interligando a educação básica e o ensino superior no Ensino de Ciências e Biologia. (https://aponte.ufsc.br/)

References

BRASIL. Lei nº 9.795, de 27 de abril de 1999. Dispõe sobre a Educação Ambiental, institui a Política Nacional de Educação Ambiental e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 28 abr. 1999

BRASIL. Ministério da Educação. Educação na diversidade: o que fazem as escolas que dizem que fazem educação ambiental. TRAJBER; MENDONÇA (org.). Brasília, DF: Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização e Diversidade, 2007.

BRASIL. Programa Nacional de Educação Ambiental: Educação Ambiental por um Brasil sustentável. 4. ed. Brasília: Ministério do Meio Ambiente/ministério da Educação, 2014. 114p.

CARVALHO, Isabel Cristina. Educação ambiental: a formação do sujeito ecológico. São Paulo: Cortez, 2004.

FREIRE, Paulo., Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 51. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2015.

GUIMARÃES, Mauro. A formação de educadores ambientais. Campinas, São Paulo: Papirus, 2005a.

GUIMARÃES, Mauro. Educação ambiental: no consenso, um embate. Campinas, Campinas: São Paulo: Papirus, 2005b.

GUIMARÃES, Mauro. Educação ambiental: participação para além dos muros da escola. In: MELLO, S. S.; TRAJBER, R. (org.). Vamos cuidar do Brasil: conceitos e práticas em educação ambiental na escola. Brasília: MEC/UNESCO, 2007, p. 85-94.

LAYRARGUES, Philippe Pompier; LIMA, Gustavo Ferreira da Costa. As macrotendências político-pedagógicas da educação ambiental brasileira. Ambiente & Sociedade, São Paulo, v. 17, n. 1, p. 23-40, jan. 2014.

LOUREIRO, Carlos Frederico B. Educação ambiental crítica: contribuições e desafios. In: BRASIL. Ministério da Educação. MELLO, S. S.; TRAJBER, R. (org.). Vamos cuidar do Brasil: conceitos e práticas em educação ambiental na escola. Brasília, DF: MEC/UNESCO, 2007. p. 66-72.

LOUREIRO, Carlos Frederico B.; COSSIO, Maurício F. Blanco. Um olhar sobre a educação ambiental nas escolas: considerações iniciais sobre os resultados do projeto “O que fazem as escolas que dizem que fazem educação ambiental?”. In: BRASIL. Ministério da Educação. MELLO, S. S.; TRAJBER, R. (org.). Vamos cuidar do Brasil: conceitos e práticas em educação ambiental na escola. Brasília, DF: MEC/UNESCO, 2007. p. 58-63.

MORAES, Roque; GALIAZZI, Maria do Carmo. Análise textual discursiva. 3 ed. Ijuí: Unijuí, 2016.

NEPOMUCENO, Aline Lima de Oliveira. Desvelando metodologias para a educação ambiental em escolas: sentidos, discursos e práticas. Revista Sergipana de Educação Ambiental, São Cristóvão, v. 1, n. 1, p. 53-68, 2004.

REIGOTA, Marcos. O estado da arte da pesquisa em educação ambiental no Brasil. Revista Brasileira de Educação Ambiental, Diadema, v. 12, n. 1, p. 33-36, 2007.

RODRIGUES, Gabrielle Silva; PINTO, Benjamin Carvalho Teixeira; FONSECA, Lana Claudia de Souza; MIRANDA, Cristiana do Couto. O estado da arte das práticas didático-pedagógicas em educação ambiental (período de 2010 a 2017) na Revista Brasileira de Educação Ambiental. Revista Brasileira de Educação Ambiental, Diadema, v. 14, n. 1, p. 09-28, 2019.

RODRIGUES, José Cláudio Ramos. A educação ambiental nas escolas de Santa Catarina. Ambiente & Educação - Revista de Educação Ambiental Programa de Pós-Graduação em Educação Ambiental Universidade Federal do Rio Grande – FURG, Rio Grande, v. 23, n. 1, p. 140-160, 2018.

SORRENTINO, Marcos; TRAJBER, Rachel. Políticas de Educação Ambiental do Órgão Gestor. In: MINISTÉRIO DO MEIO AMBIENTE. Vamos cuidar do Brasil: Conceitos e práticas em Educação Ambiental na escola. Brasília: Secretaria de Educação Básica, 2007. p. 13-22.

TORRES, Juliana Rezende; FERRARI, Nadir; MAESTRELLI, Sylvia Regina Pedrosa. Educação ambiental crítico-transformadora no contexto escolar: teoria e prática freiriana. In: LOUREIRO, Carlos Frederico Bernardo; TORRES, Juliana Rezende (org.). Educação Ambiental: dialogando com Paulo Freire. São Paulo: Cortez, 2014. p. 13-80.

Published

2022-04-14

How to Cite

Defreyn, S., & Duso, L. (2022). The Environmental Education in pedagogical practices in elementary education: analysis of articles published in the Electronic Journal of the Master in Environmental Education - REMEA: analysis of articles published in the Electronic Journal of the Master in Environmental Education - REMEA. REMEA - Revista Eletrônica Do Mestrado Em Educação Ambiental, 39(1), 350–371. https://doi.org/10.14295/remea.v39i1.12916