IMPACTOS DO ENSINO REMOTO
a questão do Estágio Supervisionado Obrigatório em Ensino de Ciências e Biologia numa Universidade Estadual paranaense em tempos de pandemia
DOI:
https://doi.org/10.14295/momento.v30i01.13159Abstract
The pandemic of COVID-19 has shown a number of difficulties and contradiction in our society. Educational activities have been suffering various attacks from the sphere of politics and economics. The initial formation of teachers in higher education institutions hasn´t been apart from such attacks, especially considering the mandatory supervised training, in which students observe, take part and act at public schools in primary and elementary education. Therefore, this study aims at discussing about the impact of COVID-19 pandemic on the supervised training of Biology and Science Teaching at Parana State University, due to the need of distance teaching and learning in the basic educational system. The methodological approach consists of the dialectical and historical materialism in according to Historical Critical Pedagogy, once its foundations have supported both the course-plan and the discussion raised in this article. We understand that the supervised training is an essential way for enhancing students’ world-view, concerning the reality of Brazilian public schools, how they are influenced by our society, the role of education in this scenario and the impact of such processes in their future activity. Thus, we analyze how limited is the distance teaching and learning from a well-qualified supervised training, in order to provide students with a good education.
Downloads
References
BEHAR, Patrícia Alejandra. Artigo: O Ensino Remoto emergencial e a Educação a Distância. 2020. In: UFRGS. Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Coronavírus. 2020. Disponível em: https://www.ufrgs.br/coronavirus/base/artigo-o-ensino-remoto-emergencial-e-a-educacao-a-distancia/. Acesso em: 2 maio 2021.
BIANCON, Mateus Luiz; MENDES, Carolina Borghi; MAIA, Jorge Sobral da Silva. Estágio de observação supervisionado em Ciências e Biologia: contribuições da pedagogia histórico-crítica. Debates em Educação, Maceió, v. 12, n. 26, p. 440-458, 2020. Disponível em: https://www.seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/7315. Acesso em: 6 abr. 2020.
BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Resolução nº. 2 de 1º de Julho de 2015. Institui as Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação Inicial em Nível Superior (cursos de licenciatura, cursos de formação pedagógica para graduados e cursos de segunda licenciatura) e para a formação continuada. 2015. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/docman/agosto-2017-pdf/70431-res-cne-cp-002-03072015-pdf/file. Acesso em: 20 jan. 2021.
BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Resolução CNE/CP nº 2, de 20 de dezembro de 2019. Define as Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação Inicial de Professores para a Educação Básica e institui a Base Nacional Comum para a Formação Inicial de Professores da Educação Básica (BNC-Formação). 2019.
CARVALHO, Saulo R. O estágio supervisionado da teoria à prática: reflexões a respeito da epistemologia da prática e estágio como pesquisa à luz da pedagogia histórico-crítica. Revista HISTEDBR Online, Campinas-SP, n. 52, p. 321-339, set. 2013.
DUARTE, Newton. Os conteúdos escolares e a ressurreição dos mortos: contribuição à teoria histórico-crítica do currículo. Campinas: Autores Associados, 2016.
DUARTE, Newton. O currículo em tempos de obscurantismo beligerante. Revista Espaço do Currículo, v. 2, n. 11, p. 139–145, 2018. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/index.php/rec/article/view/ufpb.1983-1579.2018v2n11.39568. Acesso em 12 maio 2021.
LUCKESI, Cipriano Carlos. Avaliação da aprendizagem: componente do ano pedagógico. 1 ed. São Paulo: Cortez, 2011.
LUKÁCS, György. Estetica: la peculiaridad de lo estetico. Traducción castellana de Manuel Sacristán. Barcelona: Ediciones Grijalbo, 1967.
MARTINS, Lígia Márcia. O desenvolvimento do psiquismo e a educação escolar: contribuições à luz da psicologia histórico-cultural e pedagogia histórico-crítica. Campinas-SP: Autores associados, 2015.
PASQUALINI, Juliana C.; MARTINS, Lígia M. Dialética singular-particular-universal: implicações do método materialista dialético para a psicologia. Psicologia & Sociedade, v. 27, n. 2, p. 362-371, 2015.
SAVIANI, Dermeval. Escola e democracia. 34 ed. Campinas-SP: Autores Associados, 2010.
SAVIANI, Dermeval. Pedagogia histórico-crítica: primeiras aproximações. 11. ed. Campinas-SP: Autores Associados, 2012
TODOS PELA EDUCAÇÃO. 6º Relatório bimestral. Execução Orçamentária do Ministério da Educação (MEC). Consolidado do Exercício de 2020. 2021. Disponível em: https://todospelaeducacao.org.br/wordpress/wp-content/uploads/2021/02/6%C2%B0-Relatorio-Bimestral-da-Execucao-Orcamentaria-do-MEC.pdf. Acesso em 1 jun. 2021.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Momento - Diálogos em Educação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
À Revista Momento − Diálogos em Educação, ficam reservados os direitos autorais, de todos os artigos nela publicados.