ENCHILDREN'S LITERATURE IN THE PROCESS OF READING AND WRITING APPROPRIATION
DOI:
https://doi.org/10.14295/momento.v33i1.15760Keywords:
Alphabetization. Literacy. Imagination. Construction of senses.Abstract
Children's literature promotes the understanding of reality through imagination and contributes to the formation of reading subjects. This study aims to analyze a sample of academic productions that deal with the contributions of children's literature to the appropriation of reading and writing in the early years of Elementary School. This is qualitative research, of the bibliographic type, carried out by mapping productions in the Brazilian Digital Library of Theses and Dissertations. The organization of the data follows the principles of Discursive Textual Analysis (MORAES; GALIAZZI, 2022). The research corpus consisted of 8 academic productions, which were analyzed, and from this process, the following categories emerged: a) literature and imagination; and b) literature and construction of meanings. The reflections raised from the categories dialogue with the conceptions of Candido (2012), Smolka (2019), Soares (2008, 2010, 2016) and Vygotsky (2007, 2009). It was observed that children's literature develops imagination and provides immersion in written culture. Through children's literature, it is possible to develop activities that include linguistic, interactive, and sociocultural aspects. Children's literature contributes decisively to the development of more dynamic and interactive classes and favors the construction of meanings in the alphabetization and literacy process.
Downloads
References
ABRAMOVICH, Fanny. Literatura Infantil: Gostosuras e bobices. São Paulo: Scipione, 2001.
AQUINO; Kenia Adriana de; DOMINGUES, Isa Mara Colombo Scarlati. Alfabetização e literatura infantil nos programas PIBID e residência pedagógica da UFJ. Revista Brasileira de Alfabetização, n. 17, 2022, Disponível em: https://revistaabalf.com.br/index.html/index.php/rabalf/article/view/616. Acesso em: 01 jul. 2023.
BRANDÃO, Claudia Leite; SOUZA, Renata Junqueira de. Reflexões sobre o PNLD - Alfabetização na Idade Certa (2013): literatura nas salas de alfabetização. Educação em Análise, Londrina, v.2, n.1, p.21-36, Jan/jun. 2017. Disponível em: https://www.fct.unesp.br/Home/Pesquisa/cellij/reflexoes-sobre-o-pnld_alfabetizacao-na-idade-certa-2013-brandao-e-souza--2017.pdf. Acesso em: 01 jul 2023. DOI: https://doi.org/10.5433/1984-7939.2017v2n1p21
BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Base Nacional Curricular Comum. Secretaria da Educação Fundamental. Brasília: MEC, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em: 03 set. 2021.
CANDIDO, Antonio. O direito à literatura. In: LIMA, Aldo (org.). O direito à literatura. Recife, Ed. Universitária da UFPE, 2012.
CHAGAS, Lidiane Maria de Moura; DOMINGUES, Chirley. A literatura infantil na alfabetização: a formação da criança leitora. Perspectiva, 33(1), 2015. Disponível em: DOI: https://doi.org/10.5007/perspectiva.v33i1.38037
https://periodicos.ufsc.br/index.php/perspectiva/article/view/2175-795X.2014v33n1p77. Acesso em: 2 jul. 2023.
DANIEL, Leticia Chauani Barbosa; LOPES, Évili dos Passos; FARAGO, Alessandra Corrêa. A importância da literatura infantil para o processo de alfabetização e letramento. Revista Educação, Batatais, v. 10, n. 1, p. 11-27, jan./jun. 2020. Disponível em: https://web-api-claretiano-edu-br.s3.amazonaws.com/cms/biblioteca/revistas/edicoes/6059fe20c0ce6055c496d14b/605b3a9083fe107cbc9758c3.pdf. Acesso em: 2 jul. 2023.
FRANCIOLI, Fatima Aparecida Souza; COPETTI, Lucia Militão Cabreira. Literatura infantil no processo de alfabetização: a experiência com os elementos do texto narrativo. Educação: Teoria e Prática, v. 31, n. 64, p. e40[2021], 10 jan. 2022. Disponível em: https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/14281. Acesso em: 2 jul. 2023. DOI: https://doi.org/10.18675/1981-8106.v31.n.64.s14281
FREITAS, Andreza Gonçalves. A importância da literatura infantil no processo de alfabetização e letramento. Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v. 8, n. 13, p. 233-251, 2012. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/715. Acesso em: 2 jul. 2023.
LIMA, Aldo. O ensino da literatura e a pedagogia do digesto. In: LIMA, Aldo (org.). O direito à literatura. Recife, Ed. Universitária da UFPE, 2012.
MORAES, Roque; GALIAZZI, Mario do Carmo. Análise textual discursiva. 3. ed. Ijuí: Unijuí, 2022.
PAIVA, Aparecida; CORRÊA, Hércules Tolêdo. Literatura & Alfabetização: impasses e possibilidades. Via Atlântica, 16(2), 2015. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/viaatlantica/article/view/98628. Acesso em: 01 jul 2023.
SANDINI, Sabrina Plá; PAZ, Ketlyn Dessordi. Ludicidade, alfabetização e letramento nos anos iniciais do ensino fundamental. Momento - Diálogos Em Educação, 32(01), 339–363. Disponível em: https://periodicos.furg.br/momento/article/view/14404. Acesso em: 01 jul. 2023. DOI: https://doi.org/10.14295/momento.v32i01.14404
SEGABINAZI, Daniela; BRITO, Rosa Suzana Alves de. Literatura infantil e alfabetização: uma experiência para ler e escrever. Educação em Análise, Londrina, v. 2, n. 1, p. 121–146, 2018. DOI: 10.5433/1984-7939.2017v2n1p121. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/educanalise/article/view/30118. Acesso em: 2 jul. 2023. DOI: https://doi.org/10.5433/1984-7939.2017v2n1p121
SMOLKA, Ana Luiza Bustamante. A criança na fase inicial da escrita: a alfabetização como processo discursivo. 13. ed. São Paulo: Cortez, 2019.
SOARES, Magda. Alfabetização e letramento. 6. ed. 5ª reimpressão. São Paulo: Contexto, 2010.
SOARES, Magda. Alfabetização: a questão dos métodos. São Paulo: Contexto, 2016.
SOARES, Magda. Ler, verbo transitivo. In. PAIVA, Aparecida; MARTINS, Aracy; PAULINO, Graça; VERSIANI, Zélia (orgs.). Leituras literárias: discursos transitivos. Belo Horizonte: Ceale Autêntica, 2008.
VYGOTSKY, Lev Semionovitch. A formação social da mente. São Paulo: Martins Fontes, 2007.
VYGOTSKY, Lev Semionovitch. Imaginação e criação na infância. São Paulo: Ática, 2009.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Momento - Diálogos em Educação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
À Revista Momento − Diálogos em Educação, ficam reservados os direitos autorais, de todos os artigos nela publicados.